Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.14.7
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Gesellschaftliche Veränderungen im 21. Jahrhundert. Abitraining / Zmiany społeczne w XXI wieku. Trening maturalny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cele ogólne lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat zmian społecznych w XXI wieku w kontekście preferowanego modelu rodziny oraz wpływu digitalizacji na praktyczną stronę naszego życia.
Utrwalenie słownictwa z obszarów tematycznych: Państwo i społeczeństwo, Życie prywatne oraz Kultura i powtórzenie wybranych zagadnień gramatycznych.
Trening strategii egzaminacyjnych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
sprawdza znajomość słownictwa z działów: Państwo i społeczeństwo, Życie prywatne oraz Kultura i powtarza wybrane zagadnienia gramatyczne;
analizuje sytuację demograficzną w Polsce i w Niemczech;
opowiada o wpływie digitalizacji na rynek książek i tradycyjną telewizję.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
rozwija swoją kreatywność.
Strategie uczenia się:
(w tym strategie związane z planowaniem i organizowaniem procesu uczenia się pod kątem egzaminu maturalnego oraz wzmacniające świadomość i umiejętność wykorzystania strategii egzaminacyjnych)
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
centralizowanie procesu uczenia – utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi;
sprawdzanie z pamięci: samodzielne sprawdzanie wiedzy lub odpowiadanie na pytania dotyczące materiału do opanowania;
wyjaśnianie samemu sobie: tłumaczenie, w jaki sposób nowe informacje są powiązane z już znanymi, lub wyjaśnienie kroków potrzebnych do rozwiązania problemu;
ponowne czytanie: ponowna analiza przeczytanego tekstu;
podsumowywanie: pisanie streszczeń i podsumowań (różnej długości) tekstów do opanowania;
zauważanie i poprawianie własnych błędów językowych (także poprawianie błędów innych uczniów);
zadawanie samemu sobie pytania na temat zastosowania danego wyrazu czy zwrotu, a następnie próba podania przykładu w różnych kontekstach w celu sprawdzenia poprawności użycia;
słowa kluczowe i mnemotechniki: używanie słów kluczowych i tworzenie obrazów w umyśle w formie skojarzeń z materiałem słownym;
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy, tworzenie rymowanek itd.);
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy pracy:
konstruktywizm;
kognitywizm;
podająca: opis, pogadanka, praca z tekstem źródłowym, praca z plikiem audio;
aktywizująca: burza mózgów, praca z kartą Placemat;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
karteczki w trzech kolorach, np. białe, zielone i niebieskie,
karteczki do zapisywania skojarzeń,
karty Placemat,
kartki z wyrażeniami.
Przebieg lekcji (dwie jednostki lekcyjne):
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji i pyta uczniów, jakie widoczne zmiany społeczne nastąpiły ich zdaniem w XXI wieku.
Nauczyciel zadaje dodatkowe pytania: In welchen Bereichen des Privatlebens sieht man gesellschaftliche Veränderungen besonders deutlich?/Wie sieht das heutige Familienmodell aus?/Wie hat sich die Freizeitgestaltung verändert?/In welchen Bereichen sieht man die Digitalisierung und die technologische Erleichterungen?/ Wie haben sich das Fernsehen und der Büchermarkt verändert?
Nauczyciel zapisuje na tablicy propozycje uczniów i podkreśla lub dopisuje te, którymi będą zajmować się w ramach powtórzenia materiałów w obszarze życia prywatnego, kultury, państwa i społeczeństwa.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje uczniom małe karteczki w trzech kolorach, np. białe, zielone i niebieskie. Na białych uczniowie zapisują anonimowo liczbę własnego rodzeństwa, przy czym 0 oznacza, że dany uczeń jest jedynakiem. Na karteczkach zielonych uczniowie zapisują liczbę rodzeństwa mamy/opiekuna prawnego, a na niebieskich ojca/opiekuna prawnego. Warto uczulić uczniów, że nie muszą podawać żadnych informacji i w takiej sytuacji powinni przekreślić kartkę, a badanie które przeprowadzają ma charakter zabawy.
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, które analizują i przygotowują wyniki ankiety. Pierwsza grupa (białe karteczki) bada, jaki procent uczniów w grupie jest jedynakami, ilu uczniów ma jednego brata lub siostrę, ilu ma dwoje rodzeństwa, ilu troje i więcej. Grupa druga (zielone karteczki) analizuje odpowiedzi odnośnie tych samych informacji, ale w pokoleniu swoich mam/opiekunek prawnych. Trzecia grupa (niebieskie karteczki) analizuje wyniki ankiety dotyczące pokolenia własnych ojców/opiekunów prawnych.
Nauczyciel zapisuje na tablicy przykładowe zwroty, które uczniowie wykorzystają do przedstawienia wyników ankiety, np.
… Schüler/Mütter/rechtliche Betreuerinnen/Väter/rechtliche Betreuer sind Einzelkinder.
… % der Schüler/der Mütter/rechtlicher Betreuerinnen/der Väter/rechtlicher Betreuer haben eine Schwester oder einen Bruder.
… Schüler/Mütter/rechtliche Betreuerinnen/Väter/rechtliche Betreuer stammen aus einer kinderreichen Familie.
Im Vergleich zu der Generation der Mütter und der Väter …
Wenn man die Ergebnisse mit den Ergebnissen unserer Generation vergleicht, …Przedstawiciele grup prezentują wyniki ankiety na forum klasy. Nauczyciel pyta: Seht ihr hier irgendwelche Tendenzen? Welche Schlüsse kann man anhand der Umfrage‑Ergebnisse ziehen?
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tytułem tekstu Przeczytaj oraz z wypowiedziami w Übung 1 w części Przeczytaj i pyta: Wovon handelt der Text? Was meint ihr? Następnie prosi uczniów o zapisanie na osobnych karteczkach, z czym kojarzy im się bycie jedynakiem. Nauczyciel udziela wskazówki, że może to być zdanie lub wyraz/wyrazy, np. przymiotniki, rzeczowniki w języku niemieckim. Następnie nauczyciel prosi jednego ucznia o zebranie karteczek i odczytanie zapisanych na nich treści. Nauczyciel zapisuje niektóre hasła na tablicy w formie mapy pojęć.
Uczniowie zapoznają się z tekstem w części Przeczytaj. W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Nauczyciel pyta: Wovon handelt der Text? Welche Aussage aus der Übung 1 war richtig? Chętni uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 2 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które wypowiedzi są zgodne z treścią tekstu.
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Każda grupa otrzymuje kartę Placemat i zapoznaje się z Übung 3 w części Przeczytaj. Uczniowie wpisują w swoje pola własne przemyślenia i propozycje rozwiązania zadania (wybierają zdjęcie, przedstawiają argumentację, odpowiadają na pytania). Po wykonaniu zadania uczniowie obracają kartkę kilka razy, aby umożliwić każdej osobie w grupie zapoznanie się z wszystkimi zapisanymi przemyśleniami. Następnie ustalają w grupie wspólną wersję wypowiedzi i zapisują ją w polu centralnym karty Placemat. Przedstawiciel każdej grupy prezentuje ustnie wypowiedź na temat w Übung 3.
Nauczyciel nawiązuje do zapisanych na początku lekcji wypowiedzi uczniów dotyczących różnych zmian w społeczeństwie w XXI wieku i pyta: Ist Digitalisierung mit dem Familienmodell verbunden? Wie sieht das Familienleben in der digitalen Gesellschaft aus? Beeinflusst die Digitalisierung das Familienleben? Chętni uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z nagraniami Streaming-Dienste als neuer Teil unserer Kultur, a następnie dobierają się w pary i na podstawie Übung 1 wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia treści nagrań. Uczniowie przyporządkowują informacje do wypowiedzi poszczególnych osób. Uczniowie wykonują zadanie najpierw samodzielnie, a następnie porównują swoje rozwiązania z rozwiązaniami kolegi/koleżanki.
Nauczyciel pyta: Was sollte man also unter dem Titel der Aufnahme verstehen? Welche Probleme wurden angesprochen? Wybrani uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela kartkę z wyrażeniami, które może wykorzystać, np. 1. Zu den Vorteilen/Nachteilen der Digitalisierung gehört die Tatsache, dass … 2. Einerseits …, andererseits … 3. Es ist von großer Bedeutung, dass … 4. Der Nachteil von … ist … 5. Der Vorteil von … ist … 6. Wenn man an die Vorteile/Nachteile der Digitalisierung denkt, denkt man an …, itp. Uczniowie jednej grupy przygotowują listę pozytywnych stron digitalizacji, a uczniowie drugiej grupy listę jej negatywnych stron. Następnie przedstawiciele obu grup prezentują naprzemiennie argumenty, a grupa wspiera przedstawiciela i podaje przykłady dla danego argumentu.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wykonują zadania w sekcji Sprawdź się, powtarzają słownictwo oraz zagadnienia gramatyczne z wybranych lekcji z zakresu państwo i społeczeństwo, życie prywatne i kultura. Uczniowie - pracując samodzielnie - uzupełniają tekst podanymi wyrazami (Aufgabe 1 w części Sprawdź się), tłumaczą wyrażenia w języku polskim na język niemiecki (Aufgabe 2 w części Sprawdź się), znajdują wypowiedzi o podobnym znaczeniu (Aufgabe 4 w części Sprawdź się), określają, które wyrazy właściwie uzupełniają wypowiedź (Aufgabe 6 w części Sprawdź się) lub wpisują wyraz uzupełniający wypowiedź (Aufgabe 5 w części Sprawdź się).
Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie uzupełniają dialog w Aufgabe 3 w części Sprawdź się, a następnie wybrana para odczytuje go na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z Aufgabe 8 w części Sprawdź się oraz w formie wypowiedzi ustnej najpierw wspólnie opisują obrazek w taki sposób, że każdy kolejny uczeń dodaje do opisu swoje zdanie, a następnie udzielają odpowiedzi na zadane pytania.
Dla osiągnięcia jak najlepszego efektu w postaci utrwalenia słownictwa oraz zagadnień gramatycznych z wybranych zakresów tematycznych zaleca się realizację wszystkich zadań przewidzianych w materiale.
Praca domowa:
Uczniowie formułują wpis na bloga na temat zakupionego e‑booka. (Aufgabe 7).
Propozycja wykorzystania tekstu autentycznego:
Quelle: Elisabeth von Sydow, Einzelkind: Vorteile und Nachteile im Überblick, https://praxistipps.focus.de/einzelkind-vorteile-und-nachteile-im-ueberblick_127161 [dostęp 07.07.2023]
lub
Quelle: Ulrike Amsel,Einzelkinder: Klischees und Vorurteile, https://www.elternkompass.de/einzelkinder-klischees-und-vorurteile/ [dostęp 07.07.2023]
Dyskusja oksfordzka
Uczniowie czytają samodzielnie tekst źródłowy, a następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy: marszałka, który poprowadzi dyskusję, sekretarza, który będzie kontrolował przestrzeganie czasu oraz zasad dyskusji, publiczność, oraz grupy, które będą uczestniczyły bezpośrednio w dyskusji.
Uczniowie każdej grupy, która będzie brała udział w dyskusji, przygotowują argumenty za oraz przeciw postawionej przez nauczyciela tezie, np. Es ist besser als ein Einzelkind als in einer kinderreichen Familie aufzuwachsen.
Grupy losują stanowisko, jakie będą prezentować w dyskusji – za lub przeciw tezie.
Uczniowie każdej grupy przygotowują najmocniejsze argumenty, a następnie wybierają po 4 mówców (pierwszy przedstawia drużynę, drugi podaje argumenty, trzeci podaje kontrargumenty do drużyny przeciwnej, czwarty podsumowuje argumenty swojej grupy).
Stoliki grup znajdują się naprzeciw siebie, po dwóch stronach sali. Podobnie ustawione są krzesełka publiczności.
Każdy z mówców ma określony czas wystąpienia. W czasie debaty – podawania argumentów za i przeciw tezie przez przedstawicieli drużyny – organizowane są 2–3 przerwy, w czasie których publiczność może zmieniać miejsca siedzące – albo po stronie drużyny będącej za słusznością tezy, albo przeciw tezie.
Debatę wygrywa drużyna, która przekonała swoimi argumentami publiczność, czyli po stronie której siedzi więcej osób z publiczności.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
Przed lekcją: wprowadzenie do tematu Digitalizacja – korzyści i wady. Uczniowie przygotowują wady i zalety digitalizacji lub fiszki polsko‑niemieckie do tematu Digitalizacja.
W trakcie lekcji: uczniowie wcielają się w rolę bohaterów nagrania, którzy wypowiadają się na temat usług streamingowych i przedstawiają wypowiedź w formie parafrazy lub rozwijają ją. Na podstawie treści nagrania na temat e‑booków uczniowie przygotowują reklamę e‑booka.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Na podstawie słownictwa zawartego w nagraniach uczniowie przygotowują quizy w formie online do zagadnień z lekcji, udostępniają za pomocą kodów QR i w ten sposób powtarzają zagadnienia. Uczniowie przygotowują wywiad z ekspertem na temat korzystania z e‑booków lub usług streamingowych.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0