Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Obwód rozgałęziony

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
11) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśni, co to jest obwód rozgałęziony;

  2. przeanalizuje rodzaje połączeń w domowej instalacji elektrycznej, przykładzie obwodu rozgałęzionego;

  3. zastosuje zdobyte umiejętności do rozwiązania zadań;

  4. udoskonali umiejętności pracy w grupie oraz planowania i ewaluacji, na bazie wiedzy i umiejętności z dziedziny fizyki.

Strategie nauczania:

gamifikacja

Metody nauczania:

wykład informacyjny, zabawa edukacyjna, gra edukacyjna

Formy zajęć:

praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

grafika interaktywna, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Co to jest obwód rozgałęziony?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?”
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów i nawiązanie do tej wiedzy: połączenie równoległe odbiorników.

Faza realizacyjna:

Podczas sprawdzania listy obecności i innych czynności organizacyjnych na początku lekcji uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną.
Nauczyciel lub wybrany uczeń prowadzi mini‑wykład wg części „Warto przeczytać”, ilustrowany zamieszczonymi tam rysunkami.
Nauczyciel wyświetla na monitorze interaktywnym zdjęcie pokoju w domu (np. Rys. 1.) i wskazuje miejsce doprowadzenia napięcia sieciowego (jednofazowego bez uziemienia – dwa styki). Uczniowie po kolei podchodzą do monitora i każdy z nich dorysowuje po jednej linii, która symbolizuje prawdopodobny przebieg jednego przewodu (jednej żyły kabla) pod tynkiem od zasilania w kierunku odbiornika. Nauczyciel lub wybrany uczeń pilnuje, by linie były prawidłowo narysowane. Wystawę „dzieł”, powstałych w ten sposób w różnych klasach, można zaprezentować na szkolnej stronie internetowej.
Uczniowie dzielą się na czteroosobowe grupy i przystępują do rywalizacji – rozwiązywania zadań od 1 do 7 na czas. Przed rozpoczęciem wyścigu uczniowie otrzymują 5 minut, by zapoznać się z treścią wszystkich zadań i ewentualnie podzielić się czynnościami miedzy sobą.
Nauczyciel pełni rolę arbitra.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel podsumowuje wyniki konkursu kładąc nacisk na sposób organizacji pracy w grupach.
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności oraz rozwijają kreatywność rozwiązując zadanie 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może być wykorzystana jako materiał pomocniczy na każdej lekcji z działu „Prąd elektryczny”.