Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: At Tom’s Farm / Na farmie Toma

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, I.4, I.5, I.13, III.4, III.6, V.1, V.2, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z życiem na wsi i w gospodarstwie wiejskim.

  2. Uczeń potrafi opisać czynności wykonywane w gospodarstwie wiejskim.

  3. Uczeń potrafi opisać, jak wygląda dzień rolnika.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat życia na wsi i pracy w gospodarstwie.

  2. Uczeń kształtuje świadomość różnic pomiędzy wiejskim i miejskim trybem życia.

  3. Uczeń rozwija postawę zaangażowania w proces nauki.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (krzyżówka, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla zdjęcie chłopca karmiącego kury (Przeczytaj) i pyta uczniów: What do you see in the picture? Where could you see a scene like this? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Welcome to My Farm! (Przeczytaj) i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy pełnymi zdaniami i uzasadniają je cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie w parach wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy.

  3. Uczniowie czytają list raz jeszcze i samodzielnie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Następnie, bez zaglądania do treści listu, uczniowie rozmawiają w parach, odpowiadając na pytanie: What does Tom do on his farm? What do his parents do?

  5. Nadal pracując w parach, uczniowie na przemian podają koledze/koleżance słowo w języku polskim związane z życiem w gospodarstwie, a zadaniem kolegi/koleżanki jest zapisać je po angielsku i przeliterować.

  6. Jeżeli lekcja jest prowadzona w klasie szkoły miejskiej, nauczyciel może zapytać dzieci: Would you like to live on a farm? Why/Why not? How is your day different? What do you/your parents do every day? Uczniowie mogą stworzyć tabelę różnic i opowiedzieć o tym w parach. Jeżeli lekcja odbywa się w szkole wiejskiej, nauczyciel personalizuje tekst, pytając np.: Does your day look the same? What are the differences? i również prosząc uczniów, by zapisali w tabeli podobieństwa i różnice pomiędzy ich rolą w gospodarstwie a rolą Toma.

  7. W ramach przygotowania do pracy z krzyżówką, uczniowie znajdują słowa na matrycy w Exercise 1 (Krzyżówka). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie rozwiązują 3 poziomy krzyżówki i sprawdzają odpowiedzi na forum klasy. Następnie samodzielnie wykonują Exercise 2 (Gra edukacyjna). Wskazane osoby podają odpowiedzi na forum klasy.

  9. Uczniowie wykonują w parach Exercise 34 (Gra edukacyjna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie pracują w parach ze słownikiem do materiału w ten sposób, że jedna osoba podaje słowo polskie, a zadaniem drugiej jest podać angielski odpowiednik i go przeliterować.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You are spending summer holidays on a farm.  In your blog entry:

  • mention where you are;

  • describe what animals live there;

  • write what you do there.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W fazie podsumowującej lekcji lub w ramach pracy domowej uczniowie tworzą w parach krzyżówkę zawierającą pięć wyrazów związanych z życiem w gospodarstwie.