Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Daria Reczyńska
Przedmiot: biologia
Temat: Fizjologia stresu
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje różnice pomiędzy stresem psychologicznym a fizjologicznym;
omawia etapy reakcji stresowej;
wymienia elementy układu nerwowego uczestniczące w reakcji stresowej;
wyjaśnia rolę hormonów uczestniczących w reakcji stresowej.
Strategie nauczania:
nauczanie wyprzedzające;
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupie;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
gwiazda pytań (materiały pomocnicze);
arkusze papieru A2, flamastry, magnesy.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie informacji zdobytych na poprzedniej lekcji.
Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel rozpoczyna pogadankę, zadając pytania:
Co to są emocje pozytywne i negatywne?
Co czujecie w trudnych dla was sytuacjach?
Jakie zmiany fizjologiczne obserwujecie w trudnych sytuacjach?
Uczniowie zapisują swoje odpowiedzi na tablicy. Wspólnie definiują pojęcie stresu.
Nauczyciel dzieli uczniów na 6‑osobowe grupy. Każda z nich otrzymuje arkusz papieru i flamastry. Uczniowie zapoznają się z filmem zawartym w e‑materiale i wykonują polecenia nr 1, 3 i 4.
Uczniowie przygotowują schematyczną ilustrację dotyczącą przebiegu reakcji stresowej. Uwzględniają na niej poszczególne etapy reakcji, elementy układu nerwowego, nazwy i funkcje hormonów.
Zespoły kolejno prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada informacje i koryguje błędy.
Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru z gwiazdą pytań (zob. materiały pomocnicze) i przygotowuje pięć pytań, które umieszcza w odpowiednich miejscach schematu. Następnie zespoły przekazują gwiazdy sąsiedniej grupie. Każda grupa odpowiada na pytania przygotowane przez innych uczniów. Zespoły kolejno prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada potrzebne informacje lub koryguje błędy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 5 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: wymyślają trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, podsumowuje omawiany na lekcji materiał, wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 4 oraz od 6 do 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Opracuj krótką notatkę na temat metod diagnostyki stresu.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Film może również zostać wykorzystany na lekcji „Jak pokonać stres?”.