Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Rodzaje skurczów mięśni

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
7) Poruszanie się. Uczeń:
i) wykazuje znaczenie skurczu tężcowego w funkcjonowaniu układu ruchu,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, co to jest i na czym polega skurcz mięśni.

  • Scharakteryzujesz podstawowe kryteria podziału skurczów mięśni.

  • Wykażesz znaczenie skurczu tężcowego w funkcjonowaniu układu ruchu.

  • Podasz przykłady różnych typów skurczów mięśni.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • praca z filmem;

  • gwiazda pytań;

  • gra dydaktyczna;

  • mapa pojęć.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • arkusze papieru A3 z ilustracją gwiazdy;

  • arkusz papieru A3.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Prowadzący prosi uczniów, aby zgłosili swoje propozycje 15 pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a do poruszenia pozostaną jeszcze inne ważne kwestie, nauczyciel je dopowiada.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium („Film”). Uczniowie czytają polecenia pod multimedium. Gdy się z nimi zapoznają, nauczyciel wyświetla film. Następnie uczniowie rozwiązują w parach polecenia 1 i 2 (w których mają za zadanie porównać skurcz pojedynczy, skurcz tężcowy zupełny i skurcz tężcowy niezupełny oraz wykazać znaczenie skurczu tężcowego w funkcjonowaniu układu ruchu). Wybrane osoby przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy.

  2. Gwiazda pytań. Uczniowie dzielą się na trzy grupy. Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy. Nauczyciel przydziela każdej grupie po pięć pytań sformułowanych we wstępnej fazie lekcji. Zadaniem uczniów jest umieszczenie ich na ramionach gwiazdy i udzielenie odpowiedzi na oddzielnym arkuszu.
    Po wyznaczonym czasie grupy prezentują odpowiedzi. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje, wyjaśnia wątpliwości.

  3. Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.

Faza podsumowująca:

  1. Klasa wspólnie wykonuje mapę pojęć podsumowującą zajęcia.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Dla chętnych: Zapoznaj się z multimedium dla zainteresowanych z sekcji „Film”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.