Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Budownictwo – rozwój, znaczenie – powtórzenie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.

Uczeń:

4) przedstawia czynniki rozwoju budownictwa oraz jego rolę w gospodarce na przykładzie wybranych państw świata i Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • identyfikuje czynniki rozwoju budownictwa,

  • ocenia znaczenie budownictwa w gospodarce,

  • określa uwarunkowania rozwoju budownictwa,

  • charakteryzuje rozwój budownictwa w Polsce w czasie ostatnich kilkunastu lat.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, metody operatywne (analiza tekstu e‑materiału, wykresów, danych statystycznych), mapa myśli

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, arkusze papieru, pisaki

Materiały pomocnicze

Jungiewicz S., Branża o budownictwie w Polsce 2021, 23.11.2020, BuilderPolska.pl (dostęp 21.04.2021).

MuratorPlus.pl, Budownictwo. Jak będzie rozwijało się budownictwo w Polsce? Raport, 1.08.2019, MuratorPlus.pl (dostęp 21.04.2021).

Walczyk J., Rozwój sektora budowlanego w Polsce na tle wybranych krajów Unii Europejskiej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie” 2008, nr 792, s. 19–33.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Pogadanka: czym jest budownictwo? w jaki sposób wpływa na rozwój przemysłu, rolnictwa, usług?

  • Wstępna ocena znaczenia budownictwa.

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Podział budownictwa na lądowe i wodne – uczniowie podają przykłady obiektów.

  • Korzystając z tekstu e‑materiału, na forum klasy uczniowie omawiają czynniki wpływające na rozwój budownictwa.

  • Uczniowie, analizując wykresy i dane statystyczne zawarte w tekście e‑materiału, charakteryzują rozwój budownictwa w Polsce w czasie ostatnich lat, określają tendencje rozwoju budownictwa w Polsce.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Ich zadaniem jest analiza wykresów i danych statystycznych zawartych w grafice interaktywnej. Uczniowie w grupach wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału. Odpowiedzi przygotowują w formie mapy myśli – przedstawiają na niej prawidłowości przestrzennej i czasowej zmienności produkcji budowlano‑montażowej przedsiębiorstw budowlanych w Polsce oraz znaczenie budownictwa w gospodarce (w tym: w gospodarce Polski).

  • Po zakończeniu pracy następuje prezentacja map myśli.

  • Po wszystkich prezentacjach dyskusja na forum klasy na temat rozwoju i znaczenia budownictwa w gospodarce; czy wstępna ocena budownictwa była właściwa, czy jednak rola tego działu gospodarki jest inna, np. o wiele większa? (nawiązanie do fazy wprowadzającej lekcji).

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia z e‑materiału; nauczyciel czuwa nad pracą uczniów.

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.

Praca domowa

  • Czy budownictwo może być proekologiczne? Podaj kilka przykładów potwierdzających Twoją odpowiedź na przedstawione pytanie (praca pisemna).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafikę interaktywną można wykorzystać podczas lekcji z zakresu podstawowego dotyczących rozwoju wybranych działów przemysłu (XI. 1). Grafika interaktywna może znaleźć zastosowanie w trakcie lekcji poświęconej przyczynom przemian w przemyśle Polski po 1989 r. (zakres podstawowy: XV. 10).