Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.13.6
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Deutschland ist sehenswert!/Warto zobaczyć Niemcy!
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania, wyrażania swoich upodobań i wypowiadania się na temat krajobrazu Niemiec i walorów turystycznych poszczególnych regionów.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
przedstawia fakty dotyczące położenia geograficznego Polski;
opisuje ciekawe miejsca i atrakcje turystyczne Niemiec;
opracowuje plan wycieczki do jednego z krajów związkowych Niemiec.
Cele motywacyjne
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
ćwiczenie (pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie fragmentów zdań ze sobą, naśladowanie rodzimych mówców, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet.
Metody i formy pracy:
podająca: opis, wyjaśnianie;
aktywizująca: gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, technika śnieżnej kuli;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
kartki z pytaniami,
zdjęcia z mapy interaktywej.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji na temat ciekawego parku krajobrazowego w Niemczech. Następnie prosi ich, aby zastanowili się, co wiedzą o geograficznym położeniu Niemiec i walorach turystycznych tego kraju.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów z obszaru: położenie geograficzne, kierunki świata, krajobrazy, atrakcje turystyczne.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat tego, czy zdaniem uczniów warto pojechać na wakacje do Niemiec.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst źródłowy, starając się zrozumieć jego treść (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zadajaje uczniom krótkie pytania, np.: An wie viele Länder grenzt Deutschland?, Wie lang ist der längste Fluss in Deutschland?, Wie heißt der höchste Berg in Deutschland? itd. W tym celu można wykorzystać technikę kuli śnieżnej, zadając pytania kolejnym uczniom w grupie. Uczniowie mogą także dobrać się w grupy 3- lub 4‑osobowe; otrzymują pytania zapisane na kartkach i odpowiadają najpierw indywidualnie, a następnie w grupie porównują swoje odpowiedzi.
Uczniowie wykonują w parach polecenia do tekstu, np. rozumienie tekstu (znajdują informacje w tekście, odpowiadają na pytania, znajdują informacje w języku polskim i przetwarzają je na język niemiecki).
Uczniowie w grupach 3- lub 4‑osobowych zapoznają się z mapą interaktywną, losują jeden z krajów związkowych, zapoznają się z nim za pomocą mapy interaktywnej i prezentują na forum klasy.
Następnie uczniowie w parach wykonują polecenia do multimedium (mapa interaktywna):
znajdują w tekście określone informacje;
wyrażają i uzasadniają swoje opinie i poglądy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie utrwalają poznane słownictwo, wykonując Aufgabe 7. Konstruują kartkę pocztową do kolegi/koleżanki, w której opisują ciekawe miejsce w Niemczech.
Uwaga: Ostatnie zadanie w części Sprawdź się umożliwia wykorzystanie poznanego słownictwa i uzyskanych informacji w innej niż proponowana formie, np. w formie projektu. Propozycja do realizacji w klasie: „Wspólnie z kolegami i koleżankami z klasy zaplanuj trzydniową podróż po Niemczech“. Uczniowie powinni uwzględnić: godzinę wyjazdu, miejsce, środek/środki transportu, nocleg, wyżywienie, atrakcje turystyczne, koszt biletów wstępu, całkowity koszt wycieczki.
Praca domowa
Uczniowie przygotowują prace (do wyboru: plakaty, artykuły, foldery turystyczne, prezentacje multimedialne, animacje) na temat „Polen ist sehenswert”. Prace powinny służyć prezentacji walorów turystyczno‑krajoznawczych Polski oraz utrwaleniu słownictwa i zwrotów.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, zaciekawienie uczniów. Uczniowie przygotowują na karteczkach pytania do quizu wiedzy o Niemczech.
W trakcie lekcji: uczniowie w grupach wybierają z mapy interaktywnej kilka zdjęć z różnych landów i organizują dla siebie wycieczkę po wybranych zakątkach. Opisują swój pobyt, zwracając uwagę przede wszystkich na zabytki. Omówienie pobytu prezentują na forum klasy.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie wybierają jeden z krajów związkowych i przygotowują folder z głównymi informacjami na jego temat, wykorzystując informacje z mapy interaktywnej oraz informacje znalezione w Internecie.