Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Formatowanie słupków błędów w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przygotujesz wykres zawierający słupki błędów dla indywidualnie wskazanej wartości.
Określisz stały zakres wielkości błędów.
Wykonasz formatowanie słupków błędów.
Usuniesz słupki błędów z wykresu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Formatowanie słupków błędów w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w obszarze poruszanego tematu, np.
– Jak na wykresie przedstawić stały zakres wielkości błędów?
– W jaki sposób dostosować sposób wyświetlania domyślnego formatu słupków na wykresie?
Chętni lub wybrani uczniowie udzielają na nie odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pobierają plik z danymi zamieszczony w sekcji „Przeczytaj”. Działają zgodnie z instrukcją zapisaną w poszczególnych krokach. Następnie dopierają się w pary i wspólnie ustalają inny problem do rozwiązania (analogiczny do opisanego w lekcji). W razie trudności nauczyciel może służyć pomocą przy wskazaniu problemu do rozwiązania.
Nauczyciel wyświetla na dużym ekranie prezentację multimedialną. Uczestnicy zajęć pobierają plik z arkuszem kalkulacyjnym i wykonują poszczególne kroki tak, jak zostało to przedstawione w prezentacji. Następnie dzielą się na kilkuosobowe grupy, przechodzą do arkusza Polecenie 2 i tworzą wykres kolumnowy ze słupkami błędów dla tych danych. Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele zespołów prezentują pracę drużyn.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy. Każdy zespół rozwiązuje ćwiczenia 1‑7 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie wszystkich rozwiązań.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Formatowanie słupków błędów w arkuszu kalkulacyjnym”.