Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Sito Eratostenesa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wymienisz własności liczb pierwszych oraz ich zastosowanie.
Przeanalizujesz działanie algorytmu sita Eratostenesa.
Stworzysz program wyznaczający liczby pierwsze z zadanego zakresu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie najważniejsze informacje dotyczące własności liczb pierwszych oraz ich zastosowań. W razie potrzeby przypominają sobie również algorytm testowania, czy dana liczba należy do liczb pierwszych.
Faza wstępna:
Chętna lub wybrana osoba referuje najważniejsze informacje dotyczące właściwości oraz zastosowań liczb pierwszych.
Nauczyciel wyświetla temat oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują przykład z sekcji „Przeczytaj” i powtarzają zaprezentowane rozwiązanie na swoim komputerze.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Schemat interaktywny”, czyta treść polecenia nr 1 „Zapisz algorytm, który wypisze wszystkie liczby pierwsze z przedziału oraz wyświetli ich liczbę. Wykorzystaj do tego schemat blokowy (jeśli chcesz powtórzyć wiadomości ze szkoły podstawowej) lub język programowania” i omawia kolejne kroki rozwiązania.
Ćwiczenie umiejętności. Liga zadaniowa - uczniowie realizują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑7 z sekcji „Sprawdź się”. Po ich wykonaniu nauczyciel omawia najlepsze rozwiązania problemów postawionych w zadaniach.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
– jakie liczby nazywamy liczbami pierwszymi?
– czym jest kryptografia?
– podaj sposób wyznaczania liczb pierwszych z zadanego zbioru,
– na czym polega algorytm Sito Eratostenesa?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie wykonują polecenie 2 z sekcji „Schemat interaktywny”.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Schemat interaktywny” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Sito Eratostenesa”.