Dla nauczyciela
Autor: zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Problem niezawodności sieci
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, na czym polega problem niezawodności sieci.
Zdefiniujesz najważniejsze pojęcia związane z sieciami przepływowymi.
Zapoznasz się z algorytmem Forda‑Fulkersona, którego zadaniem jest wyznaczanie maksymalnego przepływu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Problem niezawodności sieci”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie wypisują pytania do e‑materiału.
Uczniowie zapisują propozycje tego, w jaki sposób sieci przepływowe wykorzystywane są wokół nich.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Przedstawia cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Uczniowie prezentują swoje propozycje tego, gdzie spotkać się można z siecią przepływową.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują w parach do czytania tekstu e‑materiału – odpowiadają na pytania zapisane na tablicy.
Chętne lub wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi na kolejne pytania. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Aplet”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z prezentacją przedstawiającą algorytm Forda‑Fulkersona. Wykonują polecenie 2.
W kolejnym kroku uczniowie wykonują polecenie 3.
Nauczyciel inicuje dyskusję, w której prosi uczniów o zastanowienie się po raz drugi, czy potrafią podać przykłady wykorzystania sieci przepływowych – może zasugerować wykorzystanie ich jako mechanik w grach.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie samodzielie wykonują ćwiczenia 1–5. Nauczyciel omawia wraz z uczniami odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie wykonują polecenia 4 z sekcji „Aplet”.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Aplet”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.