Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Międzynarodowe inicjatywy w zakresie ochrony środowiska

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy (klasa II), zakres rozszerzony (klasa IV)

Podstawa programowa

Zakres podstawowy:

XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.

Uczeń:

10) przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi.

Zakres rozszerzony:

XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.

Uczeń:

10) uzasadnia znaczenie georóżnorodności oraz bioróżnorodności i podaje przykłady działań na rzecz ich ochrony.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • zna przykłady organizacji i zrzeszeń działających na rzecz ochrony przyrody,

  • opisuje podstawowe cele organizacji działających na rzecz ochrony przyrody,

  • ocenia działania zmierzające do poprawy ochrony środowiska.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: dyskusja, burza mózgów, plakaty/mapa myśli, praca z grafiką interaktywną

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał

Materiały pomocnicze

PRZEBIEG LEKCJE

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do tematyki zajęć – uczniowie wyjaśniają, czym jest ochrona środowiska.

  • Przedstawienie tematu lekcji i jej celów.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie indywidualnie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału.

  • Burza mózgów – w jaki sposób można chronić środowisko przyrodnicze?

  • Uczniowie, pracując w parach, zapisują na karteczkach samoprzylepnych możliwe rozwiązania problemu, następnie prezentują je i przyklejają na tablicy (na arkuszu papieru).

  • Wspólnie z nauczycielem porządkują przyklejone kartki, dopracowują informacje i tworzą listę rozwiązań.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 5–6 grup – każda grupa otrzymuje arkusz papieru.

  • Zadaniem grup jest opracowanie mapy myśli przedstawiającej charakterystykę głównych organizacji i stowarzyszeń międzynarodowych i krajowych, które zajmują się ochroną środowiska.

  • Uczniowie korzystają ze wszystkich dostępnych źródeł informacji (np. e‑materiał, podręcznik).

  • Po upływie określonego czasu poszczególne grupy prezentują swoje mapy mentalne, charakteryzując wybrane organizacje i stowarzyszenia.

  • Na podstawie wypowiedzi uczniowie wspólnie tworzą notatkę.

  • Na koniec tej fazy lekcji nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z grafiką interaktywną w e‑materiale – wspólna analiza i interpretacja treści grafiki.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.

  • Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1‑4 z e‑materiału.

  • Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i wyjaśnia je.

  • Uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji - co im się najbardziej podobało na lekcji, co było dla nich nową wiedzą i do czego mogą ją wykorzystać.

Praca domowa

  • Korzystając z różnych źródeł informacji, rozwiąż zadania 5–8 z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w toku lekcji o przykładach działań na rzecz ochrony geo- i bioróżnorodności (zakres rozszerzony: XVIII. 10). Może znaleźć zastosowanie podczas realizacji tematów „Przynależność Polski do organizacji międzynarodowych” oraz „Formy ochrony przyrody”.