Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: NSZZ „Solidarność” wczoraj i dziś
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna
Uczeń:
7. charakteryzuje cele i działania związków zawodowych oraz innych organizacji reprezentujących interesy różnych kategorii społeczno‑zawodowych; przedstawia związki zawodowe funkcjonujące współcześnie w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje historię NSZZ „Solidarność” na tle historii państwa polskiego;
prezentuje przykłady działalności NSZZ „Solidarność”;
ocenia skuteczność działania NSZZ „Solidarność”.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
debata za i przeciw;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki i pisaki.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie czytają art. 1 Ustawy o związkach zawodowych (materiał pomocniczy). Na jego podstawie tworzą w małych grupach mapę myśli dotyczącą celów i zadań związków zawodowych. Następnie wybrana osoba przedstawia wyniki pracy na forum klasy.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z kalendarium działalności NSZZ „Solidarność” w okresie PRL z sekcji „Przeczytaj”. Następuje dyskusja na temat traktowania związków zawodowych przez władze, zarówno w okresie PRL, jak i po transformacji ustrojowej. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie o rolę związków zawodowych i ich zależność od władz państwowych.
2. Podział na dwie grupy. Jedna grupa zwraca uwagę na działania potwierdzające skuteczność działań NSZZ „Solidarność” zarówno w okresie PRL, jak i po transformacji ustrojowej, natomiast druga szuka argumentów przeciw skuteczności działań związku. Następuje debata za i przeciw. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę, i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.
3. Praca z prezentacja multimedialną. Po zapoznaniu się z materiałem następuje podział na trzy‑cztery grupy. Każda wybiera trzy postaci związane z początkową działalnością Solidarności i wykonują ćwiczenie 1 dołączone do prezentacji. Po wyznaczonym czasie grupy przedstawiają rezultaty pracy na forum.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 6–8 z sekcji „Sprawdź się”.
2. Uczniowie rozwijają zdanie: NSZZ „Solidarność” jest związkiem zawodowym, który…
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
21 postulatów, solidarnosc.org.pl.
Statut NSZZ „Solidarność”, solidarnosc.org.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja multimedialna może służyć do wcześniejszego przygotowania się do lekcji i przedstawienia sylwetek najwybitniejszych osób związanych z Solidarnością.