Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Ewa Orlewicz

Przedmiot: Filozofia

Temat: Słownik filozoficzny. Edmund Husserl: poglądy

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
11. Fenomenologia. Uczeń:
1) wyjaśnia, na czym polega metoda fenomenologiczna oraz dokonuje opisu fenomenologicznego wybranych fenomenów;
2) charakteryzuje główne idee fenomenologii świadomości Edmunda Husserla lub fenomenologii wartości Maxa Schelera (do wyboru);
3) przedstawia Romana Ingardena koncepcję człowieka i sztuki;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • omawia fenomenologię Husserla;

  • wyjaśnia, na czym polega redukcja fenomenologiczna;

  • analizuje sformułowany przez Husserla postulat „powrotu do samych rzeczy”.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • audiobook;

  • praca z multimedium;

  • praca z tekstem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Czym jest fenomenologia?

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na osiem grup. Każda z nich opracowuje notatkę graficzną dotyczącą jednego z zagadnień z poglądów Edmunda Husserla:
    1. Fenomenologia – „powrót do rzeczy”
    2. Poszukiwanie „istoty” – eidos
    3. Akty spostrzeżeń
    4. Redukcja fenomenologiczna
    5. Intencjonalność świadomości
    6. Konstytucja sensu
    7. „Ja” transcendentalne
    8. Kryzys europejskiego człowieczeństwa
    Po wykonaniu zadania drużyny prezentują notatki, a nauczyciel uzupełnia je i omawia trudniejsze zagadnienia.

  2. **Praca z multimedium nr 2.**Nauczyciel wyświetla multimedium z sekcji „Audiobook”. Tym razem uczniowie pracują w parach, przygotowując rozwiązanie ćwiczenia nr 2. Po wyznaczonym czasie pary prezentują swoje rozwiązania.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie audiobooka odpowiedzieli, na czym polegają kłopoty z refleksją.

Faza podsumowująca:

  1. Każdy uczeń indywidualnie wykonuje polecenie nr 3: Stwórz mem, który będzie twoim komentarzem do Husserlowskiej koncepcji „Ja”. Ochotnicy omawiają swoje memy na forum klasy.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. W jaki sposób rozumiesz „powrót do rzeczy samych” Husserla? Czy jesteś w stanie przeprowadzić doświadczenie, które prezentuje tę ideę? Opisz, w jaki sposób mogłoby ono przebiegać.

Materiały pomocnicze:

  • Strzyżewska A., O metodzie fenomenologii Husserla, „Humanistyka I Przyrodoznawstwo”, 2018/20, s. 203–219.

  • Hartman J., Fenomenologia i kryzys, „Principia” 2007/47–48.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Ilustracja interaktywna” do podsumowania lekcji.