Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Narodziny cywilizacji informatycznej. Mass media

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
LIII. Przemiany cywilizacyjne na świecie. Uczeń:
4) opisuje rozwój nowych środków komunikacji społecznej i ocenia ich znaczenie.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
LIII. Przemiany cywilizacyjne na świecie. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) charakteryzuje rolę kultury masowej i sportu we współczesnym świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje rozwój nowoczesnych środków przekazu: telewizji, internetu i wirtualnej rzeczywistości;

  • wyjaśnia znaczenie terminów „społeczeństwo informacyjne” i „cywilizacja informatyczna”;

  • opisuje, w jaki sposób mass media wpływają na kształtowanie postaw odbiorcy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Narodziny cywilizacji informatycznej. Mass media”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat oraz cele lekcji, krótko przedstawia planowany przebieg zajęć.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca wybranej osobie, aby zaproponowała swoje skojarzenia z tematem lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” indywidualnie układają pytania. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania odpowiedzi (np. gra na czas albo na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza najlepiej odpowiadających, np. ocenami z aktywności.

  2. Praca z pierwszym multimedium („Prezentacja multimedialna”). Nauczyciel prosi wybraną osobę o przeczytanie polecenia 2: „Wyjaśnij, dlaczego media masowe są nazywane czwartą władzą. Czy zgadzasz się z tą opinią? Uzasadnij odpowiedź”, poleca, aby uczniowie przygotowali odpowiedzi indywidualnie. Po ustalonym czasie zaprasza uczniów do przedstawienia swoich odpowiedzi i do krótkiej dyskusji.

  3. Praca z drugim multimedium („Audiobook + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Klasa dzieli się na cztero- lub pięcioosobowe grupy, które przygotowują argumenty do dyskusji dotyczącej zagadnień poruszonych w materiale, odpowiadają na pytanie zawarte w poleceniu 1: „Dlaczego Kennedy, zdaniem McLuhana, zyskał większą sympatię widzów niż Nixon?”. Uczniowie dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski. W podobny sposób wykonują polecenie 2: analizują teorię McLuhana dotyczącą mediów zimnych i gorących.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem/nauczyłam się…

  2. Prowadzący omawia przebieg zajęć i pracę uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Audiobook + Sprawdź się”.

  2. (Dla uczniów chętnych) Wykonaj polecenie 3 dołączone do prezentacji multimedialnej: „Wyobraź sobie, że osoba w twoim otoczeniu ma problem ze zrozumieniem, co oznacza pojęcie cywilizacji informatycznej. Wyjaśnij je, korzystając z kilku przykładów z twojego życia codziennego”.

Materiały pomocnicze:

E. Aronson, J. Aronson, Człowiek istota społeczna, tłum. M. Guzowska, Warszawa 2020.

M. McLuhanZrozumieć media. Przedłużenie człowieka, tłum. N. Szczucka, Warszawa 2004.

M. Juza, Perspektywy rozwoju kultury popularnej w obliczu nowych mediów, w: Oblicza nowych mediów, red. A. Ogonowska, Kraków 2011.

Seria Historia powszechna Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.

Wskazówki metodyczne:

Zarówno prezentacja multimedialna, jak i audiobook mogą być wykorzystywane w lekcjach dotyczących problemów współczesnego świata.