Numer e‑materiału: 1.3.3.3
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: In Mathe rechnen wir / Na matematyce liczymy
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania wybranych przedmiotów szkolnych oraz informowania, co się na nich robi

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
3) moja szkoła.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia nazwy wybranych przedmiotów szkolnych;

  • informuje, jaki przedmiot lubi;

  • mówi, co robi na wybranym przedmiocie szkolnym.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra edukacyjna);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty pracy;

  • pudło z rekwizytami;

  • paski ze zdaniami;

  • karty obrazkowe;

  • memory.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra dydaktyczna (domino)

Uczniowie mogą rozszerzyć treść gry o nowe wyrazy.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Wchodząc do klasy, uczniowie widzą rozwieszone na ścianach napisy: Mathe, Kunst, Englisch, Sport. Nauczyciel prosi o przeczytanie tych napisów oraz o zajęcie miejsca na końcu sali.

plenum

15

min

Zabawa w kalambury - nauczyciel pokazuje uczniom hasła: rechnen, malen, turnen, lesen (liczyć, malować, gimnastykować się, czytać). Zadaniem uczniów jest podanie nazwy czynności.

Jeżeli uczniowie powiedzą znaczenie w języku polskim lub języku angielskim, nauczyciel mówi dany wyraz w języku niemieckim.

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie zastanawiają się, o czym rozmawiają dzieci.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel rozdaje każdej parze karty obrazkowe przedstawione w e‑materiale (Przeczytaj, polecenie 1). Następnie uczniowie przez podniesienie odpowiedniej karty udzielają odpowiedzi na pytanie: O jakich przedmiotach szkolnych rozmawiały dzieci?

praca w parach

Nauczyciel prezentuje pudło z rekwizytami. Ochotnicy z zamkniętymi oczami próbują odgadnąć, co to jest (podają nazwy w języku polskim) i z jakim przedmiotem szkolnym dany rekwizyt się kojarzy, np. linijka - Mathe. Następnie nauczyciel nazywa przedmioty szkolne. Wszyscy uczniowie powtarzają za nim chórem.

plenum

rekwizyty: linijka, pędzel, piłeczka, flaga Wielkiej Brytanii

Każdy uczeń otrzymuje kartkę z krótkim tekstem i poleceniem:

„Sophie mówi, że lubi plastykę. Zaznacz to zdanie na zielono (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

Nauczyciel przygotowuje paski ze zdaniami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4), uczniowie losują pojedyncze kartki i odczytują zapisane tam zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Uczniowie informują się w parach, które z poniższych przedmiotów są ich ulubionymi Mathe, Kunst, Englisch, Sport (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w parach

Każda para wykonuje to ćwiczenie minimum dwa razy.

Nauczyciel prezentuje nagrane frazy, uczniowie powtarzają chórem, jednocześnie wykonują ruch związany z wypowiadaną czynnością (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).

plenum

np. malen - ruch malowania pędzlem

Faza realizacyjna

Uczniowie uczestniczą w grze.

praca w grupach 

20

min

Każda grupa otrzymuje od nauczyciela zestaw czterech zdań, w których należy wybrać właściwe nazwy przedmiotów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

Uczniowie otrzymują karty obrazkowe. Słuchając nagrania, podnoszą zdjęcia, które pasują do usłyszanych informacji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

zdjęcia

Nauczyciel odtwarza kolejne nagranie. Uczniowie, chodząc po klasie, zatrzymują się przy tej nazwie przedmiotu, której dotyczy nagranie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

plenum

Nazwy tych przedmiotów wiszą na ścianach od początku lekcji.

Nauczyciel wiesza na tablicy dla każdej grupy obrazki (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). Zadaniem uczniów jest dobrać do nich odpowiednie podpisy. Uczniowie czytają zdania na głos.

praca w grupach

Uczniowie ponownie bawią się w kalambury - tym razem uczniowie pokazują hasła (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

Faza podsumowująca

Uczniowie grają w memory, które zostało wcześniej przygotowane przez nauczyciela (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w grupach

10 min

obrazki mają format A4

Stojąc przy odkrytych kartach memory, uczniowie wczuwają się w rolę nauczycieli. Mówią, że lubią swój przedmiot (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie pracują w parach. Otrzymują tablety i grają w grę, odpowiadając ja lub nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca w parach

Każdy uczeń otrzymuję kartę pracy z dwoma zadaniami, które samodzielnie rozwiązuje:

  1. decyduje, czy zdania są prawdziwe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4);

  2. uzupełnia tekst podanymi wyrazami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

praca indywidualna

Nauczyciel podnosi poszczególne rekwizyty (które prezentowane były już w początkowej fazie lekcji). Uczniowie mówią po niemiecku i pokazują, co robią na lekcji matematyki, języka angielskiego, wychowania fizycznego i plastyki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6).

plenum

Faza wprowadzająca

Wchodząc do klasy, uczniowie widzą rozwieszone na ścianach napisy: Mathe, Kunst, Englisch, Sport. Nauczyciel prosi o przeczytanie tych napisów oraz o zajęcie miejsca na końcu sali.

plenum

15

min

Zabawa w kalambury - nauczyciel pokazuje uczniom hasła: rechnen, malen, turnen, lesen (liczyć, malować, gimnastykować się, czytać). Zadaniem uczniów jest podanie nazwy czynności.

Jeżeli uczniowie powiedzą znaczenie w języku polskim lub języku angielskim, nauczyciel mówi dany wyraz w języku niemieckim.

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie zastanawiają się, o czym rozmawiają dzieci.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel rozdaje każdej parze karty obrazkowe przedstawione w e‑materiale (Przeczytaj, polecenie 1). Następnie uczniowie przez podniesienie odpowiedniej karty udzielają odpowiedzi na pytanie: O jakich przedmiotach szkolnych rozmawiały dzieci?

praca w parach

Nauczyciel prezentuje pudło z rekwizytami. Ochotnicy z zamkniętymi oczami próbują odgadnąć, co to jest (podają nazwy w języku polskim) i z jakim przedmiotem szkolnym dany rekwizyt się kojarzy, np. linijka - Mathe. Następnie nauczyciel nazywa przedmioty szkolne. Wszyscy uczniowie powtarzają za nim chórem.

plenum

rekwizyty: linijka, pędzel, piłeczka, flaga Wielkiej Brytanii

Każdy uczeń otrzymuje kartkę z krótkim tekstem i poleceniem:

„Sophie mówi, że lubi plastykę. Zaznacz to zdanie na zielono*”* (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

Nauczyciel przygotowuje paski ze zdaniami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4), uczniowie losują pojedyncze kartki i odczytują zapisane tam zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Uczniowie informują się w parach, które z poniższych przedmiotów są ich ulubionymi Mathe, Kunst, Englisch, Sport (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w parach

Każda para wykonuje to ćwiczenie minimum dwa razy.

Nauczyciel prezentuje nagrane frazy, uczniowie powtarzają chórem, jednocześnie wykonują ruch związany z wypowiadaną czynnością (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).

plenum

np. malen - ruch malowania pędzlem

Faza realizacyjna

Uczniowie uczestniczą w grze.

praca w grupach 

20

min

Każda grupa otrzymuje od nauczyciela zestaw czterech zdań, w których należy wybrać właściwe nazwy przedmiotów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

Uczniowie otrzymują karty obrazkowe. Słuchając nagrania, podnoszą zdjęcia, które pasują do usłyszanych informacji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

zdjęcia

Nauczyciel odtwarza kolejne nagranie. Uczniowie, chodząc po klasie, zatrzymują się przy tej nazwie przedmiotu, której dotyczy nagranie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

plenum

Nazwy tych przedmiotów wiszą na ścianach od początku lekcji.

Nauczyciel wiesza na tablicy dla każdej grupy obrazki (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). Zadaniem uczniów jest dobrać do nich odpowiednie podpisy. Uczniowie czytają zdania na głos.

praca w grupach

Uczniowie ponownie bawią się w kalambury - tym razem uczniowie pokazują hasła (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

Faza podsumowująca

Uczniowie grają w memory, które zostało wcześniej przygotowane przez nauczyciela (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w grupach

10 min

obrazki mają format A4

Stojąc przy odkrytych kartach memory, uczniowie wczuwają się w rolę nauczycieli. Mówią, że lubią swój przedmiot (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie pracują w parach. Otrzymują tablety i grają w grę, odpowiadając ja lub nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca w parach

Każdy uczeń otrzymuję kartę pracy z dwoma zadaniami, które samodzielnie rozwiązuje:

  1. decyduje, czy zdania są prawdziwe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4);

  2. uzupełnia tekst podanymi wyrazami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

praca indywidualna

Nauczyciel podnosi poszczególne rekwizyty (które prezentowane były już w początkowej fazie lekcji). Uczniowie mówią po niemiecku i pokazują, co robią na lekcji matematyki, języka angielskiego, wychowania fizycznego i plastyki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6).

plenum

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec