Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat lekcji: Powstawanie jezior reliktowych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
IV. Dynamika procesów hydrologicznych: ruch wody morskiej, wody podziemne i źródła, ustroje rzeczne, typy jezior.
Uczeń:
wyjaśnia powstawanie różnych typów jezior na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
zna definicję jeziora reliktowego,
odróżnia sposoby powstawania jeziora reliktowego od innych rodzajów jezior,
wskazuje przykłady jezior reliktowych na świecie.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca indywidualna
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
E. Bajkiewicz‑Grabowska, Z. Mikulski, Hydrologia ogólna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2017.
R. Bielecki, Jezioro Aralskie – największa katastrofa ekologiczna minionego stulecia, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica” 2010, nr 1, s. 6–13.
Ł. Wojcieszak, Porozumienie regulujące status Morza Kaspijskiego – geneza i znaczenie, „Nowa Polityka Wschodnia” 2019, nr 1 (20), s. 54–60.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel pyta uczniów, jakie typy jezior znają. Prosi o ich krótką charakterystykę. Jeśli wśród propozycji nie pojawi się jezioro reliktowe, nauczyciel naprowadza uczniów na tę odpowiedź.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tym fragmentem e‑materiału, który dotyczy powstawania jezior reliktowych. Wspólnie z uczniami omawia kolejne etapy kształtowania się takiego akwenu. Uczniowie mają za zadanie zredagować notatkę na ten temat w zeszycie.
Nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup (lub więcej, jeśli klasa jest liczna). Każda z grup otrzymuje zadanie w formie ustnej, dotyczące jednego jeziora reliktowego przedstawionego na grafice interaktywnej. Uczniowie mają poszukać dodatkowych wiadomości – ciekawostek w internecie. Jeśli klasa jest liczna, dwie grupy mogą otrzymać to samo zagadnienie. Przedstawiciel każdej grupy referuje dodatkowe informacje dotyczące konkretnego jeziora.
Po około kwadransie nauczyciel wybiera po jednym uczniu z każdej grupy i prosi go o przedstawienie informacji na temat opracowanego jeziora. Pozostali członkowie grupy mogą uzupełniać wypowiedź koleżanki/kolegi.
Faza podsumowująca
Uczniowie w parach wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z bloku „Sprawdź się”. Nauczyciel wspiera uczniów i naprowadza na poprawne odpowiedzi, gdy ci zgłoszą wątpliwości.
Nauczyciel przypomina cele lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Praca domowa
Przygotowanie krótkiej wypowiedzi pisemnej na temat powstania wybranego jeziora reliktowego (innego niż opracowywane w grupie).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia całego działu „Dynamika procesów hydrologicznych”. Będzie również użyteczna przy omawianiu różnych typów jezior oraz w trakcie studium przypadku dotyczącego Jeziora Aralskiego.