Autorki e‑materiału: Justyna Wasek, Katarzyna Król

Autorka scenariusza: Monika Ekert

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: My Country / Mój kraj

Grupa docelowa: klasa 1 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.9, 2.1, 2.2, 3.1, 4.2, 5.1, 5.2, 6.1, 6.3, 8.1

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K6] kompetencje obywatelskie

Cele operacyjne:

  1. Uczeń opisuje symbole Polski.

  2. Uczeń podaje nazwę stolicy Polski.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń wzmacnia świadomość narodową i patriotyzm.

  2. Uczeń kształci umiejętność pracy zespołowej.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (zabawa z kartami obrazkowymi, ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca w grupach

  2. praca całego zespołu klasowego

  3. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed lekcją nauczyciel przygotowuje flagę Polski, kartę z wydrukiem godła Polski oraz nagranie hymnu Polski.

  1. Nauczyciel pokazuje przygotowane rekwizyty i odtwarza nagranie, po czym pyta uczniów, z czym im się one kojarzą. Po udzieleniu poprawnej odpowiedzi pyta uczniów, czy znają jeszcze inne rzeczy/symbole, które kojarzą się z Polską. Następnie wyświetla na tablicy i odtwarza powitanie Mii w sekcji Przeczytaj, a dzieci odpowiadają yes lub no na pytanie Mii.

  2. Nauczyciel odtwarza kolejne słowa z Exercise 1 (Przeczytaj), a uczniowie je powtarzają – raz głośno, raz po cichu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie słuchają nagrania z historyjką (Przeczytaj) i śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych. Następnie, oglądają historyjkę raz jeszcze, z tym, że tym razem ich zadaniem jest odpowiedzieć na pytania:
    Who says „I know. It's Poland”? (Patrick)
    Who says „Warsaw is beautiful”? (Olivia)

  2. Nauczyciel pyta dzieci, czy wszystkie informacje o Polsce, które pojawiły się w historyjce, są prawdziwe.

  3. Uczniowie wspólnie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Ochotnicy po kolei podchodzą do tablicy multimedialnej, odtwarzają nagranie i zaznaczają właściwy obrazek.

  4. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Przeczytaj). Nauczyciel odczytuje zdania z ćwiczenia, a uczniowie przeciągają elementy w odpowiednie miejsca.

  5. Uczniowie układają w parach na urządzeniach mobilnych puzzle z Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę. Nauczyciel pyta: What is this?, a dzieci odpowiadają chórem.

  6. Nauczyciel wyświetla ilustrację interaktywną i odtwarza nagrania do niej (Ilustracja interaktywna). Następnie robi to jeszcze raz, ale zatrzymuje nagrania i prosi, żeby dzieci dokończyły zdania.

  7. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Odtwarza pierwsze nagranie z Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Jeśli drużyna zna poprawną odpowiedź, zgłasza się i ją podaje, a nauczyciel zaznacza.

  8. Nadal pracując w grupach, uczniowie wykonują Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Ochotnicy podchodzą do tablicy i uzupełniają rysunki z ćwiczenia pasującymi elementami. Za każdym razem nauczyciel tworzy ze znalezionym wyrazem jakieś zdanie i głośno je wypowiada, a dzieci chórem powtarzają, np.: The flag of Poland is white and red.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

1. Nauczyciel rozdaje uczniom wydrukowane karty pracy z e‑materiału i wyjaśnia, że zadaniem dzieci jest wpisać właściwe nazwy w luki i pokolorować obrazki na kartach. Uczniowie konsultując się w parach uzupełniają luki i kolorują obrazki.

2. Uczniowie otrzymują od nauczyciela kartki A4 i rysują trzy rzeczy/symbole, z którymi kojarzy im się Polska. Jeden z obrazków powinien być podpisany – w razie problemów uczniowie mogą sprawdzić pisownię wyrazu w słowniku.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.

Materiały pomocnicze: Flaga Polski, karta z wydrukowanym godłem Polski oraz nagranie hymnu Polski, karty pracy z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie pracują w parach. Przygotowują trzy pytania do quizu o Polsce. Nauczyciel pomaga uczniom w tworzeniu pytań, a następnie zbiera pytania i przygotowuje quiz na następną lekcję. Na kolejnej lekcji uczniowie wspólnie rozwiązują quiz na tablicy.