Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Marta Godlewska, Elżbieta Laskowska
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Let’s Go Shopping / Chodźmy na zakupy
Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, II.1, II.2, II.5, III.4, V.10, VI.3, VI.11, VII.2, VII, X, XII, XIII
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości
Cele operacyjne:
Uczeń posługuje się słownictwem związanym z używanymi na co dzień produktami spożywczymi.
Uczeń potrafi wyjaśnić, jak robi się zakupy w supermarkecie.
Uczeń potrafi formułować gramatycznie poprawne zdania na temat policzalnych i niepoliczalnych produktów spożywczych.
Uczeń potrafi uzasadnić opinię na temat aplikacji zakupowych.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija samodzielność w porozumiewaniu się w supermarkecie za granicą.
Uczeń kształtuje świadomość potrzeby planowania zakupów w celu zapobiegania marnowaniu żywności.
Uczeń rozwija wiedzę na temat narzędzi technologicznych ułatwiających zakupy.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem, wyjaśnienie, praca z prezentacją multimedialną)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/ogólnoklasowa, „burza mózgów”)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne::
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: When you go shopping, do you make shopping lists? Why? Why not? Uczniowie odpowiadają na forum klasy, a nauczyciel zapisuje na tablicy argumenty za i przeciw. Może zwrócić uwagę na fakt, że planowanie zakupów jest nie tylko sposobem na gospodarowanie finansami, lecz także pożądanym sposobem na ograniczenie marnowania żywności na świecie.
Uczniowie porządkują wyrazy policzalne i niepoliczalne w Exercise 1 (Przeczytaj).
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o sprawne przeczytanie tekstu (Przeczytaj) i wybranie tytułu w Exercise 2 (Przeczytaj).
Uczniowie czytają tekst po raz drugi i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Prezentują je na forum klasy i nanoszą na tablicę multimedialną.
Nauczyciel przypomina zasadę użycia przedimków a/an oraz some/any z rzeczownikami policzalnymi i niepoliczalnymi. Następnie uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną, wyjaśniając, dlaczego konkretny rzeczownik nazywający produkt żywnościowy jest policzalny bądź niepoliczalny.
Pracując w małych grupach metodą burzy mózgów, uczniowie tworzą listę produktów, które mogliby kupić na piknik klasowy/szkolny. Nauczyciel dzieli tablicę na dwie kolumny: countable i uncountable. Po zakończeniu pracy przedstawiciele grup nanoszą nazwy produktów na tablicę, umieszczając je w odpowiedniej kolumnie.
W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie oglądają prezentację multimedialną, a następnie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Prezentacja multimedialna) i odczytują je na forum klasy. W uzasadnieniu powołują się na prezentację.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Prezentacja multimedialna) i odczytują na forum klasy prawidłowe odpowiedzi zapisane pełnymi zdaniami.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Sprawdź się). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia wątpliwości związane ze stosowaniem zasady gramatycznej dla przedimków a/an i some/any.
Uczniowie sprawdzają swoje zrozumienie zasad gramatyki, wykonując Exercise 5 (Sprawdź się), a następnie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–4, 6 i 7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną z Exercise 8 (Sprawdź się): You are on holiday in the UK. Together with one of your friends, you have decided to organise a farewell party. Write a note to your friend telling him/her:
what food you have already bought for the party and what you are going to prepare from these ingredients;
what you haven’t managed to buy and what you were going to make from the missing groceries;
to purchase the missing food;
to come to your place and help you cook the food.
Write 100–150 words.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie pracują w małych grupach i odpowiadają na pytania:
Which of the shopping apps do you like the most? Why?
Which do you like the least? Why?
Do you know any other shopping apps?
Po zakończeniu dyskusji przedstawiciele grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek. Nauczyciel tworzy ranking aplikacji na tablicy.