| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 11) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wyjaśni, co to jest obwód rozgałęziony;
przeanalizuje rodzaje połączeń w domowej instalacji elektrycznej, przykładzie obwodu rozgałęzionego;
zastosuje zdobyte umiejętności do rozwiązania zadań;
udoskonali umiejętności pracy w grupie oraz planowania i ewaluacji, na bazie wiedzy i umiejętności z dziedziny fizyki.
|
| |
| wykład informacyjny, zabawa edukacyjna, gra edukacyjna |
| praca w grupach, praca indywidualna |
| grafika interaktywna, zestaw zadań |
| e‑materiał: „Co to jest obwód rozgałęziony?” |
|
|
Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?” Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów i nawiązanie do tej wiedzy: połączenie równoległe odbiorników. |
|
Podczas sprawdzania listy obecności i innych czynności organizacyjnych na początku lekcji uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną. Nauczyciel lub wybrany uczeń prowadzi mini‑wykład wg części „Warto przeczytać”, ilustrowany zamieszczonymi tam rysunkami. Nauczyciel wyświetla na monitorze interaktywnym zdjęcie pokoju w domu (np. Rys. 1.) i wskazuje miejsce doprowadzenia napięcia sieciowego (jednofazowego bez uziemienia – dwa styki). Uczniowie po kolei podchodzą do monitora i każdy z nich dorysowuje po jednej linii, która symbolizuje prawdopodobny przebieg jednego przewodu (jednej żyły kabla) pod tynkiem od zasilania w kierunku odbiornika. Nauczyciel lub wybrany uczeń pilnuje, by linie były prawidłowo narysowane. Wystawę „dzieł”, powstałych w ten sposób w różnych klasach, można zaprezentować na szkolnej stronie internetowej. Uczniowie dzielą się na czteroosobowe grupy i przystępują do rywalizacji – rozwiązywania zadań od 1 do 7 na czas. Przed rozpoczęciem wyścigu uczniowie otrzymują 5 minut, by zapoznać się z treścią wszystkich zadań i ewentualnie podzielić się czynnościami miedzy sobą. Nauczyciel pełni rolę arbitra. |
|
Nauczyciel podsumowuje wyniki konkursu kładąc nacisk na sposób organizacji pracy w grupach. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności oraz rozwijają kreatywność rozwiązując zadanie 8. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Grafika interaktywna może być wykorzystana jako materiał pomocniczy na każdej lekcji z działu „Prąd elektryczny”. |