Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Budownictwo – rozwój, znaczenie – powtórzenie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.
Uczeń:
4) przedstawia czynniki rozwoju budownictwa oraz jego rolę w gospodarce na przykładzie wybranych państw świata i Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
identyfikuje czynniki rozwoju budownictwa,
ocenia znaczenie budownictwa w gospodarce,
określa uwarunkowania rozwoju budownictwa,
charakteryzuje rozwój budownictwa w Polsce w czasie ostatnich kilkunastu lat.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, metody operatywne (analiza tekstu e‑materiału, wykresów, danych statystycznych), mapa myśli
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, arkusze papieru, pisaki
Materiały pomocnicze
Jungiewicz S., Branża o budownictwie w Polsce 2021, 23.11.2020, BuilderPolska.pl (dostęp 21.04.2021).
MuratorPlus.pl, Budownictwo. Jak będzie rozwijało się budownictwo w Polsce? Raport, 1.08.2019, MuratorPlus.pl (dostęp 21.04.2021).
Walczyk J., Rozwój sektora budowlanego w Polsce na tle wybranych krajów Unii Europejskiej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie” 2008, nr 792, s. 19–33.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Pogadanka: czym jest budownictwo? w jaki sposób wpływa na rozwój przemysłu, rolnictwa, usług?
Wstępna ocena znaczenia budownictwa.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Podział budownictwa na lądowe i wodne – uczniowie podają przykłady obiektów.
Korzystając z tekstu e‑materiału, na forum klasy uczniowie omawiają czynniki wpływające na rozwój budownictwa.
Uczniowie, analizując wykresy i dane statystyczne zawarte w tekście e‑materiału, charakteryzują rozwój budownictwa w Polsce w czasie ostatnich lat, określają tendencje rozwoju budownictwa w Polsce.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Ich zadaniem jest analiza wykresów i danych statystycznych zawartych w grafice interaktywnej. Uczniowie w grupach wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału. Odpowiedzi przygotowują w formie mapy myśli – przedstawiają na niej prawidłowości przestrzennej i czasowej zmienności produkcji budowlano‑montażowej przedsiębiorstw budowlanych w Polsce oraz znaczenie budownictwa w gospodarce (w tym: w gospodarce Polski).
Po zakończeniu pracy następuje prezentacja map myśli.
Po wszystkich prezentacjach dyskusja na forum klasy na temat rozwoju i znaczenia budownictwa w gospodarce; czy wstępna ocena budownictwa była właściwa, czy jednak rola tego działu gospodarki jest inna, np. o wiele większa? (nawiązanie do fazy wprowadzającej lekcji).
Faza podsumowująca
Nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia z e‑materiału; nauczyciel czuwa nad pracą uczniów.
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.
Praca domowa
Czy budownictwo może być proekologiczne? Podaj kilka przykładów potwierdzających Twoją odpowiedź na przedstawione pytanie (praca pisemna).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafikę interaktywną można wykorzystać podczas lekcji z zakresu podstawowego dotyczących rozwoju wybranych działów przemysłu (XI. 1). Grafika interaktywna może znaleźć zastosowanie w trakcie lekcji poświęconej przyczynom przemian w przemyśle Polski po 1989 r. (zakres podstawowy: XV. 10).