Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: In the World of Sport / W świecie sportu

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, II.1, III.4, IX.1, IX.2, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo dotyczące różnych dyscyplin sportowych.

  2. Uczeń potrafi opowiedzieć i uzasadnić, które sporty lubi.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń poszerza słownictwo o różne dyscypliny sportowe i stosuje je w nowych kontekstach komunikacyjnych.

  2. Uczeń potrafi wyrazić swoje preferencje dotyczące sportów oraz je uzasadnić.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdjęcie dzieci uprawiających różne sporty (Przeczytaj) i wyjaśnia, że dziś będzie mowa o sporcie.

  2. Nauczyciel pyta uczniów na forum klasy:

  • Do you play any sports?

  • What sports do you play?

Uczniowie odpowiadają na pytania i dzielą się informacjami na forum klasy.

  1. W ramach przygotowania do czytanki uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Zwycięzca nanosi odpowiedzi na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali tekst o sporcie (Przeczytaj) i samodzielnie wykonali Exercise 2 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie samodzielnie wybierają prawidłowe informacje w Exercise 3 (Przeczytaj). Nanoszą zdania na tablicę interaktywną, uzasadniając wybory poprzez wskazanie fragmentów czytanki.

  3. Uczniowie samodzielnie układają wykonują Exercise 4 (Przeczytaj), sprawdzają odpowiedzi w parach, a następnie wskazane osoby odczytują zdania.

  4. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zdania z czasownikiem like według instrukcji w e‑materiale, wyjaśnia zasadę, a następnie prosi, aby uczniowie, używając konstrukcji like+gerund, ułożyli na swój temat 5 zdań. Następnie uczniowie w parach wymieniają się pracami i odczytują zdania kolegi/koleżanki z pary w 3. osobie liczby pojedynczej (I like playing tennis. Kasia likes playing tennis).

  5. Uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj) w celu utrwalenia zasady gramatycznej. Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Nauczyciel wprowadza zasadę can + verb według instrukcji w e‑materiale. Uczniowie zadają nauczycielowi pytania na temat umiejętności sportowych (około 12 pytań), np.: Can you play volleyball? Uczniowie notują odpowiedzi i zapisują w parach opis umiejętności nauczyciela. Odczytują opis na forum klasy. Następnie uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 6 (Przeczytaj) w celu utrwalenia zasady gramatycznej. Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  7. W ramach przygotowania do materiału audio (Plik audio) uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie słuchają wywiadu z siatkarzem i samodzielnie wykonują Exercise 2 i 3 (Plik audio). Sprawdzają odpowiedzi w parach. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.

  9. Uczniowie w parach ustnie wykonują Exercise 4 (Plik audio). Odczytują odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozmawiają w parach lub niewielkich grupach i odpowiadają na pytania z  Exercise 7 (Sprawdź się). Następnie wynaczeni przez nauczyciela ucznowie relacjonują odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie mówią, czego się nauczyli podczas lekcji – wymieniają nowo poznane słownictwo i zasady gramatyczne.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród  Exercise 1–6 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.

  2. Uczniowie piszą odpowiedzi na pytanie w Exercise 8 (Sprawdź się): Write a short article for the school magazine about your school's sport teams. In the article:

  • list the teams your school has;

  • describe what you can play/like playing;

  • explain which sport is your favourite and why.

Your answer shouldn't be longer than 50 words.

Materiały pomocnicze: Materał audio z e‑materiału – wywiad ze sportowcem.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie słuchają nagrania i zapisują odpowiedzi na następujące pytania:

  • What sports does Michael like playing?

  • What sports does Michael like watching?

Na kolejnej lekcji nauczyciel zbiera prace i sprawdza ich poprawność.