Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.3.3
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: In Mathe rechnen wir / Na matematyce liczymy
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania wybranych przedmiotów szkolnych oraz informowania, co się na nich robi
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Wchodząc do klasy, uczniowie widzą rozwieszone na ścianach napisy: Mathe, Kunst, Englisch, Sport. Nauczyciel prosi o przeczytanie tych napisów oraz o zajęcie miejsca na końcu sali. | plenum | 15 min | |
Zabawa w kalambury - nauczyciel pokazuje uczniom hasła: rechnen, malen, turnen, lesen (liczyć, malować, gimnastykować się, czytać). Zadaniem uczniów jest podanie nazwy czynności. | Jeżeli uczniowie powiedzą znaczenie w języku polskim lub języku angielskim, nauczyciel mówi dany wyraz w języku niemieckim. | ||
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie zastanawiają się, o czym rozmawiają dzieci. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Nauczyciel rozdaje każdej parze karty obrazkowe przedstawione w e‑materiale (Przeczytaj, polecenie 1). Następnie uczniowie przez podniesienie odpowiedniej karty udzielają odpowiedzi na pytanie: O jakich przedmiotach szkolnych rozmawiały dzieci? | praca w parach | ||
Nauczyciel prezentuje pudło z rekwizytami. Ochotnicy z zamkniętymi oczami próbują odgadnąć, co to jest (podają nazwy w języku polskim) i z jakim przedmiotem szkolnym dany rekwizyt się kojarzy, np. linijka - Mathe. Następnie nauczyciel nazywa przedmioty szkolne. Wszyscy uczniowie powtarzają za nim chórem. | plenum | rekwizyty: linijka, pędzel, piłeczka, flaga Wielkiej Brytanii | |
Każdy uczeń otrzymuje kartkę z krótkim tekstem i poleceniem: „Sophie mówi, że lubi plastykę. Zaznacz to zdanie na zielono” (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | plenum | ||
Nauczyciel przygotowuje paski ze zdaniami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4), uczniowie losują pojedyncze kartki i odczytują zapisane tam zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | |||
Uczniowie informują się w parach, które z poniższych przedmiotów są ich ulubionymi Mathe, Kunst, Englisch, Sport (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | praca w parach | Każda para wykonuje to ćwiczenie minimum dwa razy. | |
Nauczyciel prezentuje nagrane frazy, uczniowie powtarzają chórem, jednocześnie wykonują ruch związany z wypowiadaną czynnością (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6). | plenum | np. malen - ruch malowania pędzlem | |
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie uczestniczą w grze. | praca w grupach | 20 min | |
Każda grupa otrzymuje od nauczyciela zestaw czterech zdań, w których należy wybrać właściwe nazwy przedmiotów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | |||
Uczniowie otrzymują karty obrazkowe. Słuchając nagrania, podnoszą zdjęcia, które pasują do usłyszanych informacji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | zdjęcia | ||
Nauczyciel odtwarza kolejne nagranie. Uczniowie, chodząc po klasie, zatrzymują się przy tej nazwie przedmiotu, której dotyczy nagranie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | plenum | Nazwy tych przedmiotów wiszą na ścianach od początku lekcji. | |
Nauczyciel wiesza na tablicy dla każdej grupy obrazki (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). Zadaniem uczniów jest dobrać do nich odpowiednie podpisy. Uczniowie czytają zdania na głos. | praca w grupach | ||
Uczniowie ponownie bawią się w kalambury - tym razem uczniowie pokazują hasła (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). | |||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie grają w memory, które zostało wcześniej przygotowane przez nauczyciela (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w grupach | 10 min | obrazki mają format A4 |
Stojąc przy odkrytych kartach memory, uczniowie wczuwają się w rolę nauczycieli. Mówią, że lubią swój przedmiot (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | |||
Uczniowie pracują w parach. Otrzymują tablety i grają w grę, odpowiadając ja lub nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | praca w parach | ||
Każdy uczeń otrzymuję kartę pracy z dwoma zadaniami, które samodzielnie rozwiązuje:
| praca indywidualna | ||
Nauczyciel podnosi poszczególne rekwizyty (które prezentowane były już w początkowej fazie lekcji). Uczniowie mówią po niemiecku i pokazują, co robią na lekcji matematyki, języka angielskiego, wychowania fizycznego i plastyki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6). | plenum | ||
Faza wprowadzająca
Wchodząc do klasy, uczniowie widzą rozwieszone na ścianach napisy: Mathe, Kunst, Englisch, Sport. Nauczyciel prosi o przeczytanie tych napisów oraz o zajęcie miejsca na końcu sali.
plenum
15
min
Zabawa w kalambury - nauczyciel pokazuje uczniom hasła: rechnen, malen, turnen, lesen (liczyć, malować, gimnastykować się, czytać). Zadaniem uczniów jest podanie nazwy czynności.
Jeżeli uczniowie powiedzą znaczenie w języku polskim lub języku angielskim, nauczyciel mówi dany wyraz w języku niemieckim.
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie zastanawiają się, o czym rozmawiają dzieci.
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj).
Nauczyciel rozdaje każdej parze karty obrazkowe przedstawione w e‑materiale (Przeczytaj, polecenie 1). Następnie uczniowie przez podniesienie odpowiedniej karty udzielają odpowiedzi na pytanie: O jakich przedmiotach szkolnych rozmawiały dzieci?
praca w parach
Nauczyciel prezentuje pudło z rekwizytami. Ochotnicy z zamkniętymi oczami próbują odgadnąć, co to jest (podają nazwy w języku polskim) i z jakim przedmiotem szkolnym dany rekwizyt się kojarzy, np. linijka - Mathe. Następnie nauczyciel nazywa przedmioty szkolne. Wszyscy uczniowie powtarzają za nim chórem.
plenum
rekwizyty: linijka, pędzel, piłeczka, flaga Wielkiej Brytanii
Każdy uczeń otrzymuje kartkę z krótkim tekstem i poleceniem:
„Sophie mówi, że lubi plastykę. Zaznacz to zdanie na zielono*”* (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
plenum
Nauczyciel przygotowuje paski ze zdaniami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4), uczniowie losują pojedyncze kartki i odczytują zapisane tam zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
Uczniowie informują się w parach, które z poniższych przedmiotów są ich ulubionymi Mathe, Kunst, Englisch, Sport (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
praca w parach
Każda para wykonuje to ćwiczenie minimum dwa razy.
Nauczyciel prezentuje nagrane frazy, uczniowie powtarzają chórem, jednocześnie wykonują ruch związany z wypowiadaną czynnością (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).
plenum
np. malen - ruch malowania pędzlem
Faza realizacyjna
Uczniowie uczestniczą w grze.
praca w grupach
20
min
Każda grupa otrzymuje od nauczyciela zestaw czterech zdań, w których należy wybrać właściwe nazwy przedmiotów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
Uczniowie otrzymują karty obrazkowe. Słuchając nagrania, podnoszą zdjęcia, które pasują do usłyszanych informacji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
zdjęcia
Nauczyciel odtwarza kolejne nagranie. Uczniowie, chodząc po klasie, zatrzymują się przy tej nazwie przedmiotu, której dotyczy nagranie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
plenum
Nazwy tych przedmiotów wiszą na ścianach od początku lekcji.
Nauczyciel wiesza na tablicy dla każdej grupy obrazki (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). Zadaniem uczniów jest dobrać do nich odpowiednie podpisy. Uczniowie czytają zdania na głos.
praca w grupach
Uczniowie ponownie bawią się w kalambury - tym razem uczniowie pokazują hasła (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).
Faza podsumowująca
Uczniowie grają w memory, które zostało wcześniej przygotowane przez nauczyciela (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w grupach
10 min
obrazki mają format A4
Stojąc przy odkrytych kartach memory, uczniowie wczuwają się w rolę nauczycieli. Mówią, że lubią swój przedmiot (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Uczniowie pracują w parach. Otrzymują tablety i grają w grę, odpowiadając ja lub nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
praca w parach
Każdy uczeń otrzymuję kartę pracy z dwoma zadaniami, które samodzielnie rozwiązuje:
decyduje, czy zdania są prawdziwe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4);
uzupełnia tekst podanymi wyrazami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).
praca indywidualna
Nauczyciel podnosi poszczególne rekwizyty (które prezentowane były już w początkowej fazie lekcji). Uczniowie mówią po niemiecku i pokazują, co robią na lekcji matematyki, języka angielskiego, wychowania fizycznego i plastyki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6).
plenum
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0