Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Rząd i system partyjny w Wielkiej Brytanii
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
5) przedstawia na przykładach poszczególnych państw systemy partyjne w państwach demokratycznych: dwupartyjny, dwublokowy, partii dominującej, dwóch partii dominujących, rozbicia wielopartyjnego, kooperacji partii;
7) analizuje systemy partyjne w wybranych państwach demokratycznych (np. w Republice Francuskiej, Republice Federalnej Niemiec, Stanach Zjednoczonych Ameryki, Konfederacji Szwajcarskiej, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Republice Włoskiej).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia system partyjny Zjednoczonego Królestwa, odwołując się do typologii systemów partyjnych;
wymienia główne brytyjskie partie oraz ich podstawowe zasady programowe;
analizuje zalety i wady systemu partyjnego Zjednoczonego Królestwa.
Strategie nauczania:
konektywizm;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca;
debata;
drama;
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Nauczyciel przedstawia krótko aktualne relacje Wielkiej Brytanii z Unią Europejską.
2. Uczniowie przygotowują salę do symulacji debaty w Izbie Gmin. W miarę możliwości ustawiają ławki w taki sposób, by układ sali przypominał izbę brytyjskiego parlamentu.
3. Nauczyciel przedstawia cel i przedmiot zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie przeprowadzają symulację debaty w Izbie Gmin na temat: „Czy Zjednoczone Królestwo powinno pozostać częścią wspólnego rynku UE?”.
2. Uczniowie dzielą się na partie polityczne: Partię Konserwatywną, Partię Pracy, Szkocką Partię Narodową, Liberalnych Demokratów i Demokratyczną Partię Unionistyczną, a następnie siadają w odpowiednich miejscach na sali. Wybierają spikera Izby Gmin.
3. Głos zabierają przedstawiciele rządu oraz opozycji. Przedstawiają swoje stanowiska – zgodnie z rzeczywistą polityką stosownych partii. Odbywa się debata parlamentarna. Na koniec spiker Izby zarządza głosowanie.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel ocenia debatę, komentuje argumenty, jakimi uczniowie się posługiwali w trakcie dyskusji; ocenia również prowadzenie obrad przez spikera Izby Gmin.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 3–5 z sekcji „Film 2”.
Praca domowa:
Uczniowie zapoznają się z filmami i wykonują zamieszczone pod nimi polecenia.
Materiały pomocnicze:
Aleksander Dańda, System partyjny Wielkiej Brytanii, ruj.uj.edu.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Filmy mogą zostać wykorzystane podczas pracy w domu jako przygotowanie do przeprowadzenia debaty.