Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Monika Sitek

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Co nowego odkryła sonda kosmiczna Galileo?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowej:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.

Zakres rozszerzony

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:

18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii.

IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:

9) opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. charakteryzuje sondę kosmiczną Galileo,

  2. wymienia najważniejsze osiągnięcia misji kosmicznej Galileo,

  3. opisuje przebieg misji i trajektorię lotu sondy Galileo.

Strategie nauczania:

Game‑based learning

Metody nauczania:

- pokaz multimedialny,
- analiza pomysłów.

Formy zajęć:

praca w parach

Środki dydaktyczne:

Urządzenia multimedialne umożliwiające uczniom rozgrywki gry edukacyjnej.

Materiały pomocnicze:

E‑materiały: „Dlaczego Wenus jest najjaśniejszą planetą?”, „Co wiesz o Ziemi jako planecie?”, „Z czego zbudowany jest Jowisz?”, „Co wiemy o księżycach Jowisza?”.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, czy znają postać Galileusza. Jeżeli nie, to w trzech zdaniach przedstawia sylwetkę naukowca, ale jeżeli chociaż jeden z uczniów wie, kim był Galileusz, to ten uczeń udziela odpowiedzi.
Nauczyciel wyjaśnia, czym jest sonda kosmiczna, płynnie przechodząc do sondy Galileo. Nauczyciel wprowadza tym samym uczniów w temat lekcji. Nauczyciel pyta uczniów, co chcieliby wiedzieć o sondzie Galileo oraz jakie cele chcieliby osiągnąć na tej lekcji. Cele zostają zapisane na tablicy.

Faza realizacyjna:

Uczniowie w parach rozgrywają grę edukacyjną z tego e‑materiału. Każda para musi zanotować swój wynik i czas przebiegu gry. Nauczyciel tworzy ranking: wygrywa para, która miała najwięcej punktów i najlepszy czas. Nauczyciel kontroluje każdy etap gry i tworzy zestawienie zagadnień, z którymi uczniowie radzili sobie najsłabiej. Można zrobić to zestawienie na podstawie opinii samych uczniów.
Nauczyciel przeprowadza krótką pogadankę połączoną z dyskusją na tematy, które najbardziej zaciekawiły uczniów oraz rozbudowuje wiedzę zdobytą w grze o szczegóły przebiegu misji Galileo. Uczniowie biorą czynny udział w dyskusji, sami stawiają pytania i jeżeli to możliwe wzajemnie sobie na nie odpowiadają.

Faza podsumowująca:

Każdy z uczniów zapisuje trzy pytania związane z Galileo i podaje je osobie siedzącej obok. Druga osoba odpowiada na pytania. Następnie kartki przekazywane są do trzeciej osoby. Osoba ta sprawdza czy pytania były jasno sformułowane, a udzielone odpowiedzi były pełne.

Nauczyciel podsumowuje najważniejsze fakty i ciekawostki związane z sondą kosmiczną Galileo w oparciu o pytania, jakie konstruowali uczniowie. Pyta uczniów, czy osiągnęli postawione na początku lekcji cele. Każdy e‑materiał o planetach zawiera gry edukacyjne bazujące na pytaniach i odpowiedziach. Nauczyciel może połączyć rozgrywki gry o Galileo z grami edukacyjnymi o Jowiszu i księżycach galileuszowych.

Praca domowa:

Zadania sprawdzające z tego e‑materiału w celu utrwalenia wiadomości.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Gra edukacyjna może również służyć uczniom do powtórzenia i utrwalenia wiadomości o sondzie Galileo.