Dla nauczyciela
Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: At Tom’s Farm / Na farmie Toma
Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, I.4, I.5, I.13, III.4, III.6, V.1, V.2, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z życiem na wsi i w gospodarstwie wiejskim.
Uczeń potrafi opisać czynności wykonywane w gospodarstwie wiejskim.
Uczeń potrafi opisać, jak wygląda dzień rolnika.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat życia na wsi i pracy w gospodarstwie.
Uczeń kształtuje świadomość różnic pomiędzy wiejskim i miejskim trybem życia.
Uczeń rozwija postawę zaangażowania w proces nauki.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
metoda kognitywna
konektywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (krzyżówka, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla zdjęcie chłopca karmiącego kury (Przeczytaj) i pyta uczniów: What do you see in the picture? Where could you see a scene like this? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Welcome to My Farm! (Przeczytaj) i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy pełnymi zdaniami i uzasadniają je cytatami z tekstu.
Uczniowie w parach wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy.
Uczniowie czytają list raz jeszcze i samodzielnie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Następnie, bez zaglądania do treści listu, uczniowie rozmawiają w parach, odpowiadając na pytanie: What does Tom do on his farm? What do his parents do?
Nadal pracując w parach, uczniowie na przemian podają koledze/koleżance słowo w języku polskim związane z życiem w gospodarstwie, a zadaniem kolegi/koleżanki jest zapisać je po angielsku i przeliterować.
Jeżeli lekcja jest prowadzona w klasie szkoły miejskiej, nauczyciel może zapytać dzieci: Would you like to live on a farm? Why/Why not? How is your day different? What do you/your parents do every day? Uczniowie mogą stworzyć tabelę różnic i opowiedzieć o tym w parach. Jeżeli lekcja odbywa się w szkole wiejskiej, nauczyciel personalizuje tekst, pytając np.: Does your day look the same? What are the differences? i również prosząc uczniów, by zapisali w tabeli podobieństwa i różnice pomiędzy ich rolą w gospodarstwie a rolą Toma.
W ramach przygotowania do pracy z krzyżówką, uczniowie znajdują słowa na matrycy w Exercise 1 (Krzyżówka). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie rozwiązują 3 poziomy krzyżówki i sprawdzają odpowiedzi na forum klasy. Następnie samodzielnie wykonują Exercise 2 (Gra edukacyjna). Wskazane osoby podają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie wykonują w parach Exercise 3 i 4 (Gra edukacyjna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach ze słownikiem do materiału w ten sposób, że jedna osoba podaje słowo polskie, a zadaniem drugiej jest podać angielski odpowiednik i go przeliterować.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You are spending summer holidays on a farm. In your blog entry:
mention where you are;
describe what animals live there;
write what you do there.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W fazie podsumowującej lekcji lub w ramach pracy domowej uczniowie tworzą w parach krzyżówkę zawierającą pięć wyrazów związanych z życiem w gospodarstwie.