Dla nauczyciela
Autor: GroMar.eu
Przedmiot: Informatyka
Temat: Grafika rastrowa – korekcja obrazu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz budowę i sposób odczytywania histogramu.
Prześledzisz, jak dokonać korekty zdjęć, aby bilansować poziomy ciemnych i jasnych tonów.
Nauczysz się modyfikować kolorystykę zdjęć.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Grafika rastrowa – korekcja obrazu”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj – GIMP” lub „Przeczytaj – Photoshop” w zależności od wykorzystywanego programu graficznego.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną ukazującą zróżnicowanie histogramów w zależności od typów zdjęć, a następnie krok po kroku odtwarzają operacje korekcji histogramów przedstawione w sekcji „Przeczytaj”.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia ewentualne problemy.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie mają wykonać i skorygować zdjęcie dowolnego przedmiotu w pomieszczeniu ze światłem naturalnym, widoku na zewnątrz i portretu przy sztucznym świetle.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Adobe Photoshop CC 2018, GIMP 2.10 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedia z sekcji: „Przeczytaj – GIMP”, „Przeczytaj – Photoshop”, „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.