Scenariusz

Autor

Learnetic

Temat zajęć

Glony – czym naprawdę są te organizmy?

Grupa docelowa

Szkoła podstawowa, biologia

Ogólny cel kształcenia

Uczeń określa środowisko życia glonów i wyjaśnia, dlaczego glony nie należą do jednego królestwa.

Kształtowane kompetencje kluczowe

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

5) umiejętność uczenia się;

Cele operacyjne (szczegółowe)

Uczeń:

  • wyjaśnia, że glony to grupa ekologiczna, do której należą przedstawiciele różnych królestw;

  • wymienia cechy umożliwiające zaklasyfikowanie organizmu do glonów;

  • porównuje cechy budowy, środowisko i tryb życia organizmów należących do glonów;

  • obserwuje okazy i porównuje cechy morfologiczne glonów;

  • przedstawia znaczenie poznanych glonów dla środowiska i człowieka.

Metody / techniki kształcenia

  • pogadanka

  • „burza mózgów”

  • dyskusja

  • metoda problemowa

Formy organizacji pracy

  • indywidualna

  • grupowa

Środki dydaktyczne i praktyczne wskazówki

  1. Do przeprowadzenia tej lekcji nauczyciel powinien zaopatrzyć się w:

    • mikroskopowe preparaty przedstawiające różnych przedstawicieli glonów

    • magnesy

    • cztery duże brystole opisane hasłami: PROTISTY, BAKTERIE, ROŚLINY, GLONY – CECHY WSPÓLNE

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Nauczyciel przedstawia temat lekcji. Zapisuje na tablicy kluczowe pytanie, na które w trakcie lekcji uczniowie będą szukali odpowiedzi: Dlaczego glony nie należą do jednego królestwa?

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa otrzymuje jeden arkusz papieru z nazwą królestwa (protisty, rośliny
    lub bakterie). Zadaniem każdej grupy jest wyszukanie informacji na temat danego królestwa (podręcznik, Internet) i wypisanie charakterystycznych cech w punktach.

  2. Przedstawiciel każdej grupy za pomocą magnesów przymocowuje brystol do tablicy i prezentuje wypisane cechy danego królestwa.

  3. Umieszczone obok siebie opisy królestw pozostają na tablicy.

  4. Nauczyciel prezentuje uczniom film: Glony – czym naprawdę są te organizmy? (do fragmentu na temat pionowego rozmieszczenia glonów w morzach i oceanach). Uczniowie dowiadują się, jakie organizmy składają się na grupę ekologiczną glonów, jakie są ich charakterystyczne cechy budowy oraz środowisko występowania.

  5. Uczniowie weryfikują informacje z filmu z opisami na arkuszach. Dopisują brakujące cechy glonów oraz ich nazwy.

  6. Nauczyciel rozsuwa arkusze z rozpisanymi królestwami, umieszczając pośrodku brystol podpisany jako GLONY – CECHY WSPÓLNE.

  7. Na podstawie informacji z filmu uczniowie razem decydują, jakie cechy wspólne posiadają glony, wypisując je na środkowym brystolu.

  8. Nauczyciel zaprasza do pracy w parach. Uczniowie korzystając z mikroskopu, oglądają preparaty mikroskopowe przykładowych glonów – sinic, skrętnicy, chlorelli, okrzemek.

  9. Jeśli w pracowni biologicznej znajduje się akwarium, uczniowie mogą samodzielnie przygotować preparat któregoś z glonów znajdującego się w akwarium (z dna akwarium, z wewnętrznych ścianek, lub bezpośrednio z filtra uczniowie pobierają niewielką próbkę i nakładają na szkiełko właściwe, przyciskając ją szkiełkiem nakrywkowym).

  10. Uczniowie zapoznają się z cechami morfologicznymi glonów, zapisując notatki w zeszytach.

  11. Następnie nauczyciel nawiązuje do cech wspólnych i zdolności glonów do przeprowadzenia fotosyntezy.

  12. Zadaje uczniom pytanie:

    Czy wszystkie glony są zielone?

  13. Uczniowie na podstawie informacji z pierwszej części filmu i cech glonów, które byli w stanie zidentyfikować na podstawie mikroskopowych preparatów, wymieniają kolory poznanych glonów na lekcji.

  14. Nauczyciel prezentuje uczniom drugą część filmu na temat rozmieszczenia glonów w wodach i charakterystycznych barwników w nich występujących.

  15. Nauczyciel zaprasza uczniów do pracy indywidualnej i rozwiązywania ćwiczeń interaktywnych w celu utrwalenia wiadomości zdobytych w trakcie lekcji i filmu.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel w ramach podsumowania powraca do zadanego pytania. Prosi uczniów, by wyjaśnili, czemu na grupę ekologiczną glonów składają się aż trzy królestwa, argumentując swoją wypowiedź trzema, czterema stwierdzeniami.

Praca domowa

  1. W dzisiejszym mediach pojawiła się informacja:

    *W okolicy wysp Bermudy na Morzu Sargassowym doszło do wycieku ropy naftowej z tankowca, który z ładunkiem prawie dwóch milionów baryłek ropy naftowej w wyniku awarii dryfuje po morskich wodach, opadając powoli na dno. Ekolodzy z niepokojem przypatrują się plamie ropy, która z godziny na godzinę pochłania coraz większą powierzchnię morskich wód. *

  2. Napisz, jaki skutek dla organizmów żyjących ma opisana katastrofa ekologiczna. Uwzględnij:

    • krótko- i długoterminowy skutek wycieku ropy naftowej do morza;

    • jeden z przykładowych łańcuchów pokarmowych, opisując zachwianie jego równowagi i skutki dla organizmów wchodzących w jego skład.

m205ba5404e481c74_1

Metryczka

Tytuł

Glony, czym naprawdę są te organizmy?

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi

3.3.1. Glony

Przedmiot

Biologia

Etap edukacyjny

Szkoła podstawowa

Nowa podstawa programowa

Protisty – organizmy o różnorodnej budowie komórkowej. Uczeń:

  • wykazuje różnorodność budowy protistów (jednokomórkowe, wielokomórkowe) na wybranych przykładach;

  • przedstawia wybrane czynności życiowe protistów (oddychanie, odżywianie, rozmnażanie);

Kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006. Kompetencje kluczowe:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

5) umiejętność uczenia się;

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczeń:

  • opisuje środowisko życia glonów i ich cechy charakterystyczne;

  • rozpoznaje glony na podstawie budowy;

  • przedstawia znaczenie glonów w przyrodzie i dla człowieka;

Powiązania z e‑podręcznikiem

http://www.epodreczniki.pl/reader/c/130053/v/latest/t/student-canon/m/ina6gi9iGq