Numer e‑materiału: 2.4.14.4

Imię i nazwisko autora: Anna Owsiany

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Alt und Jung feiern zusammen / Starsi i młodzi świętują razem

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Kształtowanie umiejętności opisywania obchodzenia Dnia Babci w Niemczech.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
7) wyraża uczucia i emocje;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opowie, kiedy i jak obchodzony jest Dzień Babci w Niemczech;

  • poda przykłady prezentów na Dzień Babci;

  • sformułuje życzenia z okazji Dnia Babci.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych, oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań,

  • wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych.

Strategie uczenia się:

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • rozumienie informacji (czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów);

  • odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;

  • zadawanie pytań;

  • współpraca z innymi uczniami.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnianie;

  • praktyczna: odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji (wiadomości SMS);

  • aktywizująca: burza mózgów;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, np. laptop, z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy obchodzą Dzień Babci i w jaki sposób. Można zrobić burzę mózgów i wyniki zapisać na tablicy. Następnie nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” i pyta, czy znają datę Dnia Babci i Dnia Dziadka w Polsce.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, o czym jest tekst, na podstawie jego tytułu. Następnie prosi o przeczytanie tekstu w celu znalezienia nieznanych wyrazów i zwrotów. Po ich zapisaniu nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się tablicy i zapamiętali jak największą liczbę nowych pojęć. Po chwili prosi uczniów, aby wykorzystując nowe słownictwo, zadali pytania (naprzemiennie) koleżance lub koledze z ławki.

  • Uczniowie czytają tekst Was schenke ich zum Omatag, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel zwraca uwagę w tej części lekcji na wymowę i intonację. Zachęca uczniów do powtórzeń w parach zawartych w słowniczku wyrazów.

  • Nauczyciel pokazuje obrazki przedstawiające różne rodzaje prezentów (kwiaty, książka, notes, długopis, kubek, filiżanka, włóczka, ramka, czekoladki) lub wyświetla je na tablicy multimedialnej i prosi uczniów, aby wymienili jak najwięcej nazw prezentów w języku niemieckim.

  • Uczniowie wykonują samodzielnie Übung 1–3, po czym sprawdzają swoje wyniki w parach.

  • Po wysłuchaniu pliku audio uczniowie wykonują w parach Übung 1–3, wyniki sprawdzane są na forum.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne w części Sprawdź się, które służą utrwaleniu słownictwa z tekstu źródłowego i pliku audio. Aufgabe 1, 2, 4, 5 wykonują samodzielnie i porównują w parach, Aufgabe 3 (krzyżówka) i Aufgabe 6 (memory) wykonują w małych grupach.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie zapisują notatkę podsumowującą lekcję i mówią w języku niemieckim, jaki mają pomysł na Dzień Babci (meine Idee zum Omatag).

  • Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące: Co wam się podobało w lekcji, a co nie? Czego się nauczyliście?

Praca domowa

Aufgabe 8 z części Sprawdź się. Uczeń w wiadomości do babci składa jej życzenia, uprzedza o swojej wizycie i zapowiada, że szykuje dla niej niespodziankę z okazji jej święta.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa związanego z tematem, zapoznanie się z nim i nowym słownictwem;

  • w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm), rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem (czytanka), praca z tekstem, praca nad poprawną wymową i ortografią;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec