Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Międzynarodowe inicjatywy w zakresie ochrony środowiska
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy (klasa II), zakres rozszerzony (klasa IV)
Podstawa programowa
Zakres podstawowy:
XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.
Uczeń:
10) przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi.
Zakres rozszerzony:
XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.
Uczeń:
10) uzasadnia znaczenie georóżnorodności oraz bioróżnorodności i podaje przykłady działań na rzecz ich ochrony.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
zna przykłady organizacji i zrzeszeń działających na rzecz ochrony przyrody,
opisuje podstawowe cele organizacji działających na rzecz ochrony przyrody,
ocenia działania zmierzające do poprawy ochrony środowiska.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: dyskusja, burza mózgów, plakaty/mapa myśli, praca z grafiką interaktywną
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał
Materiały pomocnicze
Lista międzynarodowych organizacji ekologicznych:
wlaczoszczedzanie.pl,Lista oraz charakterystyka organizacji międzynarodowych chroniących środowiska naturalne: ochronaprzyrody.gdos.gov.pl.
PRZEBIEG LEKCJE
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć – uczniowie wyjaśniają, czym jest ochrona środowiska.
Przedstawienie tematu lekcji i jej celów.
Faza realizacyjna
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału.
Burza mózgów – w jaki sposób można chronić środowisko przyrodnicze?
Uczniowie, pracując w parach, zapisują na karteczkach samoprzylepnych możliwe rozwiązania problemu, następnie prezentują je i przyklejają na tablicy (na arkuszu papieru).
Wspólnie z nauczycielem porządkują przyklejone kartki, dopracowują informacje i tworzą listę rozwiązań.
Nauczyciel dzieli uczniów na 5–6 grup – każda grupa otrzymuje arkusz papieru.
Zadaniem grup jest opracowanie mapy myśli przedstawiającej charakterystykę głównych organizacji i stowarzyszeń międzynarodowych i krajowych, które zajmują się ochroną środowiska.
Uczniowie korzystają ze wszystkich dostępnych źródeł informacji (np. e‑materiał, podręcznik).
Po upływie określonego czasu poszczególne grupy prezentują swoje mapy mentalne, charakteryzując wybrane organizacje i stowarzyszenia.
Na podstawie wypowiedzi uczniowie wspólnie tworzą notatkę.
Na koniec tej fazy lekcji nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z grafiką interaktywną w e‑materiale – wspólna analiza i interpretacja treści grafiki.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1‑4 z e‑materiału.
Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i wyjaśnia je.
Uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji - co im się najbardziej podobało na lekcji, co było dla nich nową wiedzą i do czego mogą ją wykorzystać.
Praca domowa
Korzystając z różnych źródeł informacji, rozwiąż zadania 5–8 z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w toku lekcji o przykładach działań na rzecz ochrony geo- i bioróżnorodności (zakres rozszerzony: XVIII. 10). Może znaleźć zastosowanie podczas realizacji tematów „Przynależność Polski do organizacji międzynarodowych” oraz „Formy ochrony przyrody”.