Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rozmieszczenie upraw zbóż na świecie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).

Uczeń:

  1. wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia wymagania najważniejszych gatunków zbóż,

  • charakteryzuje rozmieszczenie głównych gatunków zbóż na świecie i wyjaśnia przyczyny tego zróżnicowania,

  • przedstawia główne tendencje zmian powierzchni zasiewów, zbiorów i plonów najważniejszych gatunków zbóż na świecie,

  • porównuje czołówki głównych producentów wybranych gatunków zbóż i wyjaśnia przyczyny tego zróżnicowania.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny lub/i tablety z dostępem do internetu

Materiały pomocnicze:

Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, PWN, Warszawa 2005.

Grzebisz W., Szramka H., Wielka Encyklopedia Geografii Świata. Tom XI. Rolnictwo i leśnictwo, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1998.

FAOStat: http://www.fao.org/faostat/en/#data [dostęp: 28.07.2021].

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.

  • Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat głównych gatunków zbóż na świecie. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem części „Przeczytaj” niniejszego e‑materiału.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup. Każda z grup losuje zagadnienie – zboże (pszenica, ryż, kukurydza, żyto lub jęczmień) do opracowania. Uczniowie pracują, korzystając z niniejszego e‑materiału. Kwestie do opracowania: zróżnicowanie przestrzenne uprawy danego zboża na świecie oraz jego przyczyny, główni producenci danego zboża, zasiewy, zbiory i plony danego zboża w skali świata – ich dynamika oraz jej przyczyny, zróżnicowanie przestrzenne wielkości plonów danego zboża i ich przyczyny.

  • Po zakończonej pracy następuje prezentacja wyników i klasowa dyskusja. Nad poprawnym przebiegiem tej części lekcji czuwa nauczyciel. Następuje podsumowanie tej części lekcji poprzez omówienie powyższych kwestii dotyczących zbóż ogółem.

  • Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne. Chętni uczniowie prezentują wyniki swojej pracy. Trudniejsze kwestie wyjaśnia nauczyciel.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie układają trzy pytania sprawdzające dla swojego kolegi/swojej koleżanki i oceniają poprawność ich odpowiedzi. Etap ten kontroluje nauczyciel.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Chętni uczniowie opracowują inny gatunek zboża (nieopisany w niniejszym e‑materiale) według podobnego schematu. Nauczyciel zaleca bazy danych oraz literaturę wymienione wyżej.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe może posłużyć w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości) i przed lekcją (strategia odwróconej klasy). Może także znaleźć swoje zastosowanie na innych lekcjach z zakresu zagadnień dotyczących geografii rolnictwa, np. podczas omawiania kwestii dotyczących eksportu zbóż.