Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.14.4
Imię i nazwisko autora: Anna Owsiany
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Alt und Jung feiern zusammen / Starsi i młodzi świętują razem
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności opisywania obchodzenia Dnia Babci w Niemczech.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowie, kiedy i jak obchodzony jest Dzień Babci w Niemczech;
poda przykłady prezentów na Dzień Babci;
sformułuje życzenia z okazji Dnia Babci.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych, oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań,
wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych.
Strategie uczenia się:
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
rozumienie informacji (czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów);
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
zadawanie pytań;
współpraca z innymi uczniami.
Metody/techniki nauczania:
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnianie;
praktyczna: odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji (wiadomości SMS);
aktywizująca: burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, np. laptop, z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, czy obchodzą Dzień Babci i w jaki sposób. Można zrobić burzę mózgów i wyniki zapisać na tablicy. Następnie nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” i pyta, czy znają datę Dnia Babci i Dnia Dziadka w Polsce.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, o czym jest tekst, na podstawie jego tytułu. Następnie prosi o przeczytanie tekstu w celu znalezienia nieznanych wyrazów i zwrotów. Po ich zapisaniu nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się tablicy i zapamiętali jak największą liczbę nowych pojęć. Po chwili prosi uczniów, aby wykorzystując nowe słownictwo, zadali pytania (naprzemiennie) koleżance lub koledze z ławki.
Uczniowie czytają tekst Was schenke ich zum Omatag, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel zwraca uwagę w tej części lekcji na wymowę i intonację. Zachęca uczniów do powtórzeń w parach zawartych w słowniczku wyrazów.
Nauczyciel pokazuje obrazki przedstawiające różne rodzaje prezentów (kwiaty, książka, notes, długopis, kubek, filiżanka, włóczka, ramka, czekoladki) lub wyświetla je na tablicy multimedialnej i prosi uczniów, aby wymienili jak najwięcej nazw prezentów w języku niemieckim.
Uczniowie wykonują samodzielnie Übung 1–3, po czym sprawdzają swoje wyniki w parach.
Po wysłuchaniu pliku audio uczniowie wykonują w parach Übung 1–3, wyniki sprawdzane są na forum.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne w części Sprawdź się, które służą utrwaleniu słownictwa z tekstu źródłowego i pliku audio. Aufgabe 1, 2, 4, 5 wykonują samodzielnie i porównują w parach, Aufgabe 3 (krzyżówka) i Aufgabe 6 (memory) wykonują w małych grupach.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie zapisują notatkę podsumowującą lekcję i mówią w języku niemieckim, jaki mają pomysł na Dzień Babci (meine Idee zum Omatag).
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące: Co wam się podobało w lekcji, a co nie? Czego się nauczyliście?
Praca domowa
Aufgabe 8 z części Sprawdź się. Uczeń w wiadomości do babci składa jej życzenia, uprzedza o swojej wizycie i zapowiada, że szykuje dla niej niespodziankę z okazji jej święta.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa związanego z tematem, zapoznanie się z nim i nowym słownictwem;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm), rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem (czytanka), praca z tekstem, praca nad poprawną wymową i ortografią;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0