Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Ciemne lata. Wielki Kryzys Ekonomiczny i polityka Nowego Ładu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
XXXIX. Europa i świat po I wojnie światowej.
Uczeń:
5. charakteryzuje wielki kryzys gospodarczy;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego 24 października 1929 r. jest nazywany w Stanach Zjednoczonych czarnym czwartkiem;
tłumaczy, dlaczego w okresie Wielkiego Kryzysu Ekonomicznego podniósł się w Stanach Zjednoczonych wskaźnik samobójstw;
rozstrzyga, czy żyjąc w Stanach Zjednoczonych w okresie Wielkiego Kryzysu Ekonomicznego zagłosowałby na Franklina Delano Roosevelta, startującego na drugą kadencję.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie na tablicy uczniom tematu oraz celów lekcji, a następnie określenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca uczniów z tekstem. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy, każda z nich opracowuje jeden z fragmentów z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 – Złote lata dwudzieste
Grupa 2 – Czarny czwartek
Grupa 3 – Nowy Ład
Grupa 4 – System naczyń połączonych
Nauczyciel określa czas na przygotowanie, poleca też, aby zespoły wskazały swoich przedstawicieli, którzy będą prezentować przygotowane fragmenty.
Prezentacja prac uczniów. Uczniowie notują najważniejsze informacje podczas wystąpień koleżanek i kolegów, mogą zadawać im dodatkowe pytania. Na zakończenie nauczyciel podsumowuje wystąpienia uczniów, udzielając im informacji zwrotnej.
Nauczyciel prezentuje treść polecenia nr 1 „Wysłuchaj audiobooka. Następnie wskaż, co według Roosevelta było najpilniejszym zadaniem rządu amerykańskiego i dlaczego? Jakie działania zapowiadał w tej dziedzinie?”, po czym uczniowe wykonują je indywidualnie. Omówienie zadań jest prowadzone przez nauczyciela i następuje bezpośrednio po wykonaniu przez uczniów polecenia.
W kolejnym kroku uczniowie w parach wykonują polecenie nr 2. Ustalają, w których aspektach życia społecznego i ekonomicznego prezydent Roosevelt zapowiadał zmiany, oceniają, w jakim stopniu przedstawiony przez niego w przemówieniu inauguracyjnym program odbudowy gospodarki można uznać za rewolucyjny i dlaczego. Wskazana (lub wylosowana) para przedstawia swoje propozycje, pozostali uczniowie mogą dyskutować i zgłaszać swoje propozycje. Jedna osoba z klasy może na koniec dyskusji podsumować pracę uczniów z audiobookiem.
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Ciemne lata. Wielki Kryzys Ekonomiczny i polityka Nowego Ładu” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny słownej pracy klasy.
Praca domowa:
Opracuj podsumowanie tematu „Ciemne lata. Wielki Kryzys Ekonomiczny i polityka Nowego Ładu” w formie pytań do krzyżówki.
Materiały pomocnicze:
P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Londyn 1992.
M. Sobańska, S. B. Lenard, Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, Warszawa 1998.
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.