Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Gaz łupkowy – nasza przyszłość?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.
Uczeń:
4) charakteryzuje zmiany w strukturze zużycia energii, z uwzględnieniem podziału na źródła odnawialne i nieodnawialne oraz porównuje strukturę produkcji energii w Polsce ze strukturą w innych krajach w kontekście bezpieczeństwa energetycznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne i w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest gaz łupkowy,
opisuje sposób wydobycia gazu łupkowego,
omawia znaczenie wydobycia gazu łupkowego w Polsce i perspektywy eksploatacji jego złóż.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Serwis informacyjny Państwowej Służby Geologicznej: pgi.gov.pl, [online], dostępny w internecie: https://www.pgi.gov.pl/(dostęp 13.01.2022).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat rodzaju paliw energetycznych i struktury ich wykorzystania w Polsce. W dyskusji poruszone zostają również zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa energetycznego kraju.
Uczniowie w krótkiej dyskusji przypominają sobie pochodzenie, rodzaje i budowę skał osadowych.
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym.
Uczniowie w parach zastanawiają się nad znaczeniem wydobycia gazu łupkowego w Polsce oraz nad możliwościami jego eksploatowania.
Uczniowie prezentują swoje przemyślenia na forum klasy i we wspólnej dyskusji sprawdzają poprawność przemyśleń. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem dyskusji.
Uczniowie podają przykłady państw, które z sukcesem rozwinęły wydobycie gazu łupkowego. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów. W ramach wspólnej klasowej dyskusji uczniowie omawiają perspektywy eksploatacji złóż gazu łupkowego w Polsce.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji poprzez rozwiązanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Przygotowanie pracy pisemnej na temat różnic w uwarunkowaniach wydobycia gazu łupkowego w Polsce i Stanach Zjednoczonych oraz wpływu tych różnic na pozyskiwanie tego gazu w przyszłości oraz wpływu na przyszłość energetyczną obu krajów. Uczniowie mogą korzystać z e‑materiału oraz dostępnych źródeł informacji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas zróżnicowanych tematycznie lekcji z działu dotyczącego energetyki (zakres podstawowy: XI. 4, XI. 5, XI. 6).