Autorka e‑materiału: Ela Borowiec

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: A Trip to Los Angeles / Wycieczka do Los Angeles

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, I.9, II.1, II.5, III.4, III.5, III.6, V.1, V.4

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z ciekawymi miejscami w Los Angeles.

  2. Uczeń potrafi wskazać i zarekomendować w e‑mailu do kolegi/koleżanki z Anglii najciekawsze miejsca, które chciałby odwiedzić w Los Angeles.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z ciekawymi miejscami w Los Angeles.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat atrakcyjnych miejsc w Los Angeles.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z katalogiem interaktywnym, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

W ramach przygotowania do lekcji nauczyciel wyświetla zdjęcie The City of Angels (Przeczytaj) i prosi uczniów o podanie skojarzeń jakie przywodzi im na myśl zdjęcie Los Angeles. Następnie, uczniowie w parach grają w memo w Exercise 1 (Przeczytaj) na urządzeniach mobilnych.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie pierwszego akapitu tekstu The City Where Dreams Come True i odpowiedź na pytanie: What are the nicknames of Los Angeles? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy (A, B, C, D). Każdej grupie przydziela jeden z fragmentów tekstu dotyczących atrakcji LA. Uczniowie czytają odpowiednie fragmenty, sprawdzają niezrozumiałe słownictwo w słowniku.

  3. .Uczniowie pracują w nowych grupach (do nowej grupy dołącza po jednej osobie z poprzednio utworzonych grup: uczeń A, uczeń B, uczeń C, uczeń D) i relacjonują sobie informacje zdobyte podczas lektury poszczególnych fragmentów tekstu. Po zakończeniu rozmów nauczyciel pyta, czego uczniowie dowiedzieli się od kolegów/koleżanek na temat atrakcji L.A.

  4. Uczniowie czytają pozostałe fragmenty tekstu The City Where Dreams Come True i wykonują Exercise 23 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Odpowiedzi z Exercise 3 uzasadniają, powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu.

  5. Uczniowie wykonują w parach Exercise 45 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  6. Uczniowie pracują w parach i ustnie odpowiadają na pytanie w Exercise 6 (Przeczytaj): Which L.A. attraction is the most interesting to you? Why? Porównują odpowiedzi w parach, a następnie na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

  7. W ramach przygotowania do pracy z multimedium, uczniowie wykonują Exercise 1 (Katalog interaktywny). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  8. Uczniowie oglądają katalog, a następnie wykonują Exercise 3 (Katalog interaktywny). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do treści katalogu.

  9. Uczniowie ponownie oglądają katalog, po czym wykonują Exercise 2 (Katalog interaktywny). Każde ze zdań starają się rozwinąć o dodatkowe informacje. W razie potrzeby ponownie oglądają katalog.

  10. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Katalog interaktywny). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  11. Uczniowie rozmawiają w parach lub niewielkich grupach i odpowiadają na pytanie z Exercise 5 (Katalog interaktywny): Imagine you are visiting the Hollywood Walk of Fame. Whose star would you like to visit? Chętni dzielą się na forum klasy informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odpowiadają w parach na pytania w Exercise 7 (Sprawdź się). Wypowiedzi poprzedzają wyszukaniem w tekście i katalogu interaktywnym odpowiedniego słownictwa.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You had a presentation about Los Angeles at school. Write a blog entry in which you:

  • inform your readers why they should visit L.A.;

  • tell them what L.A. attraction you want to see and why;

  • write your opinion about Los Angeles.

Sign as XYZ.

Your answer should be between 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Katalog interaktywny z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie wcielają się w przewodników turystycznych i odwołując się do katalogu, przygotowują informacje na temat Hollywood. Na kolejnej lekcji dzielą się na małe grupki. Jeden z uczniów jest przewodnikiem oprowadzającym turystów po Hollywood. Jego zadaniem jest opowiedzieć turystom o stolicy show‑biznesu. Turyści mogą zadawać pytania.