Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Włodzimierz Juśkiewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rodzaje przełomów rzecznych i warunki ich powstawania

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest przełom rzeczny,

  • wymienia i omawia różne typy przełomów rzecznych,

  • określa, gdzie występują przełomy rzeczne,

  • wyjaśnia genezę poszczególnych rodzajów przełomów rzecznych.

Strategie nauczania: asocjacyjna, operacyjna

Metody i techniki nauczania: metoda tekstu przewodniego, dyskusja, debata, burza mózgów

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze

Bajkiewicz‑Grabowska E., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

Załącznik do pracy na lekcji:

RbM1NqenYlKi6

Pobierz załącznik

Mapy – praca w grupach
Plik PDF o rozmiarze 766.26 KB w języku polskim

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, zadając następujące pytania: Czym jest rzeka? Jakie są elementy budowy doliny rzecznej? Czy występują różne typy takich dolin? Gdzie mogą występować?

  • Po odpowiedziach uczniów nauczyciel zadaje kolejne pytania: Jak zachowują się rzeki, gdy przepływają przez płaskie niziny, a jak na wyżynach i w górach? Co dzieje się, gdy rzeka natrafi na przeszkodę?

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Prowadzący pyta uczniów, co rozumieją pod pojęciem przełomu rzecznego. Następuje burza mózgów. Każdy uczeń może przedstawić swoje pomysły. Te, które są prawidłowe lub z niewielkimi błędami, nauczyciel zapisuje na tablicy.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału i skonfrontowanie propozycji przedstawionych w czasie burzy mózgów z rzeczywistością. Nauczyciel wyświetla animację prezentującą typy przełomów rzecznych. Następuje dyskusja. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami.

  • Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w zespoły czteroosobowe. Członkowie zespołów otrzymują mapę hipsometryczną Beskidu Małego oraz wycinki map topograficznych (załącznik). Zadaniem uczniów jest przeanalizowanie przełomu rzeki Soły w oparciu o dostarczone materiały, ustalenie którędy płynęła rzeka przed wytworzeniem przełomu, porównanie obecnego i dawnego biegu.

  • Nauczyciel może pomóc uczniom, przedstawiając następujące wskazówki:

    • Soła w okresie przed ostatnimi zlodowaceniami płynęła Bramą Wilkowicką,

    • przełom nastąpił w związku z cofaniem się rzeki płynącej na miejscu koryta obecnej Soły,

    • w ostatnich tysiącach lat nie następowały znaczące ruchy pionowe Beskidu Małego.

  • Gdy wszystkie grupy skończą, nauczyciel prosi wybrane lub wszystkie zespoły o przedstawienie rezultatów pracy i uzasadnienie swojego wyboru (zależnie od liczby uczniów). Na końcu nauczyciel podsumowuje wszystkie odpowiedzi i objaśnia, jak płynęła Soła w przeszłości i jak płynie obecnie. Jej przełom ma charakter przełomu regresyjnego.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów.

  • Podsumowanie najważniejszych treści omawianych podczas lekcji. W razie potrzeby prowadzący wyjaśnia wątpliwości uczniów i odpowiada na pytania dodatkowe.

  • Przypomnienie celów zajęć.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji, określ rodzaj następujących przełomów rzecznych:

    1. przełom Dunaju przez Masyw Czeski,

    2. Pieniński Przełom Dunajca,

    3. przełom Lubrzanki w Górach Świętokrzyskich,

    4. przełom Soły przez Beskid Mały.

  • Nauczyciel może rozszerzyć tę listę bądź wskazać w poleceniu inne przełomy rzeczne.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animacja zawarta w e‑materiale może znaleźć zastosowanie na zajęciach dotyczących zróżnicowania środowiska przyrodniczego Polski (zakres podstawowy: XIV. 4).