Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zlodowacenia w dziejach Ziemi i ich przyczyny

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce.

Uczeń:

5) wyjaśnia proces powstawania lodowców i przedstawia ich występowanie na Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia zlodowacenia w dziejach Ziemi,

  • charakteryzuje przebieg zlodowaceń,

  • omawia przyczyny zlodowaceń,

  • wskazuje zasięgi poszczególnych zlodowaceń.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody nauczania: blended learning

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas świata, mapa geologiczna Polski

Materiały pomocnicze

Jania J., Glacjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.

Kosiba A., Śnieg, lodowce, lądolody, WSiP, Warszawa 1978.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej).

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel pyta, jak uczniowie rozumieją pojęcie zlodowaceń. Burza mózgów.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie, w nawiązaniu do burzy mózgów z początku lekcji, korzystając z części „Przeczytaj” e‑materiału oraz dostępnych źródeł informacji, tworzą definicję pojęcia zlodowacenia. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.

  • Następnie nauczyciel w formie miniwykładu przedstawia przyczyny zlodowaceń w dziejach Ziemi. We wspólnej dyskusji uczniowie określają zasięg zlodowaceń.

  • W celu podsumowania i usystematyzowania wiedzy nauczyciel prezentuje uczniom film edukacyjny. Po jego obejrzeniu uczniowie wykonują w parach polecenia zawarte w tej części e‑materiału.

  • Pod koniec lekcji uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonywania zadań. Pod koniec lekcji uczniowie sprawdzają wykonane ćwiczenia.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie treści omawianych podczas lekcji. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów.

  • Przypomnienie celów lekcji i ocena aktywności uczniów podczas zajęć.

Praca domowa

  • Na podstawie dostępnych źródeł wiedzy określ, jaki zasięg mogłoby mieć kolejne zlodowacenie Ziemi i kiedy mogłoby nastąpić.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas realizacji tematu „Przyczyny topnienia lodowców i lądolodów i ich skutkiPjTEml9cFPrzyczyny topnienia lodowców i lądolodów i ich skutki”. Może znaleźć kontekstowe bądź uzupełniające zastosowanie w trakcie innych lekcji dotyczących zlodowaceń i lodowców (zakres podstawowy: IV. 5, V. 3; zakres rozszerzony: V. 2).