Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Marcin Małecki, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak z punktu widzenia mikroświata przebiega reakcja wodoru z niemetalami?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

5) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami ( Cl 2 , O 2 , N 2 , S), chloru, siarki z metalami (Na, K, Mg, Ca, Fe, Cu).

Zakres rozszerzony

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

10) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami ( Cl 2 , Br 2 , O 2 , N 2 , S), chloru, bromu i siarki z metalami (Na, K, Mg, Ca, Fe, Cu); chloru z wodą.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • analizuje reakcję pomiędzy wodorem, a niemetalami na poziomie mikroświata;

  • omawia rolę wodoru w reakcjach chemicznych z udziałem niemetali;

  • pisze równania reakcji wodoru z niemetalami z uwzględnieniem procesów utleniania i redukcji.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • animacja;

  • mapa myśli;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;

  • podręczniki.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału i zadaje uczniom pytanie: „Dlaczego wodór był wykorzystywany w sterowcach?”. Pyta uczniów o możliwe zagrożenia, wynikające ze stosowania wodoru.

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów do pytania: Jakie znacie związki wodoru z metalami i niemetalami. Uczniowie zapisują odpowiedzi w postaci mapy myśli. Nauczyciel zadaje pytanie retoryczne: Jak z punktu widzenia mikroświata przebiega reakcja wodoru z niemetalami?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie, na zasadzie burzy mózgów, przypominają właściwości fizykochemiczne wodoru na forum klasy.

  2. Uczniowie analizują treści w e‑materiale, dotyczące powiązania zmian budowy atomów niemetali do ich reaktywności. Na podstawie elektroujemności, podają, jak zmienia się reaktywność pierwiastków.

  3. Animacja przedstawiająca modelowe ujęcie wybranych reakcji na poziomie mikroświata – praca w parach. Uczniowie zapoznają się z medium bazowym, po czym wykonują zawarte tam ćwiczenia.

  4. Uczniowie podchodzą do tablicy i ćwiczą zapisywanie odpowiednich równań reakcji chemicznych – przykłady proponuje nauczyciel (np.: wodór z sodem, wodór z chlorem, wodór z azotem, wodór z fluorem, wodór, z acetylenem).

  5. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie przykładowych pytań: jakie właściwości fizykochemiczne posiada wodór? Jaką rolę pełni wodór w reakcjach z niemetalami? W jakich warunkach zachodzi reakcja wodoru z gazowym chlorem? Czy siarka może być spalana w wodorze? Dlaczego azot nie reaguje z wodorem w warunkach normalnych?

  2. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja może być wykorzystana podczas lekcji. Medium może być również wykorzystane podczas odrabiania zadania domowego.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie właściwości fizykochemiczne posiada wodór?

  • Jaką rolę pełni wodór w reakcjach z niemetalami?

  • W jakich warunkach zachodzi reakcja wodoru z gazowym chlorem?

  • Czy siarka może być spalana w wodorze?

  • Dlaczego azot nie reaguje z wodorem w warunkach normalnych?