Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Słownik filozoficzny. Edmund Husserl: poglądy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia fenomenologię Husserla;
wyjaśnia, na czym polega redukcja fenomenologiczna;
analizuje sformułowany przez Husserla postulat „powrotu do samych rzeczy”.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
audiobook;
praca z multimedium;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Czym jest fenomenologia?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na osiem grup. Każda z nich opracowuje notatkę graficzną dotyczącą jednego z zagadnień z poglądów Edmunda Husserla:
1. Fenomenologia – „powrót do rzeczy”
2. Poszukiwanie „istoty” – eidos
3. Akty spostrzeżeń
4. Redukcja fenomenologiczna
5. Intencjonalność świadomości
6. Konstytucja sensu
7. „Ja” transcendentalne
8. Kryzys europejskiego człowieczeństwa
Po wykonaniu zadania drużyny prezentują notatki, a nauczyciel uzupełnia je i omawia trudniejsze zagadnienia.**Praca z multimedium nr 2.**Nauczyciel wyświetla multimedium z sekcji „Audiobook”. Tym razem uczniowie pracują w parach, przygotowując rozwiązanie ćwiczenia nr 2. Po wyznaczonym czasie pary prezentują swoje rozwiązania.
Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie audiobooka odpowiedzieli, na czym polegają kłopoty z refleksją.
Faza podsumowująca:
Każdy uczeń indywidualnie wykonuje polecenie nr 3: Stwórz mem, który będzie twoim komentarzem do Husserlowskiej koncepcji „Ja”. Ochotnicy omawiają swoje memy na forum klasy.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
W jaki sposób rozumiesz „powrót do rzeczy samych” Husserla? Czy jesteś w stanie przeprowadzić doświadczenie, które prezentuje tę ideę? Opisz, w jaki sposób mogłoby ono przebiegać.
Materiały pomocnicze:
Strzyżewska A., O metodzie fenomenologii Husserla, „Humanistyka I Przyrodoznawstwo”, 2018/20, s. 203–219.
Hartman J., Fenomenologia i kryzys, „Principia” 2007/47–48.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Ilustracja interaktywna” do podsumowania lekcji.