Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
Glony – czym naprawdę są te organizmy?
Grupa docelowa
Szkoła podstawowa, biologia
Ogólny cel kształcenia
Uczeń określa środowisko życia glonów i wyjaśnia, dlaczego glony nie należą do jednego królestwa.
Kształtowane kompetencje kluczowe
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
5) umiejętność uczenia się;
Cele operacyjne (szczegółowe)
Uczeń:
wyjaśnia, że glony to grupa ekologiczna, do której należą przedstawiciele różnych królestw;
wymienia cechy umożliwiające zaklasyfikowanie organizmu do glonów;
porównuje cechy budowy, środowisko i tryb życia organizmów należących do glonów;
obserwuje okazy i porównuje cechy morfologiczne glonów;
przedstawia znaczenie poznanych glonów dla środowiska i człowieka.
Metody / techniki kształcenia
pogadanka
„burza mózgów”
dyskusja
metoda problemowa
Formy organizacji pracy
indywidualna
grupowa
Środki dydaktyczne i praktyczne wskazówki
Do przeprowadzenia tej lekcji nauczyciel powinien zaopatrzyć się w:
mikroskopowe preparaty przedstawiające różnych przedstawicieli glonów
magnesy
cztery duże brystole opisane hasłami: PROTISTY, BAKTERIE, ROŚLINY, GLONY – CECHY WSPÓLNE
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel przedstawia temat lekcji. Zapisuje na tablicy kluczowe pytanie, na które w trakcie lekcji uczniowie będą szukali odpowiedzi: Dlaczego glony nie należą do jednego królestwa?
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa otrzymuje jeden arkusz papieru z nazwą królestwa (protisty, rośliny
lub bakterie). Zadaniem każdej grupy jest wyszukanie informacji na temat danego królestwa (podręcznik, Internet) i wypisanie charakterystycznych cech w punktach.Przedstawiciel każdej grupy za pomocą magnesów przymocowuje brystol do tablicy i prezentuje wypisane cechy danego królestwa.
Umieszczone obok siebie opisy królestw pozostają na tablicy.
Nauczyciel prezentuje uczniom film: Glony – czym naprawdę są te organizmy? (do fragmentu na temat pionowego rozmieszczenia glonów w morzach i oceanach). Uczniowie dowiadują się, jakie organizmy składają się na grupę ekologiczną glonów, jakie są ich charakterystyczne cechy budowy oraz środowisko występowania.
Uczniowie weryfikują informacje z filmu z opisami na arkuszach. Dopisują brakujące cechy glonów oraz ich nazwy.
Nauczyciel rozsuwa arkusze z rozpisanymi królestwami, umieszczając pośrodku brystol podpisany jako GLONY – CECHY WSPÓLNE.
Na podstawie informacji z filmu uczniowie razem decydują, jakie cechy wspólne posiadają glony, wypisując je na środkowym brystolu.
Nauczyciel zaprasza do pracy w parach. Uczniowie korzystając z mikroskopu, oglądają preparaty mikroskopowe przykładowych glonów – sinic, skrętnicy, chlorelli, okrzemek.
Jeśli w pracowni biologicznej znajduje się akwarium, uczniowie mogą samodzielnie przygotować preparat któregoś z glonów znajdującego się w akwarium (z dna akwarium, z wewnętrznych ścianek, lub bezpośrednio z filtra uczniowie pobierają niewielką próbkę i nakładają na szkiełko właściwe, przyciskając ją szkiełkiem nakrywkowym).
Uczniowie zapoznają się z cechami morfologicznymi glonów, zapisując notatki w zeszytach.
Następnie nauczyciel nawiązuje do cech wspólnych i zdolności glonów do przeprowadzenia fotosyntezy.
Zadaje uczniom pytanie:
Czy wszystkie glony są zielone?
Uczniowie na podstawie informacji z pierwszej części filmu i cech glonów, które byli w stanie zidentyfikować na podstawie mikroskopowych preparatów, wymieniają kolory poznanych glonów na lekcji.
Nauczyciel prezentuje uczniom drugą część filmu na temat rozmieszczenia glonów w wodach i charakterystycznych barwników w nich występujących.
Nauczyciel zaprasza uczniów do pracy indywidualnej i rozwiązywania ćwiczeń interaktywnych w celu utrwalenia wiadomości zdobytych w trakcie lekcji i filmu.
Faza podsumowująca
Nauczyciel w ramach podsumowania powraca do zadanego pytania. Prosi uczniów, by wyjaśnili, czemu na grupę ekologiczną glonów składają się aż trzy królestwa, argumentując swoją wypowiedź trzema, czterema stwierdzeniami.
Praca domowa
W dzisiejszym mediach pojawiła się informacja:
*W okolicy wysp Bermudy na Morzu Sargassowym doszło do wycieku ropy naftowej z tankowca, który z ładunkiem prawie dwóch milionów baryłek ropy naftowej w wyniku awarii dryfuje po morskich wodach, opadając powoli na dno. Ekolodzy z niepokojem przypatrują się plamie ropy, która z godziny na godzinę pochłania coraz większą powierzchnię morskich wód. *
Napisz, jaki skutek dla organizmów żyjących ma opisana katastrofa ekologiczna. Uwzględnij:
krótko- i długoterminowy skutek wycieku ropy naftowej do morza;
jeden z przykładowych łańcuchów pokarmowych, opisując zachwianie jego równowagi i skutki dla organizmów wchodzących w jego skład.
Metryczka
Tytuł
Glony, czym naprawdę są te organizmy?
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
3.3.1. Glony
Przedmiot
Biologia
Etap edukacyjny
Szkoła podstawowa
Nowa podstawa programowa
Protisty – organizmy o różnorodnej budowie komórkowej. Uczeń:
wykazuje różnorodność budowy protistów (jednokomórkowe, wielokomórkowe) na wybranych przykładach;
przedstawia wybrane czynności życiowe protistów (oddychanie, odżywianie, rozmnażanie);
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006. Kompetencje kluczowe:
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
5) umiejętność uczenia się;
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczeń:
opisuje środowisko życia glonów i ich cechy charakterystyczne;
rozpoznaje glony na podstawie budowy;
przedstawia znaczenie glonów w przyrodzie i dla człowieka;
Powiązania z e‑podręcznikiem
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/130053/v/latest/t/student-canon/m/ina6gi9iGq