Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zlodowacenia w dziejach Ziemi i ich przyczyny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce.
Uczeń:
5) wyjaśnia proces powstawania lodowców i przedstawia ich występowanie na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia zlodowacenia w dziejach Ziemi,
charakteryzuje przebieg zlodowaceń,
omawia przyczyny zlodowaceń,
wskazuje zasięgi poszczególnych zlodowaceń.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody nauczania: blended learning
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas świata, mapa geologiczna Polski
Materiały pomocnicze
Jania J., Glacjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
Kosiba A., Śnieg, lodowce, lądolody, WSiP, Warszawa 1978.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej).
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel pyta, jak uczniowie rozumieją pojęcie zlodowaceń. Burza mózgów.
Faza realizacyjna
Uczniowie, w nawiązaniu do burzy mózgów z początku lekcji, korzystając z części „Przeczytaj” e‑materiału oraz dostępnych źródeł informacji, tworzą definicję pojęcia zlodowacenia. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.
Następnie nauczyciel w formie miniwykładu przedstawia przyczyny zlodowaceń w dziejach Ziemi. We wspólnej dyskusji uczniowie określają zasięg zlodowaceń.
W celu podsumowania i usystematyzowania wiedzy nauczyciel prezentuje uczniom film edukacyjny. Po jego obejrzeniu uczniowie wykonują w parach polecenia zawarte w tej części e‑materiału.
Pod koniec lekcji uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonywania zadań. Pod koniec lekcji uczniowie sprawdzają wykonane ćwiczenia.
Faza podsumowująca
Podsumowanie treści omawianych podczas lekcji. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów.
Przypomnienie celów lekcji i ocena aktywności uczniów podczas zajęć.
Praca domowa
Na podstawie dostępnych źródeł wiedzy określ, jaki zasięg mogłoby mieć kolejne zlodowacenie Ziemi i kiedy mogłoby nastąpić.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas realizacji tematu „Przyczyny topnienia lodowców i lądolodów i ich skutkiPrzyczyny topnienia lodowców i lądolodów i ich skutki”. Może znaleźć kontekstowe bądź uzupełniające zastosowanie w trakcie innych lekcji dotyczących zlodowaceń i lodowców (zakres podstawowy: IV. 5, V. 3; zakres rozszerzony: V. 2).