Numer e‑materiału: 1.1.1.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Alex ist 7 / Alex ma 7 lat
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność przedstawiania rówieśnika oraz podawania jego wieku

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
1) ja i moi bliscy (rodzina, przyjaciele).

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) przedstawia siebie i inne osoby – mówi, ile ma lat;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym osoby przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia liczby od 1 do 10;

  • przedstawia koleżankę lub kolegę;

  • informuje o wieku koleżanki lub kolegi.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • odczuwa radość z możliwości tworzenia zadań dla innych;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego;

  • zabawa.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca,

    • komunikatywna,

    • programowana – z użyciem komputera,

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym,

    • praca z plikiem audio,

    • zabawa z guzikami,

    • praca z multimedium (animacja),

  • formy pracy:

    • praca indywidualna,

    • praca w parach,

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • rzutnik multimedialny,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • 10 guzików i 1 przykrywka od słoika dla każdego dziecka,

  • wydruk wybranych ćwiczeń.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Animacja 2D z przedstawieniem liczenia może zostać wykorzystana w toku lekcji do utrwalenia liczebników, po lekcji może posłużyć uczniom do ich powtórzenia. Może zostać wykorzystana również w kolejnych jednostkach lekcyjnych, by uczniowie przypomnieli sobie liczebniki.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Następnie proponuje uczniom zabawę w łańcuszek: uczniowie stają w kole; nauczyciel wypowiada na głos liczbę jeden, uczeń po jego prawej stronie liczy dalej: dwa. Kolejni uczniowie podają następne liczby. Jeśli uczniowie policzą do 10, następny w kolejności uczeń zaczyna od liczby 1. 

plenum

15 min

Nauczyciel kładzie przed każdym dzieckiem 10 guzików i proponuje, by klasa wspólnie policzyła guziki. Nauczyciel również liczy. Przy liczeniu dzieci wrzucają kolejne guziki do zakrętki od słoika.

plenum

Liczenie należy wspierać realnymi przedmiotami. Potrzebna jest pomoc: 10 guzików i przykrywka od słoika dla każdego dziecka.

Nauczyciel informuje o celach lekcji. Prosi uczniów, by odliczyli tyle guzików, ile mają lat, i położyli je przed sobą.

praca indywidualna

Nauczyciel prezentuje ilustrację (Lina i Ben przed lodziarnią) i plik audio (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów o opowiedzenie, co robią postaci na ilustracji (w języku polskim).

plenum

Uczniowie udają echo: powtarzają za nagraniem wyrazy Freund oraz Freundin (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel pokazuje zdjęcie swojego przyjaciela/przyjaciółki i mówi: Das ist mein Freund/meine Freundin. Uczniowie wyrażają przypuszczenia, co znaczy słowo Freund lub Freundin.

Uczniowie rysują swoją przyjaciółkę lub swojego przyjaciela (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Następnie wychodzą kolejno na środek, pokazują rysunek i mówią: Das ist mein Freund/Das ist meine Freundin.

praca indywidualna

Uczniowie słuchają zdań z dialogu: Wie alt ist Alex? Alex ist siebenWie alt ist Marie? Marie ist acht i powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza animację (e‑materiał: Animacja), uczniowie słuchają liczenia w języku niemieckim. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej ćwiczenie 3. Zadaniem uczniów jest powtarzanie gestów (liczenie na palcach) i powtarzanie liczb na głos za lektorem (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).

plenum

15 min

Uczniowie razem z nauczycielem liczą guziki, tym razem w języku niemieckim (co najmniej dwukrotnie).

Uczniowie podają liczbę krasnali w animacji (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).

Nauczyciel zachęca uczniów, aby razem z Liną policzyli jej misie (e‑materiał: Animacja, polecenie 5). Następnie pyta uczniów, czy mają w domu pluszowe misie. Jeśli tak, nauczyciel prosi, aby uczniowie narysowali swoje misie w zeszycie. Następnie ochotnicy liczą je na głos. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę lub podpowiada kolejną liczbę.

Uczniowie otrzymują niedokończony obrazek (e‑materiał: Animacja, polecenie 4). Ich zadanie polega na połączeniu punktów od 1 do 10. Każdy uczeń pracuje samodzielnie. Nauczyciel podchodzi do stolików i prosi poszczególnych uczniów o odczytanie liczb w języku niemieckim. Następnie uczniowie kolorują rysunek.

praca indywidualna

Do wykonania polecenia 4 potrzebny jest wydruk (ananas z liczb).

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej nagrania i zdjęcia tortów z liczbami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Prosi uczniów o wskazywanie zdjęć pasujących do nagrania. Ochotnik podchodzi do tablicy i wybiera poprawną odpowiedź.

plenum

15 min

Nauczyciel prosi uczniów o podanie wieku narysowanego wcześniej przyjaciela lub przyjaciółki. Uczniowie formułują zdania według wzoru: Adam ist 6 Jahre alt, Ania ist 7 Jahre alt.

praca indywidualna

Uczniowie słuchają nagrania i zaznaczają na planszy usłyszane liczby (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

wydruk lub praca na tabletach

Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie (zapisanie) działania matematycznego na dodawanie lub odejmowanie w zakresie 10 i przekazanie go koleżance/koledze z ławki. Uczeń rozwiązuje zadanie i podaje wynik w języku niemieckim. Nauczyciel spaceruje po klasie i sprawdza poprawność wykonanych zadań.

praca w parach

Nauczyciel pokazuje uczniom banknoty i monety (euro i eurocenty). Uczniowie mówią, w jakich krajach można nimi płacić. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia listę krajów. Następnie ochotnicy podają kwoty prezentowane przez nauczyciela (w języku niemieckim).

plenum

W miarę możliwości nauczyciel przynosi banknoty i monety euro lub ich wydruki.

Uczniowie odrysowują monetę ołówkiem (przez kartkę), a następnie mówią, jaki nominał ma odrysowana moneta (potrzebne eurocenty: 1, 2, 5, 10).

plenum/praca indywidualna

Nauczyciel podsumowuje lekcję. Przypomina, jakie były jej cele, i mówi, czego uczniowie się dziś nauczyli. Nauczyciel żegna się z uczniami.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Następnie proponuje uczniom zabawę w łańcuszek: uczniowie stają w kole; nauczyciel wypowiada na głos liczbę jeden, uczeń po jego prawej stronie liczy dalej: dwa. Kolejni uczniowie podają następne liczby. Jeśli uczniowie policzą do 10, następny w kolejności uczeń zaczyna od liczby 1. 

plenum

15 min

Nauczyciel kładzie przed każdym dzieckiem 10 guzików i proponuje, by klasa wspólnie policzyła guziki. Nauczyciel również liczy. Przy liczeniu dzieci wrzucają kolejne guziki do zakrętki od słoika.

plenum

Liczenie należy wspierać realnymi przedmiotami. Potrzebna jest pomoc: 10 guzików i przykrywka od słoika dla każdego dziecka.

Nauczyciel informuje o celach lekcji. Prosi uczniów, by odliczyli tyle guzików, ile mają lat, i położyli je przed sobą.

praca indywidualna

Nauczyciel prezentuje ilustrację (Lina i Ben przed lodziarnią) i plik audio (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów o opowiedzenie, co robią postaci na ilustracji (w języku polskim).

plenum

Uczniowie udają echo: powtarzają za nagraniem wyrazy Freund oraz Freundin (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel pokazuje zdjęcie swojego przyjaciela/przyjaciółki i mówi: Das ist mein Freund/meine Freundin. Uczniowie wyrażają przypuszczenia, co znaczy słowo Freund lub Freundin.

Uczniowie rysują swoją przyjaciółkę lub swojego przyjaciela (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Następnie wychodzą kolejno na środek, pokazują rysunek i mówią: Das ist mein Freund/Das ist meine Freundin.

praca indywidualna

Uczniowie słuchają zdań z dialogu: Wie alt ist Alex? Alex ist siebenWie alt ist Marie? Marie ist acht i powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza animację (e‑materiał: Animacja), uczniowie słuchają liczenia w języku niemieckim. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej ćwiczenie 3. Zadaniem uczniów jest powtarzanie gestów (liczenie na palcach) i powtarzanie liczb na głos za lektorem (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).

plenum

15 min

Uczniowie razem z nauczycielem liczą guziki, tym razem w języku niemieckim (co najmniej dwukrotnie).

Uczniowie podają liczbę krasnali w animacji (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).

Nauczyciel zachęca uczniów, aby razem z Liną policzyli jej misie (e‑materiał: Animacja, polecenie 5). Następnie pyta uczniów, czy mają w domu pluszowe misie. Jeśli tak, nauczyciel prosi, aby uczniowie narysowali swoje misie w zeszycie. Następnie ochotnicy liczą je na głos. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę lub podpowiada kolejną liczbę.

Uczniowie otrzymują niedokończony obrazek (e‑materiał: Animacja, polecenie 4). Ich zadanie polega na połączeniu punktów od 1 do 10. Każdy uczeń pracuje samodzielnie. Nauczyciel podchodzi do stolików i prosi poszczególnych uczniów o odczytanie liczb w języku niemieckim. Następnie uczniowie kolorują rysunek.

praca indywidualna

Do wykonania polecenia 4 potrzebny jest wydruk (ananas z liczb).

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej nagrania i zdjęcia tortów z liczbami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Prosi uczniów o wskazywanie zdjęć pasujących do nagrania. Ochotnik podchodzi do tablicy i wybiera poprawną odpowiedź.

plenum

15 min

Nauczyciel prosi uczniów o podanie wieku narysowanego wcześniej przyjaciela lub przyjaciółki. Uczniowie formułują zdania według wzoru: Adam ist 6 Jahre alt, Ania ist 7 Jahre alt.

praca indywidualna

Uczniowie słuchają nagrania i zaznaczają na planszy usłyszane liczby (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

wydruk lub praca na tabletach

Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie (zapisanie) działania matematycznego na dodawanie lub odejmowanie w zakresie 10 i przekazanie go koleżance/koledze z ławki. Uczeń rozwiązuje zadanie i podaje wynik w języku niemieckim. Nauczyciel spaceruje po klasie i sprawdza poprawność wykonanych zadań.

praca w parach

Nauczyciel pokazuje uczniom banknoty i monety (euro i eurocenty). Uczniowie mówią, w jakich krajach można nimi płacić. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia listę krajów. Następnie ochotnicy podają kwoty prezentowane przez nauczyciela (w języku niemieckim).

plenum

W miarę możliwości nauczyciel przynosi banknoty i monety euro lub ich wydruki.

Uczniowie odrysowują monetę ołówkiem (przez kartkę), a następnie mówią, jaki nominał ma odrysowana moneta (potrzebne eurocenty: 1, 2, 5, 10).

plenum/praca indywidualna

Nauczyciel podsumowuje lekcję. Przypomina, jakie były jej cele, i mówi, czego uczniowie się dziś nauczyli. Nauczyciel żegna się z uczniami.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec