Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Daniewicz, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: Chemia
Temat: Nomenklatura i wzory hydroksykwasów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:
11) opisuje budowę hydroksykwasów; wyjaśnia możliwość tworzenia estrów międzycząsteczkowych (laktydy, poliestry) i wewnątrzcząsteczkowych (laktony) przez niektóre hydroksykwasy; pisze odpowiednie równania reakcji; opisuje występowanie i zastosowania hydroksykwasów (np. kwasu mlekowego i salicylowego).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia grupy funkcyjne wchodzące w skład budowy hydroksykwasy;
dopasowuje nazwę zwyczajową do nazwy systematycznej lub wzoru grupowego odpowiedniego hydroksykwasu;
konstruuje modele wybranych hydroksykwasów;
na podstawie wzorów półstrukturalnych i strukturalnych hydroksykwasów, przedstawia ich nazwy systematyczne ;
na podstawie nazwy systematycznej rysuje wzory półstrukturalne hydroksykwasów;
na podstawie wzoru sumarycznego ocenia, ile występuje możliwych hydroksykwasów.
Strategia nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
technika 635;
ćwiczenia uczniowskie;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy zajęć:
praca w grupach;
praca zbiorowa;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
modele kulkowe atomów;
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica;
pisak/kreda;
podręczniki;
aplikacja Mentimeter;
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania:
Jaki związek chemiczny odpowiada za proces kiszenia ogórków i kapusty?
Jaki związek chemiczny odkłada się w mięśniach po ćwiczeniach, powodując tzw. „zakwasy”?
Jak nazywa się związek chemiczny, który znajduje się w korze wierzby i służy do otrzymywania aspiryny?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów na temat hydroksykwasów (czym są, jakie posiadają grupy, nazwy zwyczajowe). Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów. Uczniowie poprzez swoje narzędzie podają swoje propozycje, które pojawiają się na głównym ekranie, do czego nauczyciel potem się odnosi.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują tekst z e‑materiału – wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne wybranych hydroksykwasów. Zadaniem uczniów jest zwrócenie uwagi na formę zapisu każdego z tych wzorów. Po minionym czasie chętni uczniowie wyjaśniają na forum klasy każdy rodzaj wzoru z wykorzystaniem tablicy.
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na sześć grup. Każda z grup losuje trzy różne wzory grupowe wybranych hydroksykwasów. Zadaniem każdej z grup jest podanie nazw systematycznych wylosowanych związków. Każda z grup posiada inne przykłady. W czasie realizacji zadania, uczniowie mogą korzystać ze wszelkich dostępnych materiałów źródłowych, w tym z e‑materiału. Czas wykonania zadania: 5 minut.
Po minionym czasie, grupy wymieniają się wzorami hydroksykwasów i kartkami z odpowiedziami. Każda z grup staje się grupą ekspercką, której zadaniem jest sprawdzenie poprawności pracy kolegów i koleżanek i udzielenie informacji zwrotnej, co do wykonanej pracy.
Po wzajemnym sprawdzeniu prac kolegów eksperci po kolei omawiają, z wykorzystaniem techniki gadająca ściana, na forum klasy efekty pracy kolegów z udzieloną informacją zwrotną. Nauczyciel weryfikuje poprawność wykonanej pracy przez poszczególne grupy. Podsumowując ćwiczenie, nauczyciel podkreśla zagadnienia związane z nazewnictwem systematycznym hydroksykwasów.
Uczniowie pozostają w tych samych grupach. Każda z grup otrzymuje karteczki z trzema nazwami systematycznymi (patrz materiały pomocnicze), kartki czyste A4, mazaki oraz modele atomów. Ich zadaniem będzie narysowanie wzorów półstrukturalnych oraz skonstruowanie modeli przydzielonych im hydroksykwasów.
Po wykonanej pracy liderzy prezentują, z wykorzystaniem techniki gadająca ściana, na forum klasy rozwiązania swojej drużyny (kartki z rozwiązaniami zawieszają na tablicy). Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Samodzielna praca uczniów z wykorzystaniem symulacji interaktywnej w e‑materiale. Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując polecenia załączone do medium.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Każdemu rozdaje kartki z zadaniami (max. po dwa przykłady – zestawy w materiałach pomocniczych). Zadania nie są oceniane. Uczniowie nie oddają nauczycielowi kartek z zadaniami. Po ustalonym czasie, nauczyciel podaje rozwiązania do zadań. Przykładowe zadania:
Zadanie nr 1: podaj nazwy systematyczne poniższych hydroksykwasów, przedstawionych za pomocą wzorów półstrukturalnych.
Zadanie nr 2: narysuj wzory półstrukturalne następujących hydroksykwasów.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Czego dziś się nauczyłem/łam...
Co było dla mnie łatwe...
Co sprawiło mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas samodzielnej pracy na lekcji, przed wykonaniem ćwiczeń dołączonych do medium. Medium może być również wykorzystane podczas odrabiania zadania domowego
Materiały pomocnicze:
Arkusze papieru i mazaki.
Nauczyciel przygotowuje:
kartki z wzorami grupowymi hydroksykwasów (trzema na każdej kartce);
kartki z nazwami systematycznymi hydroksykwasów (trzema na każdej kartce);
kartki z zadaniami podsumowującymi dla każdego ucznia (do zadania 1 i 2 w fazie podsumowującej).