Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak wyznaczyć współczynnik tarcia? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Co to jest tarcie?”, „Wyznaczamy wartość współczynnika tarcia na podstawie analizy ruchu ciała na równi” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie, zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie wymieniają sytuacje, w których tarcie jest potrzebne, oraz takie, w których utrudnia ono działanie. Nauczyciel objaśnia przyczynę występowania tarcia i wprowadza pojęcia tarcia statycznego i kinetycznego. Uczniowie dyskutują, od czego zależy siła tarcia, dochodząc do wniosku, że zależy ona tylko od siły nacisku i rodzaju powierzchni. Nauczyciel definiuje współczynnik tarcia. Uczniowie, pracując w grupach, analizują siły działające na ciało na równi pochyłej i określają, jak obliczyć siłę nacisku i siłę tarcia, mając dany ciężar ciała i współczynnik tarcia. Następnie uczniowie zgłaszają pomysły, jak wyznaczyć współczynnik tarcia statycznego i kinetycznego za pomocą równi pochyłej. Uczniowie wykonują doświadczenie w wirtualnym laboratorium, w celu wyznaczenia współczynników tarcia statycznego i kinetycznego. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie dyskutują o wynikach doświadczenia w wirtualnym laboratorium. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Samodzielne wyznaczenie współczynnika tarcia statycznego za pomocą równi pochyłej dla dowolnych powierzchni, opis wykonanego doświadczenia i podanie wyniku. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Wirtualne laboratorium może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji, w celu samodzielnego wykonania doświadczenia. |