Autor: Krzysztof Kowaluk

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Rząd i system partyjny w Wielkiej Brytanii

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VII. Rywalizacja o władzę.

Uczeń:

5) przedstawia na przykładach poszczególnych państw systemy partyjne w państwach demokratycznych: dwupartyjny, dwublokowy, partii dominującej, dwóch partii dominujących, rozbicia wielopartyjnego, kooperacji partii;

7) analizuje systemy partyjne w wybranych państwach demokratycznych (np. w Republice Francuskiej, Republice Federalnej Niemiec, Stanach Zjednoczonych Ameryki, Konfederacji Szwajcarskiej, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Republice Włoskiej).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia system partyjny Zjednoczonego Królestwa, odwołując się do typologii systemów partyjnych;

  • wymienia główne brytyjskie partie oraz ich podstawowe zasady programowe;

  • analizuje zalety i wady systemu partyjnego Zjednoczonego Królestwa.

Strategie nauczania:

  • konektywizm;

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca;

  • debata;

  • drama;

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Nauczyciel przedstawia krótko aktualne relacje Wielkiej Brytanii z Unią Europejską.

2. Uczniowie przygotowują salę do symulacji debaty w Izbie Gmin. W miarę możliwości ustawiają ławki w taki sposób, by układ sali przypominał izbę brytyjskiego parlamentu.

3. Nauczyciel przedstawia cel i przedmiot zajęć.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie przeprowadzają symulację debaty w Izbie Gmin na temat: „Czy Zjednoczone Królestwo powinno pozostać częścią wspólnego rynku UE?”.

2. Uczniowie dzielą się na partie polityczne: Partię Konserwatywną, Partię Pracy, Szkocką Partię Narodową, Liberalnych Demokratów i Demokratyczną Partię Unionistyczną, a następnie siadają w odpowiednich miejscach na sali. Wybierają spikera Izby Gmin.

3. Głos zabierają przedstawiciele rządu oraz opozycji. Przedstawiają swoje stanowiska – zgodnie z rzeczywistą polityką stosownych partii. Odbywa się debata parlamentarna. Na koniec spiker Izby zarządza głosowanie.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel ocenia debatę, komentuje argumenty, jakimi uczniowie się posługiwali w trakcie dyskusji; ocenia również prowadzenie obrad przez spikera Izby Gmin.

2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 3–5 z sekcji „Film 2”.

Praca domowa:

Uczniowie zapoznają się z filmami i wykonują zamieszczone pod nimi polecenia.

Materiały pomocnicze:

Aleksander Dańda, System partyjny Wielkiej Brytanii, ruj.uj.edu.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Filmy mogą zostać wykorzystane podczas pracy w domu jako przygotowanie do przeprowadzenia debaty.