Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.5.4
Imię i nazwisko autora: Patrycja Doroszewska‑Olender
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Der gehirnfreundliche Tagesablauf / Plan dnia przyjazny dla mózgu
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat czynności życia codziennego.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawi czynności, które wpływają na funkcjonowanie mózgu;
przeanalizuje swój przebieg dnia pod kątem aktywności mających pozytywny wpływ na pracę mózgu;
opisze swój optymalny dzień.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.
Strategie uczenia się:
odgadywanie znaczenia tekstów czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego) i treści w języku niemieckim;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, praca ze źródłem drukowanym;
eksponująca – techniki: ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – techniki: metoda aktywizująca – gry dydaktyczne;
kognitywna – popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne związane z procesem uczenia się i potwierdzeniem tego, że proces ten ma miejsce – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki: multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” na temat ostatnich badań dotyczących optymalnego rytmu dnia.
Jako ciekawostkę nauczyciel podaje informację, że naukowcy stwierdzili, iż zajęcia szkolne zaczynają się zbyt wcześnie.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu optymalny rytm dnia.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat czynników wpływających na pracę mózgu.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają i (jednocześnie słuchają) tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, np. rozumienie tekstu (określanie głównej myśli tekstu), zadania typu: połącz/uzupełnij luki/dobierz/ustaw w kolejności.
Uczniowie odkrywają znaczenia nowo poznanej konstrukcji gramatycznej zdań współrzędnych ze spójnikiem deshalb.
Uczniowie wykonują polecenia do mapy pojęć (uzupełniają ją).
Przykłady – spójność z celami szczegółowymi:
układają informacje w określonym porządku;
wyszukują w tekście określone informacje.
Uczniowie wykonują Aufgabe 7 w części Sprawdź się w parach. Zadają sobie nawzajem pytania z ankiety. Dodatkowo mogą przedstawiać uzyskane informacje na forum.
Uczniowie wypisują po dwie czynności, które dobrze lub źle wpływają na pracę mózgu. Następnie dobierają się w pary i przedstawiają je partnerowi. Partner decyduje, czy dana aktywność jest przyjazna czy nieprzyjazna dla mózgu. Jeśli nie jest przyjazna, to udziela porady np.:
Iss mehr grünes Gemüse!
Geh zu Fuß zur Schule!
lub
Du solltest mehr grünes Gemüse essen.
Du solltest zu Fuß zur Schule gehen.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie opowiadają w kilku zdaniach o swoim dniu przyjaznym dla mózgu, wykorzystując przy tym informacje zdobyte podczas zajęć, nowo poznane słownictwo oraz spójnik deshalb.
Uczeń odpowiada sobie na pytania: Co było dla mnie niejasne? Co mi dziś pomagało, a co utrudniało naukę?
Praca domowa:
Wykonaj Aufgabe 6 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm) oraz wykorzystanie informacji z mapy myśli podczas tworzenia wpisu na blogu;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0