Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Opieka zdrowotna

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VI. Wybrane problemy polityki publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

2) wyjaśnia specyfikę obowiązkowych i dobrowolnych ubezpieczeń zdrowotnych w Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia cele i zadania centralnej instytucji koordynującej funkcjonowanie służby zdrowia; wyjaśnia kwestię korzystania z publicznej opieki zdrowotnej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • klasyfikuje szczeble systemu publicznej opieki zdrowotnej;

  • charakteryzuje obowiązkowe i dobrowolne ubezpieczenia zdrowotne;

  • porównuje zakres działalności instytucji odpowiedzialnych za funkcjonowanie służby zdrowia na przykładzie Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia;

  • analizuje sposób korzystania z Internetowego Konta Pacjenka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda jigsaw;

  • mapa myśli;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie odpowiedają na pytania:

  • Z czym wiążą pojęcie opieki zdrowotnej?

  • Czym jest według nich ubezpieczenie zdrowotne?

  • Jakie znają instytucje z zakresu opieki zdrowotnej odpowiedzialne za podejmowanie działań w tej sferze?

Zebrane odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę (posłużą do sporządzenia notatki z lekcji).

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do trzech i dzielą się na zespoły zgodnie z numerami. Grupy na podstawie sekcji „Przeczytaj” opracowują następujące zagadnienia:

  • gr. 1 – Podstawowa opieka zdrowotna (POZ) i ambulatoryjna opieka specjalistyczna (AOS);

  • gr. 2 – Obowiązkowe i dobrowolne ubezpieczenia zdrowotne;

  • gr. 3 – Ministerstwo Zdrowia i Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ).

Po wyznaczonym czasie tworzą się nowe grupy, przy czym w każdym nowym zespole powinny znaleźć się 2–3 osoby z poprzednich grup. Uczniowie wymieniają się informacjami i uczą od siebie nawzajem. Na zakończenie grupy przygotowują notatki w formie map myśli i prezentują je na forum.

2. Dyskusja na temat: „Jakie znaczenie dla systemu opieki zdrowotnej ma prowadzenie przez państwo aktywnej polityki w zakresie promocji zdrowia?”. Uczniowie wymieniają się argumentami i opiniami. Na zakończenie chętna/wybrana osoba przedstawia podsumowanie.

3. Praca z filmem samouczkiem. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie w parach wykonują dołączone do niego ćwiczenia. Wspólne omówienie odpowiedzi.

4. Wykonanie ćwiczeń 5–8 z sekcji „Sprawdź się”. Wybrane osoby przedstawiają rozwiązania. Reszta uczniów ustosunkowuje się do nich i je weryfikuje.

Faza podsumowująca

1. Wyjaśnienie ewentualnych problemów dotyczących wykonania ćwiczeń.

2. Omówienie przez nauczyciela pracy poszczególnych zespołów i ich ocena.

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Michał Polakowski, Stanisława Golinowska, Marek Balicki, Ochrona zdrowia w Polsce, Warszawa 2019.

Marek Balicki, Problemy służby zdrowia – diagnoza i recepty, Warszawa 2013.

CBOS, Opinie na temat funkcjonowania opieki zdrowotnej, Komunikat z badań Nr 89/2018, Warszawa 2018 r.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek może być wykorzystany do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o systemie ochrony zdrowia.