Autora e‑materiału: Marcin Legeżyński

Autorki scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: TV – A Time Suck, or a Fantastic Medium? / Telewizja – złodziej czasu czy jedno ze wspanialszych mass mediów?

Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne: I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: I.9, I.12, I.14, II.2, II.3, II.5, III.4, III.5, III.6, V.1, V.2, V.6, V.8, VIII.1, VIII.2, VIII.3, X

Poziom nauczanial – podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z radiem i telewizją.

  2. Uczeń potrafi przeanalizować przyczyny zjawiska „skakania po kanałach” i zawrzeć swoje spostrzeżenia we wpisie na blog. 

  3. Uczeń potrafi omówić wady i zalety różnych technologii przesyłania sygnału radiowego i telewizyjnego.

  4. Uczeń potrafi doradzić koledze/koleżance wybór najlepszego sposobu odbioru sygnału telewizyjnego.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z radiem i telewizją.

  2. Uczeń poszerza wiedzę z zakresu radia i telewizji oraz różnych technologii przesyłania sygnału radiowego i telewizyjnego.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście);

  2. strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części);

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu).

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (mapa pojęć, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie na początku sekcji Przeczytaj i pyta: How much time do you spend in front of the TV daily? Uczniowie podają odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel może zadać dodatkowe pytania: What programmes do you watch? What is your favourite channel? itp.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na tytuł tekstu Flipping Through the Channels i prosi o wymienienie możliwych przyczyn zjawiska „skakania po kanałach”. Uczniowie pracują w parach, a następnie podają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie czytają tekst Flipping Through the Channels i sprawdzają, czy ich odpowiedzi pokrywają się z przyczynami zjawiska wymienionymi w tekście.

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 23 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do tekstu.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi, a nauczyciel nanosi je tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie wykonują na podstawie tekstu mapę pojęć, w której umieszczają kluczowe informacje wraz z odpowiednim słownictwem.

  6. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie na początku sekcji Mapa pojęć i pyta się klasy: What technology gives us television? How many of your neighbours have satellite dishes? W ramach przygotowania do pracy z mapą pojęć uczniowie wykonują Exercise 1 (Mapa pojęć). Podają odpowiedzi, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  7. Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć oraz nagraniami pod nią, a następnie wykonują Exercise 2‑3 (Mapa pojęć).

  8. Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Mapa pojęć). Chętne osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach lub indywidualnie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się).

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj).

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  3. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się).

Materiały pomocnicze: Mapa pojęć z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie wcielają się w role: osoba A – odbiorcy naziemnego sygnału telewizyjnego, który ma problemy z odbiorem; osoba B – osoby zachęcającej do korzystania z sygnału satelitarnego. Uczniowie dobrani parami A + B prowadzą rozmowę na temat jakości odbioru obydwóch sygnałów.