Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Gaz łupkowy – nasza przyszłość?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.

Uczeń:

4) charakteryzuje zmiany w strukturze zużycia energii, z uwzględnieniem podziału na źródła odnawialne i nieodnawialne oraz porównuje strukturę produkcji energii w Polsce ze strukturą w innych krajach w kontekście bezpieczeństwa energetycznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne i w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest gaz łupkowy,

  • opisuje sposób wydobycia gazu łupkowego,

  • omawia znaczenie wydobycia gazu łupkowego w Polsce i perspektywy eksploatacji jego złóż.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

Serwis informacyjny Państwowej Służby Geologicznej: pgi.gov.pl, [online], dostępny w internecie: https://www.pgi.gov.pl/(dostęp 13.01.2022).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat rodzaju paliw energetycznych i struktury ich wykorzystania w Polsce. W dyskusji poruszone zostają również zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa energetycznego kraju.

  • Uczniowie w krótkiej dyskusji przypominają sobie pochodzenie, rodzaje i budowę skał osadowych.

  • Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym.

  • Uczniowie w parach zastanawiają się nad znaczeniem wydobycia gazu łupkowego w Polsce oraz nad możliwościami jego eksploatowania.

  • Uczniowie prezentują swoje przemyślenia na forum klasy i we wspólnej dyskusji sprawdzają poprawność przemyśleń. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem dyskusji.

  • Uczniowie podają przykłady państw, które z sukcesem rozwinęły wydobycie gazu łupkowego. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów. W ramach wspólnej klasowej dyskusji uczniowie omawiają perspektywy eksploatacji złóż gazu łupkowego w Polsce.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji poprzez rozwiązanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat różnic w uwarunkowaniach wydobycia gazu łupkowego w Polsce i Stanach Zjednoczonych oraz wpływu tych różnic na pozyskiwanie tego gazu w przyszłości oraz wpływu na przyszłość energetyczną obu krajów. Uczniowie mogą korzystać z e‑materiału oraz dostępnych źródeł informacji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas zróżnicowanych tematycznie lekcji z działu dotyczącego energetyki (zakres podstawowy: XI. 4, XI. 5, XI. 6).