Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak duży jest Układ Słoneczny i z czego się składa? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Strategia Kształcenia Wyprzedzającego / flipped classroom |
Metody nauczania: | Pogadanka z użyciem animacji, dyskusja |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | rzutnik, papier i miarka |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „W jaki sposób powstał Układ Słoneczny”, 265. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie według treści zawartych w bloku I tego e‑materiału. Odwołanie się do wiedzy potocznej uczniów na temat Układu Słonecznego, ostatnich doniesień w mediach jeśli takie miały miejsce. Zadanie pytań i poprowadzenie dyskusji na temat tego co uczniowie danej klasy rozumieją przez Układ Słoneczny, czy potrafią określić jego wielkość i kształt. Pytania pomocnicze: Nauczyciel spisuje na tablicy cele lekcji ustalone na podstawie dyskusji (bazując na celach w e‑materiale) | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyświetla animację. Uczniowie, bazując na tym co widzą, powinni dyskutować ze sobą na temat obrazu. Nauczyciel kieruje dyskusją. Uczniowie mają za zadanie stworzyć model Układu Słonecznego. Uczniowie, podzieleni na małe grupy, wykonują oś odległości zaczynając od Słońca (na paskach papieru lub na tablicy), a następnie nanoszą na oś kolejne ciała niebieskie Układu Słonecznego przyjmując odpowiednią skalę na rysunku, np. 1 AU = 1 cm (lub inną, odpowiednio wybraną przez siebie.) Dobór skali powinni przedyskutować w grupach. Nauczyciel powinien nakierować uczniów pytaniami pomocniczymi, na przykład: | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel zadaje pytania końcowe: | |
Praca domowa: | |
Zadania z części „Sprawdź się”. Wybór liczby wykonanych zadań zależy od ucznia. Na poziomie podstawowym zadania 1‑6. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe – animacja powinna być wyświetlana w trakcie lekcji w celu wizualizacji zagadnienia. Nauczyciel włącza animację pokazując fragmenty Układu Słonecznego, które w danym momencie lekcji są omawiane. Uczniowie w domu przed lekcją powinni zapoznać się z częścią teoretyczną (tekstem w bloku III) tego e‑materiału. Multimedium sprawdzające to praca domowa. |