Dla nauczyciela
Autor: Piotr Mazur
Przedmiot: filozofia
Temat: Arystoteles, Etyka nikomachejska
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, uczniowie klasy I liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Poznasz wybrane treści Etyki nikomachejskiej Arystotelesa, zwłaszcza koncepcję eudajmonii i koncepcję przyjaźni.
Porównasz różne sposoby rozumienia szczęścia.
Dokonasz analizy wybranych aspektów arystotelesowskiej teorii cnót.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpoznaje wpływ starożytnej filozofii greckiej na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię;
zna i charakteryzuje główne dyscypliny filozoficzne, opisuje ich problematykę i posługuje się odpowiednią terminologią;
dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;
identyfikuje różne problemy etyczne, rozważa je z punktu widzenia różnych stanowisk i nurtów filozoficznych na własnych przykładach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza i interpretacja tekstów;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” ze wskazaniem na zawarte w nim teksty źródłowe.
Faza wprowadzająca:
Po zalogowaniu na platformie nauczyciel prezentuje (na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika) temat lekcji oraz cele zajęć. Omawia lub ustala razem z uczniami kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, po wyświetleniu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, który uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym przed lekcją e‑materiałem. Następnie prosi uczniów, aby na podstawie fragmentów Etyki nikomachejskiej własnymi słowami przedstawili pojęcie eudajmonii i koncepcję przyjaźni.
Faza realizacyjna:
Dyskusja. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Informuje uczniów, że mają się przygotować do dyskusji za i przeciw na temat: Czy we współczesnym świecie jest możliwa bezinteresowna przyjaźń? Zadanie pierwszej grupy polega na przygotowaniu argumentów za, a drugiej – przeciw.
Nauczyciel udziela też wskazówki, że oponenci, przygotowując się do dyskusji, mogą korzystać z dostępnych materiałów lub innych źródeł internetowych. Ważne jest, aby twórczo je wykorzystali i rozwinęli. Nauczyciel określa też czas na przygotowanie. Przed rozpoczęciem dyskusji nauczyciel ustala z uczniami zasady, według których będzie ona prowadzona. Uczniowie dyskutują, przedstawiając na zmianę argumenty za i przeciw. Nauczyciel moderuje dyskusję.
Po odbytej dyskusji nauczyciel prosi jednego lub kilku uczniów o jej podsumowanie. Jeśli to potrzebne, uzupełnia informacje. Następnie prosi uczniów, by zastanowili się, jakie teraz jest ich stanowisko wobec zadanego tematu i które argumenty ich przekonały. Zarządza głosowanie: kto jest za…, a kto przeciw… W zależności od wyniku głosowania nauczyciel wskazuje zwycięską grupę, której argumenty były bardziej przekonującePraca z multimedium. Wysłuchanie nagrania z audiobooka. Na podstawie usłyszanego tekstu uczniowie mają za zadanie: wynotować cechy teoretycznej kontemplacji, dzięki którym góruje ona nad innymi aktywnościami i stanowi szczęście człowieka; oraz odpowiedzieć na pytania:
– Czy teoretyczną kontemplację może uprawiać wielu ludzi?
– Czy wiązanie szczęścia z teoretyczną kontemplacją nie pozostawia większości ludzi poza możliwością jego osiągania?
–Skoro Arystoteles jest uważany za filozofa, który w swoich koncepcjach uwzględniał warunki codziennego życia, to jaką propozycję życia szczęśliwego ma dla większości ludzi?
Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych. Następnie grupy prezentują ustnie swoje odpowiedzi i uzasadniają je. Nauczyciel komentuje odpowiedzi uczniów.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia dotyczące rozumienia pojęcia szczęścia (nr 3, 4, 7 i 8). Wybrany uczeń prezentuje swoje odpowiedzi. Pozostali uczniowie odnoszą się do nich i przedstawiają własne propozycje. Nauczyciel komentuje i uzupełnia odpowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformę nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Każdy uczeń ma dokończyć zdanie, odwołując się do wyświetlonych treści: Zaczynam się zastanawiać…
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa
Zadanie interaktywne nr 1, 2, 5 i 6 z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Matuszak M., Szczęście jako (najwyższy) sposób bycia człowieka: (Arystoteles, „Etyka nikomachejska” 1098 a 7‑18), w: „Humanistyka i Przyrodoznawstwo” 2009, nr 15.
Skowroński L., Arystoteles o celu ludzkiego życia. Uzasadnienie mojej interpretacji, w: „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej” 2017, vol. 62.
Skowroński L., Jaki sens ma „dobro” w księdze I „Etyki nikomachejskiej”?, w: „Przegląd Filozoficzny”, R. 16, nr 1/2007.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.