Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Przystosowania protistów do życia w różnych środowiskach
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz przystosowania protistów do życia w środowisku wodnym.
Wyjaśnisz funkcje wodniczek tętniących spotykanych u protistów słodkowodnych.
Opiszesz przystosowania ogoniastka jelitowego Giardia lamblia do pasożytniczego trybu życia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
gra dydaktyczna;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru, flamastry.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Mapa myśli”). Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy. Na otrzymanych arkuszach A3 tworzą mapy myśli dotyczące przystosowań protistów do życia w różnych środowiskach, na podstawie tekstu przeczytanego przed lekcją. Następnie analizują mapę myśli zawartą w e‑materiale i w razie potrzeby poprawiają lub uzupełniają swoje mapy.
Uczniowie, pozostając w grupach, wykonują polecenie nr 1 („Przenalizuj mapę myśli i wymień przystosowania w sposobach poruszania się protistów do różnych środowisk życia”) oraz polecenie nr 2 („Wymień organellę, która jest charakterystyczna dla protistów słodkowodnych, np. pantofelka, i wyjaśnij, dlaczego jego funkcja jest wyrazem przystosowania do środowiska życia”). Wybrane pary przedstawiają swoje rozwiązania.
Praca z treścią e‑materiału – quiz. Uczniowie układają indywidualnie pytania do treści e‑materiału. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza najlepiej odpowiadających, np. ocenami z aktywności.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”: nr 6 i 7 (odnoszące się do zdjęcia przedstawiającego krzemionkowy szkielet Anthocyrtium hispidum), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się...”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.