Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Aleksandra Fijałkowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Działanie reaktora jądrowego oraz elektrowni jądrowej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
XI. Fizyka jądrowa. Uczeń:
10) opisuje zasadę działania elektrowni jądrowej oraz wymienia korzyści i niebezpieczeństwa płynące z energetyki jądrowej.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń: 16) opisuje zasadę działania elektrowni jądrowej oraz wymienia korzyści i niebezpieczeństwa płynące z energetyki jądrowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. omówi, jak jest zbudowany i jak działa reaktor jądrowy;

  2. wyjaśni różnice w działaniu elektrowni konwencjonalnych i jądrowych;

  3. przedstawi metodę sterowania mocą reaktora jądrowego,

  4. zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

wykład informacyjny

Formy zajęć:

praca zespołowa

Środki dydaktyczne:

tablety do dyspozycji uczniów

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wprowadza zagadnienie elektrowni jądrowej wypytując uczniów o skojarzenia, które mają z elektrowniami jądrowymi. Wypytuje, czy zdaniem uczniów elektrownie jądrowe bardzo różnią się od elektrowni konwencjonalnych, co je rozróżnia, a co jest podobne.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel opisuje zasadę działania elektrowni jądrowej wspomagając się rysunkiem zamieszczonym w materiale.
Uczniowie korzystają z materiału interaktywnego sprawdzają działanie prętów sterujących oraz sposób sterowania elektrownią jądrową.
Uczniowie sprawdzają zdobytą wiedzę rozwiązując zadania 2, 3 i 4 z zestawu ćwiczeń.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, dając im informację zwrotną odnośnie ich wiedzy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie dyskutują, które ich zdaniem elementy elektrowni jądrowej występują również w elektrowni konwencjonalnej, odpowiadając na pytania postawione w części wprowadzającej.
Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

W celu powtórzenia wiadomości o działaniu elektrowni jądrowej uczniowie rozwiązują zadanie 7 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystane przez uczniów po lekcji jako praca domowa.