Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Metody diagnostyki układu oddechowego człowieka

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
4. Wymiana gazowa i krążenie. Uczeń:
6) przedstawia znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu oddechowego (RTG klatki piersiowej, spirometria, bronchoskopia);
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
3) Wymiana gazowa i krążenie. Uczeń:
j) przedstawia znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu oddechowego (RTG klatki piersiowej, spirometria, bronchoskopia),

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przedstawisz podstawowe metody diagnostyki układu oddechowego.

  • Wyjaśnisz, na czym polegają badania czynnościowe układu oddechowego.

  • Wyjaśnisz, dlaczego należy dokonywać diagnostyki układu oddechowego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • analiza modelu 3D;

  • mapa pojęć;

  • metoda przypadków.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Metody diagnostyki układu oddechowego człowieka”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”, a następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 3 (krzyżówki dotyczącej tematu lekcji) zawartego w sekcji „Sprawdź się”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Uczniowie formułują pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium („Model 3D”). Nauczyciel wyświetla model 3D i wspólnie z uczniami dokonuje jego analizy. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, wykonali polecenia nr 1 (polegające na dopasowaniu zdjęcia przedstawiającego badanie diagnostyczne do odpowiedniej nazwy i opisu) oraz nr 2 (polegające na przyporządkowaniu opisu choroby i zmian radiologicznych do odpowiedniego radiogramu). Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą.

  2. Praca w parach. Uczniowie, na podstawie wiadomości zawartych w e‑materiale oraz własnej wiedzy, w parach odgrywają na zmianę rolę lekarza i pacjenta. „Pacjent” opisuje „lekarzowi” objawy wybranej choroby układu oddechowego, a „lekarz” zleca odpowiednie badania i przedstawia prawdopodobne rozpoznanie. Następnie uczniowie zamieniają się rolami. Nauczyciel kontroluje pracę zespołów, w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie rozwiązują w grupach 4‑osobowych ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie wypisać badania konieczne w opisanym przypadku), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Po jego wykonaniu następuje omówienie rezultatów na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 4 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: wymyślają trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.

  2. Klasa wspólnie wykonuje mapę pojęć podsumowującą zajęcia.

  3. Nauczyciel zadaje wybranym uczniom pytania sformułowane przez klasę we wstępnej fazie lekcji.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 1 i 2 oraz 5 i 6 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Multimedium zamieszczone w sekcji „Model 3D” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.