Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Metody określania wieku względnego i bezwzględnego skał
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
1) Rozumienie specjalistycznych pojęć i posługiwanie się terminami geograficznymi.
2) Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do zrozumienia istoty zjawisk oraz charakteru dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
2) Analizowanie i wyjaśnianie zjawisk i procesów geograficznych oraz zróżnicowania przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego świata.
4) Formułowanie twierdzeń o prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska przyrodniczego i społeczno‑gospodarczego oraz wzajemnych zależności w systemie przyroda – człowiek – gospodarka.
III. Kształtowanie postaw.
1) Rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.
3) Rozumienie pozautylitarnych wartości elementów środowiska geograficznego i krajobrazów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.
Uczeń:
1) rozumie zasady ustalania wieku względnego i bezwzględnego skał oraz wydarzeń geologicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia i omawia metody określania wieku względnego i bezwzględnego skał,
określa dokładność metod datowania wieku względnego i bezwzględnego skał,
wyjaśnia, jakie jest praktyczne znaczenie datowania wieku skał,
określa wiek skał na podstawie przekroju geologicznego.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Mizerski W., Orłowski S., Geologia historyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematyki zajęć poprzez omówienie/przypomnienie, w jakim celu określa się wiek skał i jakie metody można do tego wykorzystać; pytania sprawdzające poziom przygotowania uczniów.
Faza realizacyjna
Prośba do uczniów o przeczytanie tekstu e‑materiału.
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest obejrzenie filmu edukacyjnego i przeanalizowanie grafiki interaktywnej z e‑materiału, wykonanie poleceń, a następnie przedstawienie rezultatów na forum klasy.
Wyświetlenie na ekranie filmu edukacyjnego dotyczącego metod określania wieku bezwzględnego i względnego skał. W trakcie filmu uczniowie prowadzą notatki (alternatywnie wypełniają kartę pracy przygotowaną przez nauczyciela).
Wyświetlenie na ekranie grafiki interaktywnej przedstawiającej wybrane metody określania wieku bezwzględnego i względnego skał, rozszerzającej informacje przedstawione w filmie. W celu usystematyzowania wiedzy uczniów nauczyciel omawia poszczególne metody, zwracając uwagę na ich dokładność i trudności w stosowaniu. We wspólnej dyskusji uczniowie wyjaśniają, jakie jest znaczenie datowania wieku skał (np. w archeologii, paleontologii).
Podział uczniów na grupy (liczebność grup określa nauczyciel).
Kilkuminutowa praca w grupach – każda grupa wykonuje polecenia, korzystając z wiedzy zdobytej podczas oglądania filmu i grafiki interaktywnej oraz w miarę możliwości innych źródeł informacji.
Prezentacja przez przedstawicieli poszczególnych grup rezultatów wykonanych poleceń na forum klasy (wszystkich lub wskazanych przez nauczyciela).
Wyświetlenie na ekranie przekroju geologicznego (polecenie 2 do grafiki interaktywnej) i omówienie przez nauczyciela w interakcji z uczniami zasad prawidłowego określenia wieku skał. Nauczyciel zadaje pytania naprowadzające, weryfikuje poprawność wypowiedzi.
Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów, mająca charakter kompleksowego podsumowania informacji dotyczących metod określania wieku względnego i bezwzględnego skał.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Praca pisemna: samodzielna interpretacja przekroju geologicznego otrzymanego od nauczyciela służąca określeniu względnego wieku skał.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny i grafika zawarta w e‑materiale mogą być wykorzystane podczas innych, zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących różnych zagadnień związanych litosferą i procesami ją kształtującymi (zakres rozszerzony: V. 2, V. 9). Znajdą one także zastosowanie podczas samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego litosfery.