Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Renata Nowakowska, Zuzanna Kościuk
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Friends Around the World / Przyjaciele z całego świata
Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV (w trybie pracy w klasie), V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.3, I.5, I.14, II.5, III.4, V.1, VII.3, VIII.3, IX.1, IX.2, X, XIII
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z narodowościami.
Uczeń potrafi opisać pochodzenie i narodowość kolegi/koleżanki z innego kraju.
Cele motywacyjne:
Uczeń kształtuje rozumienie pojęcia wielokulturowości.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat Londynu jako przykładu miasta wielokulturowego.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (ilustracja interaktywna, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdjęcie grupy przyjaciół (e‑materiał) i wyjaśnia, że dziś będzie mowa o przyjaźni.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby w parach odpowiedzieli na pytania:
Who is your best friend?
How/where/when did you meet?
What do you like about your best friend?
Następnie chętni uczniowie opowiadają na forum klasy o swoim najlepszym przyjacielu/ najlepszej przyjaciółce.
Nauczyciel pyta: Do you have friends who come from a different country? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, chętna osoba wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Is London the Most Multicultural City in the World?, a następnie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy, odwołując się do tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i uzasadniają je na forum klasy, odwołując się do tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi nauczycielowi, a ten nanosi je na tablicę multimedialną.
Nauczyciel wprowadza wiedzę gramatyczną o formie „be + narodowość” według instrukcji z e‑materiału.
W trybie pracy w klasie: Nauczyciel prosi, żeby uczniowie, pracując w parach, opisali swoją miejscowość pod kątem reprezentowanych w niej narodowości. Uczniowie starają się używać zdań podobnych pod względem gramatycznym do tych z tekstu o Londynie.
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj).
Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na ilustrację interaktywną przedstawiającą osoby z różnych państw. Wskazuje pojedyncze obrazki, a uczniowie zgadują, skąd pochodzą poszczególne osoby: He’s from France. Następnie nauczyciel uruchamia nagranie audio do prezentacji, a uczniowie powtarzają, np.: I’m Pierre. I’m French.
Uczniowie na wyścigi wyszukują nazwy narodowości w Exercise 1 (wykreślanka) i 2 (Ilustracja interaktywna). Najszybsza osoba nanosi wyrazy na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują indywidualnie Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Sprawdzają odpowiedzi, odwołując się do ilustracji interaktywnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozmawiają w parach lub grupach, odpowiadając na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się). Nauczyciel zapisuje wszystkie języki na tablicy i je zlicza.
Uczniowie mówią, czego się podczas lekcji nauczyli. Wymieniają nowo poznane słownictwo.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują Exercise 8 (Sprawdź się): Imagine that you have a friend from a different country. Describe this friend in the box below. Mention his/her name, age, nationality, and what languages he/she speaks. Write 4–5 sentences.
Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie wysłuchują w domu zdań opisujących ilustrację i zapisują trzy własne opisy osób z krajów, o których coś wiedzą (wiedza kulturowa), a które nie zostały wspomniane w ilustracji.