Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Parki narodowe i rezerwaty biosfery w Polsce
Grupa docelowa: III poziom edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
Podstawa programowa
XIV. Zróżnicowanie krajobrazowe Polski: krajobraz wód powierzchniowych, bagienno‑łąkowy, leśny, górski ponad granicą lasu, rolniczy – wiejski, podmiejski i rezydencjalny, małomiasteczkowy, wielkich miast, przemysłowy, górniczy, komunikacyjny.
Uczeń:
podaje przykłady działań służących zachowaniu walorów krajobrazów przyrodniczych i kulturowych oraz zapobieganiu ich degradacji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia różnice między parkiem narodowym a rezerwatem biosfery,
opisuje cele i zadania parku narodowego i rezerwatu biosfery,
wymienia i wskazuje na mapie parki narodowe i rezerwaty biosfery w Polsce,
charakteryzuje parki narodowe i rezerwaty biosfery w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, odwrócona klasa, pogadanka
Forma zajęć: praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
J. Boć, K. Nowacki, E. Samborska‑Boć, Ochrona środowiska, Kolonia Limited, Wrocław 2008.
B. Dobrzańska, G. Dobrzański, D. Kiełczewski, Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
E. Symonides, Ochrona przyrody, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.
PRZEBIEG LEKCJI
Uczniowie na wcześniejszej lekcji otrzymują polecenie przeczytania e‑materiału i zostają podzieleni na grupy. Każda grupa otrzymuje zadanie przygotowania krótkiej prezentacji multimedialnej dotyczącej jednego z parków narodowych i rezerwatów biosfery w Polsce (nauczyciel wybiera najciekawsze obiekty, np. największy, najmniejszy, najstarszy, najmłodszy park itp.). Nauczyciel podkreśla, że w prezentacji powinno znaleźć się dużo zdjęć – zwłaszcza przedstawicieli flory i fauny. Uczniowie mogą skorzystać z grafiki interaktywnej w e‑materiale i z innych źródeł informacji.
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Krótkie omówienie/przypomnienie różnic między parkiem narodowym a rezerwatem biosfery, wskazanie ich celów i zadań. Pogadanka nauczyciela.
Uczniowie podzieleni wcześniej na grupy kolejno prezentują przygotowane prezentacje multimedialne. Liczba i wielkość grup zależy od liczebności klasy.
Podczas prezentacji uczniowie wykonują notatki.
Po każdej prezentacji pozostali uczniowie zadają pytania grupie prezentującej.
Po wysłuchaniu wszystkich prezentacji nauczyciel sprawdza zdobytą przez uczniów wiedzę dotyczącą parków oraz pojęć zawartych w e‑materiale. Sprawdzenie wiedzy odbywa się poprzez wskazanie uczniów, którzy na forum klasy rozwiązują ćwiczenia z bloku „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie najważniejszych pojęć zaprezentowanych na lekcji, w szczególności tych, które były dla uczniów najbardziej problematyczne.
Podsumowanie prezentacji, nauczyciel zwraca uwagę na mocne i słabe strony prezentacji (nie tylko pod względem merytorycznym, ale także bierze pod uwagę sam sposób przedstawienia treści).
Praca domowa
Wybierz po trzy gatunki flory i fauny, które podlegają ścisłej ochronie. Sporządź notatkę na ich temat. Napisz, na terenie których parków można spotkać wybrane przez ciebie rośliny i zwierzęta i na czym polega ich ochrona.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia materiału z całego działu Zróżnicowanie krajobrazowe Polski. Może być też przyczynkiem do dyskusji na temat rozmieszczenia gatunków chronionych na terenie kraju.