Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.8.4
Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ich habe Reisekrankheit / Mam chorobę lokomocyjną
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat podróżowania środkami lokomocji oraz choroby lokomocyjnej
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni środki lokomocji;
wyjaśni, jakim środkiem lokomocji najczęściej podróżuje za granicę i dlaczego;
opisze, jak radzić sobie, mając chorobę lokomocyjną.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
karteczki z rysunkiem statku, samolotu, samochodu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie pyta, czy znają kogoś, kto ma chorobę lokomocyjną bądź czy sami się z nią borykają. Rozwija z uczniami dyskusję na ten temat i zadaje im pytanie, czy znają sposoby na radzenie sobie z tą chorobą. Po krótkiej dyskusji nauczyciel prosi uczniów o opisanie w parach zdjęcia otwierającego.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają wpisy na forum z części Przeczytaj. Nauczyciel czyta zdania z Übung 2 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Następnie uczniowie dopasowują środki transportu do odpowiedniej osoby (Übung 1 z części Przeczytaj).
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy: Esma, Stephan, Laura i prosi, aby swoimi słowami opowiedzieli, czego dowiedzieli się o osobach, które zostały im przydzielone. Uczniowie wypowiadają się. Nauczyciel udziela im informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Uczniowie w parach wstawiają pasujące wyrazy z listy (Übung 3 z części Przeczytaj).
Uczniowie przyglądają się mapie pojęć Was hilft gegen Reisekrankheit? Odczytują podane propozycje. Nauczyciel wyjaśnia nieznane zwroty, prosi uczniów o powtarzanie za nim. Następnie uczniowie w parach dopasowują, co robi osoba na zdjęciu, wstawiają pasujący wyraz (Übung 1, 2 z części Mapa pojęć).
Nauczyciel rozdaje uczniom malutkie karteczki z rysunkiem statku, samolotu, samochodu, w ten sposób dzieli uczniów na trzy grupy. Uczniowie w grupach przygotowują notatkę wizualną dotyczącą tego, co pomaga osobom cierpiącym na chorobę lokomocyjną. Uczniowie tworzą porady tylko dla środka lokomocji, który wylosowali. Notatki wizualne poszczególne grupy prezentują na forum klasy. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 8 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, aby podzielili się radami, jak sobie radzić podczas podróży, mając chorobę lokomocyjną. Każdy z uczniów wybiera jeden środek lokomocji i na jego podstawie podaje wskazówki. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej przydatne zwroty: Beim Reisen mit dem Auto/Schiff/Flugzeug… Du kannst das Fenster aufmachen/vorne im Auto sitzen/Kaugummi kauen/frische Snacks essen…
Praca domowa
Uczniowie odpowiadają w formie pisemnej na pytania: Womit fährst du gern? Womit fährst du am häufigsten ins Ausland? Hast du Reisekrankheit? (Aufgabe 7 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z mapą, i zachęca ich do sprawdzenia nowych wyrażeń w słowniku; jeśli uczniowie zapoznają się z nowym słownictwem wcześniej, będą mogli brać pełniejszy udział w lekcji i efektywniej pracować;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z mapy pojęć do dyskusji o radzeniu sobie podczas podróżowania w przypadku choroby lokomocyjnej;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu podróżowania, środków lokomocji oraz choroby lokomocyjnej.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0