SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wpływ lodowców na rzeźbę polskich gór

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III

Podstawa programowa

XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży.

Uczeń:

1) przedstawia cechy rzeźby i wyjaśnia wpływ procesów wewnętrznych i zewnętrznych na ukształtowanie powierzchni głównych jednostek fizycznogeograficznych Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia formy erozyjne i akumulacyjne powstałe na skutek działalności lodowców górskich,

  • wskazuje na mapie Polski zasięgi zlodowaceń,

  • opisuje wpływ lodowców na rzeźbę gór.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody i techniki nauczania: blended learning, dyskusja

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, mapa Polski, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze

Flis J., Wstęp do geografii fizycznej, WSiP, Warszawa 1988.

Jania J., Glacjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.

Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej).

  • Wprowadzenie do tematu zajęć. Przypomnienie podstawowych informacji dotyczących powstawania i występowania lodowców oraz ich wpływu na rzeźbę terenu – pytania nauczyciela i odpowiedzi uczniów.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • W ramach wspólnej dyskusji uczniowie wyjaśniają, w jaki sposób lodowce wpłynęły na rzeźbę polskich gór. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

  • Uczniowie, korzystając z części „Przeczytaj” e‑materiału oraz atlasów geograficznych lub mapy ściennej, określają i omawiają zasięg poszczególnych zlodowaceń występujących na obszarze Polski.

  • Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym, w grupach wykonują polecenie zawarte w tej części e‑materiału, charakteryzują formy erozyjne i akumulacyjne powstałe na skutek działalności lodowców górskich. Następnie wybrani uczniowie bądź ochotnicy prezentują odpowiedzi.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Wyjaśnij, dlaczego w Tatrach współcześnie nie występują lodowce.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny zawarty w e‑materiale może zostać kontekstowo wykorzystany podczas zajęć poświęconych powstawaniu lodowców (zakres podstawowy: IV. 5) oraz w trakcie lekcji dotyczącej skutków rzeźbotwórczej działalności lodowców (zakres podstawowy: V. 3).