Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: NSZZ „Solidarność” wczoraj i dziś

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna

Uczeń:

7. charakteryzuje cele i działania związków zawodowych oraz innych organizacji reprezentujących interesy różnych kategorii społeczno‑zawodowych; przedstawia związki zawodowe funkcjonujące współcześnie w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje historię NSZZ „Solidarność” na tle historii państwa polskiego;

  • prezentuje przykłady działalności NSZZ „Solidarność”;

  • ocenia skuteczność działania NSZZ „Solidarność”.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli;

  • debata za i przeciw;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki i pisaki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie czytają art. 1 Ustawy o związkach zawodowych (materiał pomocniczy). Na jego podstawie tworzą w małych grupach mapę myśli dotyczącą celów i zadań związków zawodowych. Następnie wybrana osoba przedstawia wyniki pracy na forum klasy.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z kalendarium działalności NSZZ „Solidarność” w okresie PRL z sekcji „Przeczytaj”. Następuje dyskusja na temat traktowania związków zawodowych przez władze, zarówno w okresie PRL, jak i po transformacji ustrojowej. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie o rolę związków zawodowych i ich zależność od władz państwowych.

2. Podział na dwie grupy. Jedna grupa zwraca uwagę na działania potwierdzające skuteczność działań NSZZ „Solidarność” zarówno w okresie PRL, jak i po transformacji ustrojowej, natomiast druga szuka argumentów przeciw skuteczności działań związku. Następuje debata za i przeciw. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę, i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.

3. Praca z prezentacja multimedialną. Po zapoznaniu się z materiałem następuje podział na trzy‑cztery grupy. Każda wybiera trzy postaci związane z początkową działalnością Solidarności i wykonują ćwiczenie 1 dołączone do prezentacji. Po wyznaczonym czasie grupy przedstawiają rezultaty pracy na forum.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 6–8 z sekcji „Sprawdź się”.

2. Uczniowie rozwijają zdanie: NSZZ „Solidarność” jest związkiem zawodowym, który…

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

R1WKQ5asnl10t

Przycisk umożliwiający pobranie załącznika w formacie pdf.

Źródło: Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 5.06.2020 r.].
Plik PDF o rozmiarze 70.35 KB w języku polskim

21 postulatów, solidarnosc.org.pl.

Statut NSZZ „Solidarność”, solidarnosc.org.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Prezentacja multimedialna może służyć do wcześniejszego przygotowania się do lekcji i przedstawienia sylwetek najwybitniejszych osób związanych z Solidarnością.