Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Fronty zokludowane i okluzje

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

PODSTAWA PROGRAMOWA

III. Dynamika procesów atmosferycznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i typy klimatów.

Uczeń:

  1. przedstawia charakterystyczne zmiany pogody w czasie przemieszczania się frontów atmosferycznych, potrafi je interpretować oraz identyfikować zjawiska z nimi związane.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • kompetencje cyfrowe,

Cele operacyjne

Uczeń:

  • rozpoznaje warunki pogodowe towarzyszące frontom zokludowanym,

  • analizuje różnice między dwoma typami frontów zokludowanych,

  • ocenia wpływ zjawisk związanych z frontami zokludowanymi na działalność człowieka.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, mapa mentalna, animacja interaktywna

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik

Materiały pomocnicze

J. Balon, J. Desperak, Tablice geograficzne, Świat Książki, Warszawa 2003, s. 121 – 125.

L. J. Battan, Pogoda, tłum. S. Moszkowicz, PWN, Warszawa 1979.

PODSTAWA PROGRAMOWA

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie charakterystyki wcześniej poznanych frontów atmosferycznych (ciepłe i chłodne) oraz zjawisk im towarzyszących.

  • Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby uczniowie zapoznali się z pojęciem okluzji.

  • Następnie nauczyciel wyjaśnia i zapisuje na tablicy pojęcie „front zokludowany” – następuje krótka pogadanka na temat podziału frontów zokludowanych.

  • Uczniowie otrzymują kolorowe karteczki i każdy z nich wpisuje pojedyncze skojarzenie związane z podanym pojęciem.

  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich wybiera lidera, który koordynuje pracę grupy.

  • Uczniowie zapisują na środku arkusza papieru pojęcie „front zokludowany” – ich zadaniem jest stworzenie mapy mentalnej przy wykorzystaniu różnych dostępnych źródeł informacji (w tym e‑materiału); nauczyciel ewentualnie wyjaśnia, na czym polega kreślenie map mentalnych.

  • Uczniowie pracują w grupach – wymieniają swoje karteczki, poglądy i porządkują je w zbiory związane np. z typami frontów zokludowanych, warunkami atmosferycznymi itp.

  • Następnie pisząc, rysując, nazywając (używają rysunków, schematów, symboli, haseł…), uczniowie sporządzają mapy myślowe.

  • Po upływie określonego przez nauczyciela czasu, liderzy poszczególnych grup na forum klasy prezentują wykreślone mapy myślowe związane z frontami zokludowanymi.

  • Nauczyciel podkreśla różnice między dwoma typami frontów zokludowanych (warunki pogodowe).

  • Nauczyciel (w konsultacji z uczniami) wybiera najciekawsze rozwiązania i ocenia je.

  • Na koniec tej fazy lekcji nauczyciel wywołuje krótką dyskusję na temat wpływu frontów zokludowanych na działalność człowieka – uczniowie odpowiadają na polecenie 1. w e‑materiale (Przeczytaj).

  • Uczniowie zapoznają się z animacją i wykonują polecenia do niej.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami.

  • Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie wykonują wybrane ćwiczenia z e‑materiału; nauczyciel zwraca uwagę szczególnie na ćwiczenie 8. (z mapą synoptyczną).

  • Uczniowie omawiają ćwiczenia, dzielą się swoimi doświadczeniami, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.

Praca domowa

  • Dokończenie ćwiczeń interaktywnych.

  • Wypisz skutki meteorologiczne tworzenia się frontów zokludowanych. Jaki wpływ na pogodę ma przejście takiego frontu?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animację można wykorzystać w trakcie lekcji dotyczącej analizy map synoptycznych w celu przedstawienia aktualnego stanu i prognozy pogody (zakres podstawowy III.4).