Numer e‑materiału: 2.5.3.1

Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Magst du deinen Stundenplan? / Czy lubisz swój plan lekcji?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat planu lekcji i czynności wykonywanych podczas zajęć.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • wymieni nazwy przedmiotów szkolnych i dni tygodnia,

  • opisze czynności wykonywane podczas lekcji,

  • stworzy swój plan lekcji.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • odczuwa radość z możliwości stworzenia swojej pracy w sposób, jaki mu odpowiada;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • dokonuje samooceny.

Strategie uczenia się:

  • ćwiczenie – powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców;

  • rozumienie informacji – czytanie i słuchanie w celu znalezienia określonych informacji;

  • współpraca z innymi osobami – z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie.

Metody i formy nauczania:

  • podająca: pogadanka, wyjaśnianie, praca z tekstem czytanym i słuchanym;

  • eksponująca: analiza przykładów użycia przyimka an;

  • praktyczna: metoda aktywizująca – gry i zabawy dydaktyczne, opowiadanie, e‑mail, ćwiczenia utrwalające;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy, metoda indukcyjna;

  • programowana: techniki multimedialne z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel zachęca uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel pyta, czy uczniowie lubią swój plan lekcji, a następnie – w jakie dni tygodnia mają dużo lekcji, a w jakie mało. Przy okazji wskazuje na kalendarzu nazwy dni tygodnia.

  • Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą „Czy wiesz, że…” na temat wieku dzieci rozpoczynających edukację w Niemczech. Następnie inicjuje wymianę informacji na temat wieku szkolnego w Polsce.

  • Nauczyciel podaje pierwsze litery nazw przedmiotów szkolnych (rozpoczyna od internacjonalizmów); uczniowie dopowiadają pełne nazwy. Te nazwy, których uczniowie nie podają, uzupełnia nauczyciel.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie czytają indywidualnie tekst Fabians Stundenplan, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu w celu sprawdzenia jego rozumienia oraz rozpoznania w nim nowego słownictwa związanego z dniami tygodnia i przedmiotami szkolnymi: uzupełniają informacje na podstawie przeczytanego tekstu, wymieniają dni tygodnia i nazwy przedmiotów szkolnych.

  • Nauczyciel podaje nazwę dnia tygodnia, a wybrany uczeń podaje nazwę dnia poprzedzającego (zabawa dydaktyczna).

  • Nauczyciel dzieli uczniów na pary. Uczniowie na podstawie tekstu Fabians Stundenplan oraz Übung 2 i 3 odkrywają w parach znaczenie czasowe przyimka an/am (metoda indukcyjna). Swoimi wnioskami dzielą się na forum klasy.

  • Uczniowie wysłuchują tekstu (plik audio) dwukrotnie. Następnie wykonują w parach Übung 1 i 2 w części Plik audio w celu rozszerzenia słownictwa związanego z nazwami przedmiotów szkolnych i czynnościami wykonywanymi na zajęciach oraz rozwijania sprawności rozumienia ze słuchu:

    • wybierają poprawną odpowiedź na podstawie wysłuchanego tekstu,

    • znajdują w wypowiedzi określone informacje.

  • Nauczyciel, korzystając z treści Übung 3 w części Plik audio, pyta uczniów, co robią podczas lekcji na różnych przedmiotach. Uczniowie odpowiadają na pytania na podstawie słownictwa z ćwiczenia oraz słownictwa na tablicy. Zarówno w pracy zdalnej, jak i stacjonarnej pytania można wpisać w koło losujące (np. używając narzędzia Wheel Decide).

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2, 5 i 6 w części Sprawdź się, które służą utrwaleniu słownictwa.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie tworzą krótką wypowiedź ustną na temat swojego planu lekcji oraz opisują, jak wyglądają ich zajęcia. W wypowiedzi powinni zawrzeć dwie nieprawdziwe informacje. Pracując w grupach, opowiadają o swoim planie. Zadaniem pozostałych uczniów z grupy jest wychwycenie nieścisłości.

  • Nauczyciel zadaje na forum pytanie: Co ci dziś pomagało w nauce, a co ją utrudniało? Prosi o podanie argumentów za i przeciw.

Praca domowa

Napisz e‑mail do koleżanki/kolegi z klasy, w którym zapytasz o jej/jego plan lekcji, oraz opiszesz, jak wygląda twoja ulubiona lekcja.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie nazw dni tygodnia i zapisanie ich w zeszycie oraz sporządzenie listy czynności, które danego dnia wykonują;

  • w trakcie lekcji: nauczyciel prosi uczniów o odsłuchanie pliku audio i zapisanie słów, które są dla nich zrozumiałe, następnie poleca, aby sprawdzili ich poprawną wymowę i intonację w słowniczku, uczniowie w parach artykułują zapisane wyrazy i pytają koleżankę/kolegę o ich znaczenie;

  • po lekcji: uczniowie wykorzystują do nauki wyrażeń i zwrotów słowniczek zamieszczony w e‑materiale, pracują nad poprawną wymową i intonacją.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec