Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wpływ lodowców na rzeźbę polskich gór
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
Podstawa programowa
XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży.
Uczeń:
1) przedstawia cechy rzeźby i wyjaśnia wpływ procesów wewnętrznych i zewnętrznych na ukształtowanie powierzchni głównych jednostek fizycznogeograficznych Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia formy erozyjne i akumulacyjne powstałe na skutek działalności lodowców górskich,
wskazuje na mapie Polski zasięgi zlodowaceń,
opisuje wpływ lodowców na rzeźbę gór.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody i techniki nauczania: blended learning, dyskusja
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, mapa Polski, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Flis J., Wstęp do geografii fizycznej, WSiP, Warszawa 1988.
Jania J., Glacjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej).
Wprowadzenie do tematu zajęć. Przypomnienie podstawowych informacji dotyczących powstawania i występowania lodowców oraz ich wpływu na rzeźbę terenu – pytania nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
W ramach wspólnej dyskusji uczniowie wyjaśniają, w jaki sposób lodowce wpłynęły na rzeźbę polskich gór. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Uczniowie, korzystając z części „Przeczytaj” e‑materiału oraz atlasów geograficznych lub mapy ściennej, określają i omawiają zasięg poszczególnych zlodowaceń występujących na obszarze Polski.
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym, w grupach wykonują polecenie zawarte w tej części e‑materiału, charakteryzują formy erozyjne i akumulacyjne powstałe na skutek działalności lodowców górskich. Następnie wybrani uczniowie bądź ochotnicy prezentują odpowiedzi.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Przypomnienie celów lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Wyjaśnij, dlaczego w Tatrach współcześnie nie występują lodowce.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny zawarty w e‑materiale może zostać kontekstowo wykorzystany podczas zajęć poświęconych powstawaniu lodowców (zakres podstawowy: IV. 5) oraz w trakcie lekcji dotyczącej skutków rzeźbotwórczej działalności lodowców (zakres podstawowy: V. 3).