Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Parki narodowe i rezerwaty biosfery w Polsce

Grupa docelowa: III poziom edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III

Podstawa programowa

XIV. Zróżnicowanie krajobrazowe Polski: krajobraz wód powierzchniowych, bagienno‑łąkowy, leśny, górski ponad granicą lasu, rolniczy – wiejski, podmiejski i rezydencjalny, małomiasteczkowy, wielkich miast, przemysłowy, górniczy, komunikacyjny.

Uczeń:

  1. podaje przykłady działań służących zachowaniu walorów krajobrazów przyrodniczych i kulturowych oraz zapobieganiu ich degradacji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia różnice między parkiem narodowym a rezerwatem biosfery,

  • opisuje cele i zadania parku narodowego i rezerwatu biosfery,

  • wymienia i wskazuje na mapie parki narodowe i rezerwaty biosfery w Polsce,

  • charakteryzuje parki narodowe i rezerwaty biosfery w Polsce.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, odwrócona klasa, pogadanka

Forma zajęć: praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

J. Boć, K. Nowacki, E. Samborska‑Boć, Ochrona środowiska, Kolonia Limited, Wrocław 2008.

B. Dobrzańska, G. Dobrzański, D. Kiełczewski, Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

E. Symonides, Ochrona przyrody, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.

PRZEBIEG LEKCJI

Uczniowie na wcześniejszej lekcji otrzymują polecenie przeczytania e‑materiału i zostają podzieleni na grupy. Każda grupa otrzymuje zadanie przygotowania krótkiej prezentacji multimedialnej dotyczącej jednego z parków narodowych i rezerwatów biosfery w Polsce (nauczyciel wybiera najciekawsze obiekty, np. największy, najmniejszy, najstarszy, najmłodszy park itp.). Nauczyciel podkreśla, że w prezentacji powinno znaleźć się dużo zdjęć – zwłaszcza przedstawicieli flory i fauny. Uczniowie mogą skorzystać z grafiki interaktywnej w e‑materiale i z innych źródeł informacji.

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Krótkie omówienie/przypomnienie różnic między parkiem narodowym a rezerwatem biosfery, wskazanie ich celów i zadań. Pogadanka nauczyciela.

  • Uczniowie podzieleni wcześniej na grupy kolejno prezentują przygotowane prezentacje multimedialne. Liczba i wielkość grup zależy od liczebności klasy.

  • Podczas prezentacji uczniowie wykonują notatki.

  • Po każdej prezentacji pozostali uczniowie zadają pytania grupie prezentującej.

  • Po wysłuchaniu wszystkich prezentacji nauczyciel sprawdza zdobytą przez uczniów wiedzę dotyczącą parków oraz pojęć zawartych w e‑materiale. Sprawdzenie wiedzy odbywa się poprzez wskazanie uczniów, którzy na forum klasy rozwiązują ćwiczenia z bloku „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie najważniejszych pojęć zaprezentowanych na lekcji, w szczególności tych, które były dla uczniów najbardziej problematyczne.

  • Podsumowanie prezentacji, nauczyciel zwraca uwagę na mocne i słabe strony prezentacji (nie tylko pod względem merytorycznym, ale także bierze pod uwagę sam sposób przedstawienia treści).

Praca domowa

  • Wybierz po trzy gatunki flory i fauny, które podlegają ścisłej ochronie. Sporządź notatkę na ich temat. Napisz, na terenie których parków można spotkać wybrane przez ciebie rośliny i zwierzęta i na czym polega ich ochrona.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia materiału z całego działu Zróżnicowanie krajobrazowe Polski. Może być też przyczynkiem do dyskusji na temat rozmieszczenia gatunków chronionych na terenie kraju.