Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.1.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Alex ist 7 / Alex ma 7 lat
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność przedstawiania rówieśnika oraz podawania jego wieku
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami. Następnie proponuje uczniom zabawę w łańcuszek: uczniowie stają w kole; nauczyciel wypowiada na głos liczbę jeden, uczeń po jego prawej stronie liczy dalej: dwa. Kolejni uczniowie podają następne liczby. Jeśli uczniowie policzą do 10, następny w kolejności uczeń zaczyna od liczby 1. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel kładzie przed każdym dzieckiem 10 guzików i proponuje, by klasa wspólnie policzyła guziki. Nauczyciel również liczy. Przy liczeniu dzieci wrzucają kolejne guziki do zakrętki od słoika. | plenum | Liczenie należy wspierać realnymi przedmiotami. Potrzebna jest pomoc: 10 guzików i przykrywka od słoika dla każdego dziecka. | |
Nauczyciel informuje o celach lekcji. Prosi uczniów, by odliczyli tyle guzików, ile mają lat, i położyli je przed sobą. | praca indywidualna | ||
Nauczyciel prezentuje ilustrację (Lina i Ben przed lodziarnią) i plik audio (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów o opowiedzenie, co robią postaci na ilustracji (w języku polskim). | plenum | ||
Uczniowie udają echo: powtarzają za nagraniem wyrazy Freund oraz Freundin (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Nauczyciel pokazuje zdjęcie swojego przyjaciela/przyjaciółki i mówi: Das ist mein Freund/meine Freundin. Uczniowie wyrażają przypuszczenia, co znaczy słowo Freund lub Freundin. | |||
Uczniowie rysują swoją przyjaciółkę lub swojego przyjaciela (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Następnie wychodzą kolejno na środek, pokazują rysunek i mówią: Das ist mein Freund/Das ist meine Freundin. | praca indywidualna | ||
Uczniowie słuchają zdań z dialogu: Wie alt ist Alex? Alex ist sieben, Wie alt ist Marie? Marie ist acht i powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | plenum | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel odtwarza animację (e‑materiał: Animacja), uczniowie słuchają liczenia w języku niemieckim. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej ćwiczenie 3. Zadaniem uczniów jest powtarzanie gestów (liczenie na palcach) i powtarzanie liczb na głos za lektorem (e‑materiał: Animacja, polecenie 3). | plenum | 15 min | |
Uczniowie razem z nauczycielem liczą guziki, tym razem w języku niemieckim (co najmniej dwukrotnie). | |||
Uczniowie podają liczbę krasnali w animacji (e‑materiał: Animacja, polecenie 1). | |||
Nauczyciel zachęca uczniów, aby razem z Liną policzyli jej misie (e‑materiał: Animacja, polecenie 5). Następnie pyta uczniów, czy mają w domu pluszowe misie. Jeśli tak, nauczyciel prosi, aby uczniowie narysowali swoje misie w zeszycie. Następnie ochotnicy liczą je na głos. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę lub podpowiada kolejną liczbę. | |||
Uczniowie otrzymują niedokończony obrazek (e‑materiał: Animacja, polecenie 4). Ich zadanie polega na połączeniu punktów od 1 do 10. Każdy uczeń pracuje samodzielnie. Nauczyciel podchodzi do stolików i prosi poszczególnych uczniów o odczytanie liczb w języku niemieckim. Następnie uczniowie kolorują rysunek. | praca indywidualna | Do wykonania polecenia 4 potrzebny jest wydruk (ananas z liczb). | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej nagrania i zdjęcia tortów z liczbami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Prosi uczniów o wskazywanie zdjęć pasujących do nagrania. Ochotnik podchodzi do tablicy i wybiera poprawną odpowiedź. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prosi uczniów o podanie wieku narysowanego wcześniej przyjaciela lub przyjaciółki. Uczniowie formułują zdania według wzoru: Adam ist 6 Jahre alt, Ania ist 7 Jahre alt. | praca indywidualna | ||
Uczniowie słuchają nagrania i zaznaczają na planszy usłyszane liczby (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | wydruk lub praca na tabletach | ||
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie (zapisanie) działania matematycznego na dodawanie lub odejmowanie w zakresie 10 i przekazanie go koleżance/koledze z ławki. Uczeń rozwiązuje zadanie i podaje wynik w języku niemieckim. Nauczyciel spaceruje po klasie i sprawdza poprawność wykonanych zadań. | praca w parach | ||
Nauczyciel pokazuje uczniom banknoty i monety (euro i eurocenty). Uczniowie mówią, w jakich krajach można nimi płacić. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia listę krajów. Następnie ochotnicy podają kwoty prezentowane przez nauczyciela (w języku niemieckim). | plenum | W miarę możliwości nauczyciel przynosi banknoty i monety euro lub ich wydruki. | |
Uczniowie odrysowują monetę ołówkiem (przez kartkę), a następnie mówią, jaki nominał ma odrysowana moneta (potrzebne eurocenty: 1, 2, 5, 10). | plenum/praca indywidualna | ||
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Przypomina, jakie były jej cele, i mówi, czego uczniowie się dziś nauczyli. Nauczyciel żegna się z uczniami. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami. Następnie proponuje uczniom zabawę w łańcuszek: uczniowie stają w kole; nauczyciel wypowiada na głos liczbę jeden, uczeń po jego prawej stronie liczy dalej: dwa. Kolejni uczniowie podają następne liczby. Jeśli uczniowie policzą do 10, następny w kolejności uczeń zaczyna od liczby 1.
plenum
15 min
Nauczyciel kładzie przed każdym dzieckiem 10 guzików i proponuje, by klasa wspólnie policzyła guziki. Nauczyciel również liczy. Przy liczeniu dzieci wrzucają kolejne guziki do zakrętki od słoika.
plenum
Liczenie należy wspierać realnymi przedmiotami. Potrzebna jest pomoc: 10 guzików i przykrywka od słoika dla każdego dziecka.
Nauczyciel informuje o celach lekcji. Prosi uczniów, by odliczyli tyle guzików, ile mają lat, i położyli je przed sobą.
praca indywidualna
Nauczyciel prezentuje ilustrację (Lina i Ben przed lodziarnią) i plik audio (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów o opowiedzenie, co robią postaci na ilustracji (w języku polskim).
plenum
Uczniowie udają echo: powtarzają za nagraniem wyrazy Freund oraz Freundin (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Nauczyciel pokazuje zdjęcie swojego przyjaciela/przyjaciółki i mówi: Das ist mein Freund/meine Freundin. Uczniowie wyrażają przypuszczenia, co znaczy słowo Freund lub Freundin.
Uczniowie rysują swoją przyjaciółkę lub swojego przyjaciela (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Następnie wychodzą kolejno na środek, pokazują rysunek i mówią: Das ist mein Freund/Das ist meine Freundin.
praca indywidualna
Uczniowie słuchają zdań z dialogu: Wie alt ist Alex? Alex ist sieben, Wie alt ist Marie? Marie ist acht i powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
plenum
Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza animację (e‑materiał: Animacja), uczniowie słuchają liczenia w języku niemieckim. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej ćwiczenie 3. Zadaniem uczniów jest powtarzanie gestów (liczenie na palcach) i powtarzanie liczb na głos za lektorem (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).
plenum
15 min
Uczniowie razem z nauczycielem liczą guziki, tym razem w języku niemieckim (co najmniej dwukrotnie).
Uczniowie podają liczbę krasnali w animacji (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).
Nauczyciel zachęca uczniów, aby razem z Liną policzyli jej misie (e‑materiał: Animacja, polecenie 5). Następnie pyta uczniów, czy mają w domu pluszowe misie. Jeśli tak, nauczyciel prosi, aby uczniowie narysowali swoje misie w zeszycie. Następnie ochotnicy liczą je na głos. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę lub podpowiada kolejną liczbę.
Uczniowie otrzymują niedokończony obrazek (e‑materiał: Animacja, polecenie 4). Ich zadanie polega na połączeniu punktów od 1 do 10. Każdy uczeń pracuje samodzielnie. Nauczyciel podchodzi do stolików i prosi poszczególnych uczniów o odczytanie liczb w języku niemieckim. Następnie uczniowie kolorują rysunek.
praca indywidualna
Do wykonania polecenia 4 potrzebny jest wydruk (ananas z liczb).
Faza podsumowująca
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej nagrania i zdjęcia tortów z liczbami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Prosi uczniów o wskazywanie zdjęć pasujących do nagrania. Ochotnik podchodzi do tablicy i wybiera poprawną odpowiedź.
plenum
15 min
Nauczyciel prosi uczniów o podanie wieku narysowanego wcześniej przyjaciela lub przyjaciółki. Uczniowie formułują zdania według wzoru: Adam ist 6 Jahre alt, Ania ist 7 Jahre alt.
praca indywidualna
Uczniowie słuchają nagrania i zaznaczają na planszy usłyszane liczby (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
wydruk lub praca na tabletach
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie (zapisanie) działania matematycznego na dodawanie lub odejmowanie w zakresie 10 i przekazanie go koleżance/koledze z ławki. Uczeń rozwiązuje zadanie i podaje wynik w języku niemieckim. Nauczyciel spaceruje po klasie i sprawdza poprawność wykonanych zadań.
praca w parach
Nauczyciel pokazuje uczniom banknoty i monety (euro i eurocenty). Uczniowie mówią, w jakich krajach można nimi płacić. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia listę krajów. Następnie ochotnicy podają kwoty prezentowane przez nauczyciela (w języku niemieckim).
plenum
W miarę możliwości nauczyciel przynosi banknoty i monety euro lub ich wydruki.
Uczniowie odrysowują monetę ołówkiem (przez kartkę), a następnie mówią, jaki nominał ma odrysowana moneta (potrzebne eurocenty: 1, 2, 5, 10).
plenum/praca indywidualna
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Przypomina, jakie były jej cele, i mówi, czego uczniowie się dziś nauczyli. Nauczyciel żegna się z uczniami.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0