Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Opieka zdrowotna
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VI. Wybrane problemy polityki publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
2) wyjaśnia specyfikę obowiązkowych i dobrowolnych ubezpieczeń zdrowotnych w Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia cele i zadania centralnej instytucji koordynującej funkcjonowanie służby zdrowia; wyjaśnia kwestię korzystania z publicznej opieki zdrowotnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
klasyfikuje szczeble systemu publicznej opieki zdrowotnej;
charakteryzuje obowiązkowe i dobrowolne ubezpieczenia zdrowotne;
porównuje zakres działalności instytucji odpowiedzialnych za funkcjonowanie służby zdrowia na przykładzie Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia;
analizuje sposób korzystania z Internetowego Konta Pacjenka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda jigsaw;
mapa myśli;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiedają na pytania:
Z czym wiążą pojęcie opieki zdrowotnej?
Czym jest według nich ubezpieczenie zdrowotne?
Jakie znają instytucje z zakresu opieki zdrowotnej odpowiedzialne za podejmowanie działań w tej sferze?
Zebrane odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę (posłużą do sporządzenia notatki z lekcji).
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do trzech i dzielą się na zespoły zgodnie z numerami. Grupy na podstawie sekcji „Przeczytaj” opracowują następujące zagadnienia:
gr. 1 – Podstawowa opieka zdrowotna (POZ) i ambulatoryjna opieka specjalistyczna (AOS);
gr. 2 – Obowiązkowe i dobrowolne ubezpieczenia zdrowotne;
gr. 3 – Ministerstwo Zdrowia i Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ).
Po wyznaczonym czasie tworzą się nowe grupy, przy czym w każdym nowym zespole powinny znaleźć się 2–3 osoby z poprzednich grup. Uczniowie wymieniają się informacjami i uczą od siebie nawzajem. Na zakończenie grupy przygotowują notatki w formie map myśli i prezentują je na forum.
2. Dyskusja na temat: „Jakie znaczenie dla systemu opieki zdrowotnej ma prowadzenie przez państwo aktywnej polityki w zakresie promocji zdrowia?”. Uczniowie wymieniają się argumentami i opiniami. Na zakończenie chętna/wybrana osoba przedstawia podsumowanie.
3. Praca z filmem samouczkiem. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie w parach wykonują dołączone do niego ćwiczenia. Wspólne omówienie odpowiedzi.
4. Wykonanie ćwiczeń 5–8 z sekcji „Sprawdź się”. Wybrane osoby przedstawiają rozwiązania. Reszta uczniów ustosunkowuje się do nich i je weryfikuje.
Faza podsumowująca
1. Wyjaśnienie ewentualnych problemów dotyczących wykonania ćwiczeń.
2. Omówienie przez nauczyciela pracy poszczególnych zespołów i ich ocena.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Michał Polakowski, Stanisława Golinowska, Marek Balicki, Ochrona zdrowia w Polsce, Warszawa 2019.
Marek Balicki, Problemy służby zdrowia – diagnoza i recepty, Warszawa 2013.
CBOS, Opinie na temat funkcjonowania opieki zdrowotnej, Komunikat z badań Nr 89/2018, Warszawa 2018 r.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o systemie ochrony zdrowia.