Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Normalizacja baz danych, etap I
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Prześledzisz, jak funkcjonuje praktyczne zastosowanie normalizacji oraz poznasz jego potencjalne wady.
Przeanalizujesz zasady pierwszej postaci normalnej.
Przeprowadzisz normalizację przykładowych relacji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Normalizacja baz danych, etap I”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Chętna lub wybrana osoba podsumowuje najważniejsze informacje dotyczące baz danych.
Nauczyciel wyświetla uczniom temat zajęć oraz cele. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszane w tekście. Nauczyciel odpowiada na ew. pytania.
Praca z multimedium. Nauczyciel prezentuje zawartość sekcji „Audiobook”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z multimedium. Zapisują ewentualne problemy i pytania.
Ćwiczenie umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia nr 1‑8 na czas. Osoba, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić ją oceną za aktywność. Nauczyciel przedstawia uczniom przykłady baz danych. Prosi o wskazanie, w jaki sposób można je znormalizować.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, jakie są korzyści płynące z normalizacji tabel.
Praca domowa:
Przygotuj notatkę, która podsumuje, kiedy przydają się znormalizowane, a kiedy nieznormalizowane bazy danych.
Wskazówki metodyczne:
Serię materiałów dotyczącą normalizacji baz danych można wykorzystać w ramach dwugodzinnych zajęć warsztatowych.