Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Małecki, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak z punktu widzenia mikroświata przebiega reakcja wodoru z niemetalami?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
5) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (, , , ), chloru, siarki z metalami (, , , , , ).
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
10) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (, , , , ), chloru, bromu i siarki z metalami (, , , , , ); chloru z wodą.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje reakcję pomiędzy wodorem, a niemetalami na poziomie mikroświata;
omawia rolę wodoru w reakcjach chemicznych z udziałem niemetali;
pisze równania reakcji wodoru z niemetalami z uwzględnieniem procesów utleniania i redukcji.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
animacja;
mapa myśli;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;
podręczniki.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału i zadaje uczniom pytanie: „Dlaczego wodór był wykorzystywany w sterowcach?”. Pyta uczniów o możliwe zagrożenia, wynikające ze stosowania wodoru.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów do pytania: Jakie znacie związki wodoru z metalami i niemetalami. Uczniowie zapisują odpowiedzi w postaci mapy myśli. Nauczyciel zadaje pytanie retoryczne: Jak z punktu widzenia mikroświata przebiega reakcja wodoru z niemetalami?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, na zasadzie burzy mózgów, przypominają właściwości fizykochemiczne wodoru na forum klasy.
Uczniowie analizują treści w e‑materiale, dotyczące powiązania zmian budowy atomów niemetali do ich reaktywności. Na podstawie elektroujemności, podają, jak zmienia się reaktywność pierwiastków.
Animacja przedstawiająca modelowe ujęcie wybranych reakcji na poziomie mikroświata – praca w parach. Uczniowie zapoznają się z medium bazowym, po czym wykonują zawarte tam ćwiczenia.
Uczniowie podchodzą do tablicy i ćwiczą zapisywanie odpowiednich równań reakcji chemicznych – przykłady proponuje nauczyciel (np.: wodór z sodem, wodór z chlorem, wodór z azotem, wodór z fluorem, wodór, z acetylenem).
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie przykładowych pytań: jakie właściwości fizykochemiczne posiada wodór? Jaką rolę pełni wodór w reakcjach z niemetalami? W jakich warunkach zachodzi reakcja wodoru z gazowym chlorem? Czy siarka może być spalana w wodorze? Dlaczego azot nie reaguje z wodorem w warunkach normalnych?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może być wykorzystana podczas lekcji. Medium może być również wykorzystane podczas odrabiania zadania domowego.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie właściwości fizykochemiczne posiada wodór?
Jaką rolę pełni wodór w reakcjach z niemetalami?
W jakich warunkach zachodzi reakcja wodoru z gazowym chlorem?
Czy siarka może być spalana w wodorze?
Dlaczego azot nie reaguje z wodorem w warunkach normalnych?